Blebukser

Meget efterspurgt opskrift på nogle enkle blebukser. Hurtigt strikket på pinde 6. Her i ren uld, men andre kvaliteter kan bruges. De lukkes med enten velcrobånd eller knapper.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 6

© stitchnquilt

Af Ruth Garcia

Størrelser

Nyfødt (S, M, L, XL).

Mål i cm 

  NyfødtSM LXL
Talje  30-4633-48 35-5138-5341-58
Højde     37   38    41    45    50

Materialer

Garn

Cascade 220 (100 % uld worsted weight, 220 m/100 g); 1 ngl.

Strikkepinde

4 mm.
6 mm.
Det er vigtigt at vælge den pindetykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Tilbehør

Velcrobånd eller knapper.

Strikkefasthed

20 m/28 p = 10 cm i glatstrikning.

Kommentarer

  • Eksemplet på billedet er mindste størrelse.
  • Der er 5 retmasker i begge sider af blebukserne under ribborten. Det gør det nemmere at tilpasse blebukserne til forskellige benstørrelser.
  • Foroven er der drejet rib, fordi det kan strækkes mere end almindelig, men du kan erstatte det med andre ribborter, fx 1 r, 1 vr eller 2 r, 2 vr.

Forkortelser

Udtagninger

1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Saml tråden ml maskerne op bagfra og strik denne m ret = 1 m taget ud.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Saml tråden ml maskerne op forfra og strik denne m dr ret = 1 m taget ud.

Drejet rib

  • P 1 (rets): *1 vr, 1 dr r*. Gent fra * til * pinden ud.
  • P 2: *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * pinden ud*.

Sådan gør du

Forstykke

Slå 32 (36, 40, 44, 48) m løst op.

  • Strik 8 p drejet rib med de tynde pinde.
  • Skift til de tykke pinde og strik 1 p ret, hvor du tager 4 m ud jævnt fordelt = 36 (40, 44, 48, 52) m.
  • Næste p: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 1: Ret.
  • P 2:  5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.

Gent p 1-2, til arb måler 10 (11½, 11½, 12½, 12½) cm fra starten. Slut med 2 vr.

Indtagninger til ben (forsiden)

  • P 1 (rets): 5 r, 2 r dr sm, ret til der er 7 m tilbage, 2 r sm, 5 r
  • P 2: 5 r, vr til der er 5 m tilbage, 5 r.

Gent p 1-2, til der er 26 (30, 30, 32, 32) tilbage på pinden. Slut med p 2.

Skridt

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2 : 5 r, vr til der er 5 m tilbage, 5 r.

Gent p 1-2 yderligere 6 (8, 8, 10, 12) p. Slut med P 2.

Bagside

  • P 1: 6 r, 1 ud venstre, ret til der er 6 m tilbage, 1 ud højre, 6 r.
  • P 2:  5 r, vr til der er 5 m tilbage, 5 r.

Gent p 1-2, til der er 64 (68, 72, 76, 80) m på pinden.
Strik yderligere 6 (8, 8, 12, 14) p af p 1-2 til skridtet. (Strik flere pinde her, hvis du ønsker blebukserne højere.)

Linning med velcro

  • Med rets vendt mod dig strikker du på de tynde pinde 8 p drejet rib. Luk løst af.
  • Sy en strimmel velcro fast foran på blebukserne med “hårene” udad. Sy en firkant velcro på indersiden af bagsiden med “krogene” udad og en “håret” firkant ved siden af. (Dette gør, at velcroen kan foldes, når bukserne vaskes, uden at velcroen klæber til garnet.) 

Færdiggørelse

Hæft alle ender.

Linning med knapper

Med de tynde pinde og rets vendt mod dig strikker du 2 p drejet rib.

  • P 3: 2 r, luk af for 2 m, strik drejet rib, til der er 4 m tilbage, luk af for 2 m, 2 r.
  • P 4: 2 r, slå 2 m op, strik drejet rib, til der ikke er flere m, slå 2 m op, 2 r.

Strik yderligere 4 p med drejet rib = i alt 8 p.
Luk løst af.

Færdiggørelse

Sy knapper på.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2005, 2007 Ruth Garcia og Warm Heart Woolies. Original titel WHW Plain Wrap. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdiglavet produkt må videresælges. Kontakt Ruth.

Print Friendly

7 Comments:

  1. Kirsten Andersen

    Tusind tak det var lige dem jeg manglede. Hvor er du sød at du gider sidde og oversætte alle de opskrifter. Jeg var meget glad for drivtømmer, som jeg lavede til min datter.
    Med venlig hilsen
    Kirsten Andersen

  2. Hvordan bruges de med el uden ble ? 😊

  3. Hvilket str svarer de enkelte str. ca til?

  4. Hvad str svarer de. Ble bukser til