Babyvest med rund hals

Sød, lille vest til en baby. Den findes kun i en størrelse, 18 mdr, men er let at tilpasse. Designeren har lavet en tilsvarende med V-udskæring i str 6 mdr – sammenlign evt. mål med den (Babyvest med V-udskæring). Her i uld/bomuld på pinde 4 mm.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Camille Coizy Delahaie

Størrelse

18 mdr.

Materialer

Garn

Fonty 4 Saisons (70 % bomuld, 30 % uld; 90 m/50 g); farve: Prune ; 3 ngl.

Forslag til erstatningsgarn fra garnbutikken Rito: 
Dale Garn Lerke

Strikkepinde

Jumperpinde 4 mm (+ 1 ekstra til aflukning med 3 pinde).

Tilbehør

Maskeholdere.
Stoppenål.
Knap.

Strikkefasthed

19 m/28 p = 10 x 10 cm i mønster.

Teknikker

Aflukning med 3 pinde : Se her under Aflukning.

Mønster

  • P1 (rets): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til *. Slut med 1 r.
  • P 2 (vrangs): Strik maskerne, som de ser ud.
  • P 3 og 4: Ret. 

Gent disse 4 p.

Sådan gør du

Ryg

  • Slå 61 m op og strik 2 p ret. Strik derefter mønster.
  • Når dit arb måler 17 cm, lukker du af for 2 m i hver side.
  • På hver 4. p tager du nu 2 x 2 m ind ved at lave 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over i starten af pinden og strik 3 m sammen, når der er 5 m tilbage på pinden, fulgt af 2 r.
  • Når arb måler 31 cm, strikker du på rets 8 m og sætter dem på en maskeholder eller garnrest. Strik de følgende 7 m og luk så af for de midterste 19 m og strik pinden ud (11 m).
  • Næste p: Strik 8 m, sæt dem på en maskeholder eller garnrest, strik de følgende 7 m.
  • Strik den næste retp, derefter en vrangp og sæt maskerne på en holder.
  • Bryd garnet med en ende på 30 cm.
  • Gør den anden skulder færdig på samme måde: Strik de 7 m på vrangs, derefter maskerne på rets og sæt dem på en holder. Bryd garnet med en ende på 30 cm.

 Højre forstykke

  • Slå 31 m op og strik 2 p ret. Forts derefter i mønster.
  • Når arb måler 17 cm, lukker du af for 2 m i venstre side, og tag derefter 2 x 2 m ind ved at strikke 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, når der er 5 m tilbage på pinden.
  • Når arb måler 27 cm, lukker du af til kraven for 1 x 4, 1 x 3, 1 x 2 og 1 x 1 m.
  • Når arb måler 31 cm, laver du skuldrene: Strik 8 m, sæt dem på en holder, strik pinden, til der er 7 m tilbage, sæt de sidste m på en holder.
  • Bryd garnet med en ende på 30 cm.

Lav venstre forstykke magen til, men spejlvendt.

  • Knaphul: På venstre forstykke laver du et knaphul 25½ cm oppe og 2 m inde: Luk af for 2 m, strik pinden ud. På vrangs slår du 2 nye m op over hullet. Hvis du har en stor knap, skal du lukke af for 3 m og slå 3 nye m op.

Færdiggørelse

  • Luk skuldrene af med aflukning med 3 pinde (se ovenfor).
  • Sy sidesømmene.
  • Sy knappen fast på højre forstykke over for knaphullet.
  • Hæft alle ender.

Om designeren

© 2013 Camille Coizy Delahaie, Tricotepastout. Original titel Gilet Claie Col Rond. Kun til personjlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Camille.

3 kommentarer til “Babyvest med rund hals”

  1. Jeg er meget strikkevant men har fået et problem med denne opskrift. Drejer sig om ryggen, hvor jeg har strikket helt efter opskriften til der var 29 cm og så da, at der kun var 22 masker tilbage, og det vil sige at der slet ikke er masker nok til skulderaflukningen som jo er 8 og 7 og lukke de midterste 19 masker og strikke pinden ud. Der er noget helt galt med maskeantallet, men det er vel også logisk, at når man begynder med 61 masker, lukke af for 2 i hver side, så er der 57 masker og så strikke fra 17 cm op til 31½ cm så er der ikke nok masker at tage af, så der til sidst skal være i hvert fald 42 masker inden man begynder skulderlukningen. Det er der bare ikke, men kun omkring 20 masker. Strikkefastheden passer. Håber på hurtigt svar.

    Svar
    • Hej Birte. Jeg har prøvet at se på det, men da jeg kun oversætter opskrifterne og ikke strikker dem, er det svært at gennemskue. Der er ingen fejl sammenholdt med originalen. Jeg har tilføjet, at der skal være 11 m på resten af pinden.
      Du må enten skrive til designeren (der er link forneden – hun er sød til at svare) eller stille dit spørgsmål i Strikkeglads venner på Facebook. Så er er forhåbentlig nogle, der har strikket den og kan hjælpe dig. Jeg vil meget gerne høre, hvad du finder ud af. Mh Marianne

      Svar
  2. Hej.
    Jeg kunne ikke finde noget link nederst så jeg skriver her igen og ved så ikke lige hvem jeg henvender mig til.
    Jeg har søgt hjælp hos facebook gruppen strikkeglads venner men fik ingen respons der.
    Hvordan finder jeg designeren og skriver til hende? Vil meget gerne have en mail adresse, hvis det kan lade sig gøre, jeg kan ikke finde hende.
    Håber på hjælp da jeg gerne vil kunne strikke vesten færdig og den er lovet væk som færdig.
    Mvh.
    Birte

    Svar

Skriv en kommentar