Kama-jakke

Skøn jakke strikket på ret tykke pinde i en uldblanding, der desværre er udgået. Kan erstattes af andet Noro-garn. Jakken findes i 3 størrelser og er dejlig til forår og efterår.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 6

Kama 1

Af Knitting Fever

Størrelse

Brystmål (cm)S (81-86)M (86-91)L (91-96)

Færdige mål

Overvidde 899499
Længde 485154
Ærmesøm 404142

Materialer

Garn

Noro Kama (Aran: 26 % uld, 25 % silke, 25 %
alpaca, 12 % angora, 12 % kid mohair); farve 20 (g/antal ngl)
430/9460/10490/10

Strikkepinde  

6 mm jumperpinde.

Tilbehør

4 knapper.

Strikkefasthed

15 m/21 p = 10 x 10 cm i glatstrikning på pinde 6.

kama2Sådan gør du

Ryg

Slå 66 (70, 74) m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2: Vrang.

Gent p 1-2, til ryggen måler 24 (25½, 27) cm fra opslaget. Slut med en vrangp.

Ærmegab

Vend rets mod dig og luk af for 3 m i starten af de næste 2 p. Tag derefter 1 m ind i begge ender af de følgende 7 p = 46 (50, 54) m.

Strik lige op, til ærmegabet måler 24 (25½, 27) cm. Slut med en vrangp.

Skuldre

Vend rets mod dig og luk af for 10 (11, 12) m i starten af de næste 2 p. Sæt de sidste 26 (28, 30) m på en maskeholder til kraven.

Venstre forstykke

Slå 39 (41, 43) m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2: 2 r, vrang pinden ud.

Gent p 1-2, til forstykket måler det samme som ryggen til starten af ærmegabet. Slut med en retp.

Ærmegab

Vend vrangs mod dig og luk af for 3 m. Strik i mønster pinden ud. Tag så 1 m ind i ærmegabet på de næste 7 p = 29 (31, 33) m tilbage.

Strik lige op, til forstykket måler det samme som ryggen til starten af skulderen. Slut med en retp.

Skulder

Luk af for 10 (11, 12) m og strik i mønster pinden ud. Sæt de sidste 19 (20, 21) m på en maskeholder til kraven.

Marker, hvor de 3 knapper skal være: den første 32 p oppe fra opslagskanten, den sidste 14 p nede fra skulderen. Den sidste sættes midt  mellem de to. Den fjerde knap sidder på kraven.

Højre forstykke

Slå 39 (41, 43) m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2: Vr til de sidste 2 m, 2 r.

Gent p 1-2 yderligere 15 gange (dvs. 30 p).

  • Næste p (knaphulsp): 4 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.

Forts lige op, til forstykket måler det samme som ryggen til starten af ærmegabet. Lav de øvrige knaphuller undervejs. Slut med en retp.

Ærmegab

Med vrangs vendt mod dig lukker du af for 3 m og strikker i mønster pinden ud. Tag derefter 1 m ind i ærmegabet på de næste 7 p = 29 (31, 33) m tilbage.

Strik lige op, til forstykket måler det samme som ryggen op til starten af skulderen. Slut med en retp.

Skulder

Luk af for 10 (11, 12) m og strik i mønster pinden ud. Sæt de sidste 19 (20, 21) m på en maskeholder til kraven.

Ærmer

Slå 40 (42, 44) m op.

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2: Vrang.

Gent p 1-2 yderligere 20 gange (= 40 p). Forts derefter i glatstrikning.

SAMTIDIG tager du 1 m ud i begge ender af næste p og hver anden følgende p, til der er 66 (68, 70) m. Udtagningerne arbejdes ind i glatstrikningen.

Strik lige op, indtil ærmet måler 39 (40½, 42) cm fra opslaget. Slut med en vrangp.

  • Luk af for 3 m i starten af de næste 2 p.
  • P 3: 2 r sm, ret til de sidste 2 m, 2 r sm.
  • P 4: Vrang.

Gent p 3-4 yderligere 6 gange.

  • P 17: Luk af for 2 m og strik ret pinden ud.
  • P 18: Luk af for 2 m og strik vr pinden ud.

Gent p 17-18 yderligere 6 gange. Luk af for de sidste 18 (20, 22) m.

Strik endnu et ærme.

Krave

Sy skuldersømmene.

Med rets vendt mod dig strikker du de 19 (20, 21) m fra højre forstykke i mønster, strikker de 26 (28, 30) m fra halskanten i ryggen ret og de 19 (20, 21) m fra venstre forstykke i mønster = 64 (68, 72) m.

  • Næste p: 3 r, vr til de sidste 3 m, 3 r.
  • Næste p: Ret.

Gent de sidste 2 p yderligere 4½ gang (= 9 p).

  • Næste p (knaphulsp): 4 r, 2 r sm, slå om, strik ret pinden ud.

Strik yderligere 17 p i mønster.

Luk af.

Færdiggørelsekama3

  • Sy ærmerne på således: Sæt midten af aflukningskanten fast med en nål til skuldersømmen og sy fra ærmegabet op og mod skulderen.
  • Sy sidesømme og ærmesømme.
  • Sy knapperne på.

Om designeren

© Knitting Fever. Original Titel Kama Jacket. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Knitting Fever.