Babykjole med bladmønster

Yndig kjole til de mindste piger. Bladmønstret er ikke svært – der er instruktioner både på diagram og i tekst. Her strikket i 100 % merinould, men andre garntyper kan også bruges, fx med alpaca. Pinde 4.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Af Taiga Hilliard Designs

Størrelse

0-3 mdr.

Materialer

Garn

Knit Picks Swish DK (100 % merinould; 112 m/50 g); 3 ngl.
Garrnforbrug 250 (320) m.

Strikkepinde

4 mm rundpind eller jumperpinde.
Det er vigtigt at vælge den pindetykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Tilbehør

Snoningspind.

Strikkefasthed

22 m = 10 cm.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af en m = 1 m taget ud.
Dobbeltindtagning: Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over = 2 m taget ind.

Diagram

Tegnforklaring 

 Ret på rets, vr på vrangs//3 r sm
/2 r sm\2 r dr sm
DobbeltindtagningOSlå om

Hulmønster på jumperpinde

  • P 1, 3, 5, 7, 9 (vrangs): Vrang.
  • P 2 (rets): slå om, 1 r, slå om, dobbeltindtagning, 3 r, 3 r sm, slå om, 1 r, slå om.
  • P 4 (rets): slå om, 3 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 3 r, slå om.
  • P 6 (rets): slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, dobbeltindtagning, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.
  • P 8 (rets): slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.
  • P 10 (rets): slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.

Bemærk: Fra p 4 strikker du hulmønster på forsiden til nederste kant. Strik de første 4 og sidste 4 m ret.
Maskerne i diagrammet ser ikke ud, som de vil gøre, når du strikker dem.

Sådan gør du

Slå 63 m op.

  • P 1 (vrangs): Ret.
  • P 2 (rets): Ret.
  • P 3 (vrangs): 4 r, 6 vr, sæt markør (raglan), 12 vr (ærme), sæt markør (raglan), 4 vr, markør (hulmønster), 11 vr (midterpanel), sæt markør (hulmønster), 4 vr, sæt markør (raglan), 12 vr (ærme), sæt markør (raglan), 6 vr, 4 r.

Start på diagrammet og strik til nederste kant (du starter diagrammet på p 2).

  • P 4 (rets) (knaphulsp): 2 r, slå om, 2 r sm, * ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 2, strik ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, *ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 2, ret pinden ud = 8 m taget ud = 71 m.
  • P 5 (vrangs): 4 r, vr til de sidste 4 m, 4  r.
  • P 6 (rets): *Ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 2, ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, *ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud) x 2, ret pinden ud = 8 m taget ud.
  • P 7 (vrangs): 4 r, vr til der er 4 m tilbage, 4 r.

Strik p 6-7 i alt 4 gange = 103 m.
Strik p 4-5 endnu en gang = 111 m.
Strik p 6-7 i alt 5 gange = 151 m.

Med rets vendt mod dig sætter du de sidste 4 m i enden af pinden over på en snoningspind.
Strik rundt herfra. Pas på ikke at dreje maskerne.
Hold de 4 m på snoningspinden bag de første 4 m på pinden. *Strik første m på pinden sm med første m på snoningspinden, strik anden m sm med anden m på snoningspinden*. Gent 1 gang.
Sæt en markør til at markere omgangsstart = 147 m.

Hulmønster på rundpind

  • Omg 1, 3, 5, 7, 9: Ret.
  • Omg 2: Slå om, 1 r, slå om, dobbeltindtagning, 3 r, 3 r sm, slå om, 1 r, slå om.
  • Omg 4: Slå om, 3 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 3 r, slå om.
  • Omg 6: Slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, dobbeltindtagning, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.
  • Omg 8: Slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.
  • Omg 10: Slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r, slå om, 2 r dr sm, 1 r, 2 r sm, slå om.
  • Omg 1: *Strik ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud*, ret til ud = 151 midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, *ret til 1 m før næste markør, 1 ud, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud*, ret pinden ud = 4 m taget m.
  • Omg 2: Strik ret til markør, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, ret til midterpanel, flyt markør, strik mønster, flyt markør, ret til markør, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, ret pinden ud.
  • Omg 3: Strik ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, ret pinden ud.
  • Omg 4: Strik ret til markør, fjern markør, luk af for de næste 34 ærmemasker som vr, fjern markør, ret til midterpanel, flyt markør, strik i  mønster, flyt markør, ret til næste markør, fjern markør, luk af for de næste 34 ærmemasker som vr, fjern markør, ret pinden ud = 83 m.
  • Omg 5: Strik ret til ærmegab, slå 4 m op, ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, ret til ærmegab, slå 4 m op, ret pinden ud = 91 m.
  • Omg 6: Strik vr til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, vr pinden ud.
  • Omg 7: Strik ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, ret pinden ud.

Strik omg 6-7 i alt 4 gange.

  • Omg 8: Strik vr til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, vr pinden ud.

Nederdel

  • Omg 9: Smal nederdel: *1 ud, 1 r* til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, *1 ud, 1 r* pinden ud = 131 m. Videre nederdel: *1 ud* til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, *1 ud* pinden ud = 171 m.
  • Omg 10: Strik ret til midterpanel, flyt markør, strik i mønster, flyt markør, ret pinden ud.

Strik omg 10, til nederdelen måler 20 cm fra nederste rille i livet (eller ønsket længde).

Nederste kant

  • Omg 11: Vrang.
  • Omg 12: Ret.

Strik omg 11-12 i alt 4 gange.
Luk løst af som vrang.

© Mattedcat

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Sy knapperne på.
Blok kjolen.

Om designeren

© 2015 Taiga Hilliard Designs. Original titel Leaf Love Dress. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Taiga.

Print Friendly, PDF & Email

4 Comments:

  1. En skam man ikke har en lille pige at strikke denne smukke kjole til

  2. Hvor er den yndig, den vil jeg strikke først i det nye år, jeg skal nemlig være oldemor til en lille pige.