Nye babysko

Disse sømløse babysko minder en del om de andre, der ligger på Strikkeglad, men disse er lettere at forstå, og der er en del billeder til forklaring. Størrelsen er ikke angivet, men mål babyens fødder og sammenlign med målene her. Strikket i uld/akryl på pinde 3½ og 4 mm. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3½, 4

Af Ines M

Mål

Længde: Ca. 9½ cm.
Bredde: Ca. 5 cm (sål).

Materialer

Garn

Schoeller + Stahl Merino Mix (51 % merinould, 49 % akryl; 100 m/50 g) eller andet aran-garn (8wpi); mindre end 50 g.

Strikkepinde

4 mm.
3½ mm.

Tilbehør

Maskemarkører

Forkortelser

1 ud: Saml tråden op ml maskerne og strik den dr ret = 1 m taget ud.

Konstruktion

Strik først sålen frem og tilbage. Så samler du masker op rundt om kanterne på sålen. Derefter strikker du rundt og laver indtagninger. Til sidst strikker du ribborten. Konstruktionen er sømløs.

Sådan gør du

Sål

Slå 6 m op på pinde 4 mm.

  • P 1 (vrangs): Ret.
  • P 2 (rets): 1 r, 1 ud, 4 r, 1 ud, 1 r = 8 m.
  • P 3: Ret.
  • P 4: 1 r, 1 ud, 6 r, 1 ud, 1 r = 10 m.
  • P 5-33: Du har nu 17 retriller, og arb måler ca. 8 cm.
  • P 34: 1 r, 2 r sm, 4 r, 2 r sm, 1 r = 8 m.
  • P 35: Ret.
  • P 36: 1 r, 2 r sm, 2 r, 2 r sm, 1 r = 6 m.
  • P 37: Ret.

Arb måler nu ca. 9 x 4½ cm.

Ribbort

Når du er færdig med sålen, samler du 40 m op rundt om kanten (fra vrangs): 18 m fra hver af de 2 sider og 4 m fra opslagskanten. Med de 6 m fra første del har du nu 46 m i alt på pinden.

Strik rundt herfra. Marker omgangsstart. På højre billede ovenfor er det i øverste højre hjørne. Hælen vil senere starte der.

  • Omg 1: Vrang.
  • Omg 2-6: Ret.
  • Omg 7: 26 r, sæt markør (markerer midten af tåspidsen), ret omg ud.
  • Omg 8: Ret til 6 m før markør, 2 r sm x 3, flyt markør, 2 r sm x 3, ret omg ud = 40 m.
  • Omg 9: Ret.
  • Omg 10: Ret til 6 m før markør, 2 r sm x 3, flyt markør, 2 r sm x 3, ret omg ud = 34 m.
  • Omg 11: Ret.
  • Omg 12: Ret til 6 m før markør, 2 r sm x 3, flyt markør, 2 r sm x 3, ret omg ud = 28 m.
  • Omg 13: (Bemærk: Denne omg er overgang til ribborten. Det kan være nødvendigt at øge eller mindske antallet af m, så det bliver deleligt med 4 (til 2 x 2 rib) eller bliver et lige antal til 1 x 1 rib.

Strik nu 7 cm rib. Du kan skifte til pinde 3½ mm, hvis du vil have en strammere ribbort.

Strik endnu en sko magen til.

Om designeren 

© 2016 inesstrickt. Original titel Baby Hausschuhe. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Ines.