Babyvest med rund hals

Sød, lille vest til en baby. Den findes kun i en størrelse, 18 mdr, men er let at tilpasse. Designeren har lavet en tilsvarende med V-udskæring i str 6 mdr – sammenlign evt. mål med den (Babyvest med V-udskæring). Her i uld/bomuld på pinde 4 mm.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Camille Coizy Delahaie

Størrelse

18 mdr.

Materialer

Garn

Fonty 4 Saisons (70 % bomuld, 30 % uld; 90 m/50 g); farve: Prune ; 3 ngl.

Forslag til erstatningsgarn fra garnbutikken Rito: 
Dale Garn Lerke

Strikkepinde

Jumperpinde 4 mm (+ 1 ekstra til aflukning med 3 pinde).

Tilbehør

Maskeholdere.
Stoppenål.
Knap.

Strikkefasthed

19 m/28 p = 10 x 10 cm i mønster.

Teknikker

Aflukning med 3 pinde : Se her under Aflukning.

Mønster

  • P1 (rets): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til *. Slut med 1 r.
  • P 2 (vrangs): Strik maskerne, som de ser ud.
  • P 3 og 4: Ret. 

Gent disse 4 p.

Sådan gør du

Ryg

  • Slå 61 m op og strik 2 p ret. Strik derefter mønster.
  • Når dit arb måler 17 cm, lukker du af for 2 m i hver side.
  • På hver 4. p tager du nu 2 x 2 m ind ved at lave 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over i starten af pinden og strik 3 m sammen, når der er 5 m tilbage på pinden, fulgt af 2 r.
  • Når arb måler 31½ cm, strikker du på rets 8 m og sætter dem på en maskeholder eller garnrest. Strik de følgende 7 m og luk så af for de midterste 19 m og strik pinden ud.
  • Næste p: Strik 8 m, sæt dem på en maskeholder eller garnrest, strik de følgende 7 m.
  • Strik den næste retp, derefter en vrangp og sæt maskerne på en holder.
  • Bryd garnet med en ende på 30 cm.
  • Gør den anden skulder færdig på samme måde: Strik de 7 m på vrangs, derefter maskerne på rets og sæt dem på en holder. Bryd garnet med en ende på 30 cm.

 Højre forstykke

  • Slå 31 m op og strik 2 p ret. Forts derefter i mønster.
  • Når arb måler 17 cm, lukker du af for 2 m i venstre side, og tag derefter 2 x 2 m ind ved at strikke 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, når der er 5 m tilbage på pinden.
  • Når arb måler 27 cm, lukker du af til kraven for 1 x 4, 1 x 3, 1 x 2 og 1 x 1 m.
  • Når arb måler 31 cm, laver du skuldrene: Strik 8 m, sæt dem på en holder, strik pinden, til der er 7 m tilbage, sæt de sidste m på en holder.
  • Bryd garnet med en ende på 30 cm.

Lav venstre forstykke magen til, men spejlvendt.

  • Knaphul: På venstre forstykke laver du et knaphul 25½ cm oppe og 2 m inde: Luk af for 2 m, strik pinden ud. På vrangs slår du 2 nye m op over hullet. Hvis du har en stor knap, skal du lukke af for 3 m og slå 3 nye m op.

Færdiggørelse

  • Luk skuldrene af med aflukning med 3 pinde (se ovenfor).
  • Sy sidesømmene.
  • Sy knappen fast på højre forstykke over for knaphullet.
  • Hæft alle ender.

Om designeren

© 2013 Camille Coizy Delahaie, Tricotepastout. Original titel Gilet Claie Col Rond. Kun til personjlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Camille.