Nemme babybukser

Meget hurtige, nemme og velsiddende bukser til babyer. Der er størrelser fra lille nyfødt til 1½ år, og de strikkes på ret tykke pinde. Her strikket i akryl, men alt garn kan bruges. En blanding af uld og bomuld ville være fint. Der kan evt. sættes elastik i ribborten i livet. Pinde 5½ og 6 mm.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5½, 6

Af Esther Kate

Størrelser

Lille nyfødt (nyfødt, 3 mdr, 6 mdr, 9 mdr, 12 mdr, 18 mdr).

Mål

Brystmål: 31 (36, 41, 46, 51, 56, 61) cm.
Længde: 29 (31, 34, 39, 42, 44, 47) cm.
Fra talje til skridt: 14 (15, 16, 19, 20, 20, 21) cm.
Indvendig bensøm: 15 (16, 18, 20, 22, 24, 26) cm.

Materialer

Garn

King Cole Big Value Chunky (100 % akryl; 153 m/100 g); farve Bluegrass; 1 (2, 2, 2, 2, 3, 3) ngl.
Hvis du ikke ønsker at strikke i akryl til baby, kan garnet erstattes af både uld og bomuld (eller en blanding). Gå efter løbelængde, pindestørrelse og strikkefasthed.

Strikkepinde

Jumperpinde 5½ mm.
Jumperpinde 6 mm.

Strikkefasthed

14 m/20 p = 10 x 10 cm i glatstrikning på pinde 6 mm.

Sådan gør du

  • Slå 17 (18, 20, 21, 22, 24, 25) m op på pinde 5½ mm.
  • Strik 5 p ret.
  • Udtagningsp: Strik vr og tag 8 (11, 12, 15, 17, 19, 21) m ud jævnt fordelt = 25 (29, 32, 36, 39, 43, 46) m.
  • Skift til pinde 6 mm og strik glatstrikning, til arb måler 26 (28, 31, 36, 39, 41, 44) cm fra starten. Slut med en retp.
  • Indtagningsp: Strik vr og tag 3 (3, 3, 4, 4, 4, 4) m ind jævnt fordelt = 22 (26, 29, 32, 35, 39, 42) m.
  • Skift til pinde 5½ mm og strik 3 cm rib 2 r, 2 vr.
  • Arb måler nu 29 (31, 34, 39, 42, 44, 47) cm.

(Hue og futter er ikke med i opskriften)

Luk af i rib.

Færdiggørelse

Sy 15 (16, 18, 20, 22, 24, 26) cm af bensømmene.  Sy de midterste sømme foran og bagpå. Hæft alle ender.

Om designeren

© 2014 Esther Kate Designs. Original titel Plain Trousers. Kun til personlig brug. Opskriften må ikke videresælges, men du er velkommen til at sælge dine færdigstrikkede produkter. Kontakt Esther.