Teddybear

Nyt yndlingstøjdyr. En gammeldags teddybjørn, der ser skælmsk på dig fra sofahjørnet. Den er let at strikke og vil vække stor jubel. Ansigtsudtrykket kan du selvfølgelig prøve dig frem med. Her strikket i en uldblanding på pinde 3. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3 

© FrenchPressKnits

Af Debbie Bliss

Færdig størrelse

Ca. 30 cm høj.

Materialer

Garn

Debbie Bliss Baby Cashmerino (55 % uld, 33 % mikrofiber, 12 % cashmere; 125 m/50 g) i farven Stone 102; 2 ngl.

Strikkepinde

3 mm.

Tilbehør

Vaskbart fyld.
Sort filt.
Sort sytråd.

Strikkefasthed

27 m/56 p = 10 x 10 cm i retstrikning.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m.

Sådan gør du

Krop

Lav 2 ens stykker. Start ved skulderen.
Slå 22 m op og strik 10 p ret.
Forts i ret og tag 1 m ud i begge ender af næste pind og hver følgende 6. pind, i alt 6 gange = 36 m.
Strik 7 p ret.

  • Næste p: 1 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 13 r, 2 r sm, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 13 r, 2 r sm, 1 r = 32 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 1 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 11 r, 2 r sm, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 11 r, 2 r sm, 1 r = 28 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 1 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 9 r, 2 r sm, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 9 r, 2 r sm, 1 r = 24 m.
  • Næste p: Ret.

Forts med at tage 4 m ind på hver anden p på denne måde, til der er 8 m tilbage.
Strik 1 p ret.

  • Næste p: 1 r, 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 3 r sm, 1 r = 4 m.
  • Næste p: 2 r sm x 2.
  • Næste p: 2 r sm.

Luk af.

Hoved

Strikkes i 1 stykke.
Slå 32 m op og strik 2 p ret.

  • Næste p: *1 ud, 6 r, 1 ud* x 4 = 40 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 ud, 8 r, 1 ud* x 4 = 48 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 ud, 10 r, 1 ud* x 4 = 56 m.

Strik 30 p ret.

  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 10 r, 2 r sm* x 4 = 48 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 8 r, 2 r sm* x 4 = 40 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 6 r, 2 r sm* x 4 = 32 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 4 r, 2 r sm* x 4 = 24 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r, 2 r sm* x 4 = 16 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm* x 4 = 8 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm* x 2 = 4 m.

Bryd garnet og træk det gennem de resterende m, stram det og hæft det.

Snude

© Imlovinknit

Slå 36 m op og strik 10 p ret.

  • Næste p: * 1 r, 2 r sm*. Gent fra * til * pinden ud = 24 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *2 r sm* pinden ud = 12 m.
  • Næste p: Ret.

Bryd garnet, træk det gennem maskerne, stram det og hæft det.

Ben 

Slå 8 m op og strik 20 p ret til sålen.
Forts i retstrikning og slå 14 m op i starten af de næste 2 p = 36 m.
Strik 6 p ret.
Tag 1 m ind i starten af de næste 10 p = 26 m.
Strik 30 p ret.

  • Næste p: 5 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 8 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 5 r = 22 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 4 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 6 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 4 r = 18 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 3 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 4 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 3 r = 14 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 2 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 2 r = 10 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 1 r, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r sm, 1 r = 6 m.
  • Næste p: *2 r sm* x 3.
  • Næste p: 3 r sm og luk af.

Lav endnu et ben magen til.

Arme 

Slå 4 m op og strik 1 p ret.

  • Næste p: *1 ud* x 3, 1 r = 7 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 ud* x 6, 1 r = 13 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: *1 ud* x 12, 1 r = 25 m.

Strik 36 p ret.

  • Næste p: 2 r dr sm, 8 r, 2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 8 r, 2 r sm = 21 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r dr sm, 6 r, 2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 6 r, 2 r sm = 17 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r dr sm, 4 r, 2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 4 r, 2 r sm = 13 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r dr sm, 2 r, 2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 2 r, 2 r sm = 9 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r dr sm, 2 r sm, 1 r, 2 r dr sm, 2 r sm = 5 m.
  • Næste p: Ret.
  • Næste p: 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm = 3 m.
  • Næste p: 3 r sm og luk af.

Lav endnu en arm.

Ører

Slå 13 m op og strik 4 p ret.

  • Tag 1 m ind i begge ender af den næste p og følgende hver anden pind 3 gange = 5 m.
  • Næste p: Ret.
  • Tag 1 m ud i begge ender af den næste og følgende hver anden p 3 gange = 13 m.
  • Strik 4 p ret og luk af.

Lav endnu et øre

Færdiggørelse

Sy de 2 kropsstykker sm, men lad opslagskanterne (skuldrene) være åbne. Fyld bamsen jævnt og sy så skuldrene. Sy sømmen bag på hovedet, men lad opslagskanten (nakken) være åben. Fyld hovedet jævnt. Sy snudesømmen, men lad opslagskanten stå åben. Sæt snuden på plads på hovedet og fyld den en smule. Sy hovedet fast til skuldrene. Fold ørerne på midten, sæt dem på hovedet og sy dem fast.

© lazydaisie

Sy den forreste søm på begge ben og sy derefter sålen på plads. Toppen af benene skal være åben. Fyld benene jævnt, sæt dem på kroppen og sy dem fast. Sy armsømmen, men lad toppen være åben, så du kan fylde armene jævnt. Sæt armene på kroppen og sy dem fast.

Klip 2 små cirkler af sort filt til øjne og en kvart cirkel til næse. Sy dem fast. 

Om designeren

© 2008 Debbie Bliss, Designer Yarns. Trykt i “Simply Baby” af Debbie Bliss og i Prima, december 2008. Original titel Teddy Bear. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Designer Yarns.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra Designer Yarns.

Print Friendly, PDF & Email

4 Comments:

  1. Bente Berg Larsen

    Tusind tak for gode opskrifter, er i øjeblikket ved at strikke Teddybear, der gerne skulle glæde mine børnebørn, men har et problem med snuden, der står i opskriften, slå 36 m. op og strik 10 p. næste pind K1, når jeg kigger i forkortelserne er der intet sted der står K1, ligeledes er der i opskriften et punkt der hedder toppen af hoved ? forstår ikke rigtig da der står at hoved bliver lavet i stykke. Håber at i kan være behjælpelig. Kærilig hilsen Bente.

    • Marianne Holmen

      Hej Bente. K1 betyder 1 ret. Det er en oversættelse, der er smuttet. Jeg får det rettet – tak for det.
      Toppen af hovedet er bare det sted, der ender med at være øverst.

      Mh Marianne

  2. Hej.
    Jeg er nybegynder og forstår ikke lige der hvor der står, på toppen af hovedet.
    Skal her slås masker op og hvor mange. Mangler her noget?
    Mvh. Kirsten

    • Marianne Holmen

      Jeg er meget glad for, du skrev, for her var sket noget mærkeligt. Afsnittet handler om toppen af armene. Der mangler ikke noget, men det har ikke noget med hovedet at gøre. Det er rettet nu. TAK! Mh Marianne