Faldende blade

Sød og nem hue til både børn og voksne. Selve mønstret strikkes fra diagram, og det er ikke svært at lave. Her lavet i en blanding af uld og alpaca, men ren uld eller bomuld kan også bruges. Pinde 5½. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5½

Af Susan Mills

Størrelser

Barn (lille voksen, stor voksen).
Vist i stor voksen.

Færdige mål

Omkreds: 38 (43, 49) cm, ustrakt.

Materialer

Garn

MountainTop Blackthorn fra Classic Elite (50 % alpaca, 50 % uld; 110 m/100 g); farve 7016 Alabaster; 1 ngl.

Strikkepinde

Rundpind 5½ mm, 40 cm.
5 strømpepinde 5½ mm.
Vælg altid den pindestørrelse, der kræves for at opnå den angivne strikkefasthed.

Tilbehør

Maskemarkører.

Strikkefasthed

15 p/21 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m.
1 ud som vr: Strik den venstre p bagfra under den vandrette tråd mellem den netop strikkede m og den næste og strik den vr gennem forreste løkke.
2 x 2 rib (deleligt med 4): Alle omg: *1 r, 2 vr, 1 r*. Gent fra * til *.
Omvendt glatstrikning Alle omg: alle m vr.

Sådan gør du

Slå 8 m op på en strømpepind. Strik 2 r på 4 pinde. Strik rundt herfra. Sæt en markør til at angive omgangsstart.

  • Startomg: *1 ud, 1 r*. Gent fra * til * = 12 m, 3 m på hver p.
  • Strik bladdiagram omg 1-29. Tag ud som anvist undervejs og skift til rundpind, når du har m nok til det = 56 (64, 72) m.
  • Strik 6 (6, 8) omg i omvendt glatstrikning eller ca. 3 cm mindre end den ønskede, færdige længde.
  • Strik 6 omg 2 x 2 rib. Luk løst af for alle m i rib.

Færdiggørelse

Stram hullet til foroven og hæft alle ender.

Om designeren

© Susan Mills og Classic Elite Yarns 2017. Original titel Cascading Leaf Hat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Susan

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra Susan Mills og Classic Elite Yarns.

Print Friendly, PDF & Email

4 Comments:

  1. Kirsten Berthelsen

    åh så smuk ,,,, men hvor ville jeg ønske det var muligt at printe opskriften ud, da jeg er en tumpe til at side her foran min skærm og strikke
    VH fra Kirsten

    • Marianne Holmen

      Hej Kirsten.

      Jamen, det er da muligt at printe. Nederst på siden er der et link til det. Mh Marianne

  2. Jeg har printet opskriften ud på “Faldende Blade”- Den er SÅ flot, men en af forkortelserne kan jeg ikke rigtig greje

    “sk2p”

    i højre side ved diagrammets slutning.

    • Marianne Holmen

      Ja, den er smuttet. Det betyder 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over.
      Rettelse på vej.
      Tak for det.
      Mh Marianne