Vintereventyrhue

Variation af pixie-huen. Den er ikke svær, sidder godt og kan bruges i årevis. Her er den strikket i uld og alpaca med 3 tråde for at få ekstra tykkelse og varme. Kan også strikkes tyndere. Pinde 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Handmade by Mona

Denne hat strikkes nedefra og op.

Størrelse

2-4 år.

Materialer

Garn

2 tråde Pickles Merino Extra Fine (100 % merinould; 140 m/50 gram) 1 tråd Drops Nepal (65 % uld, 35 % alpaca; 75 m/50 g). Dette giver en tyk og varm hue. Hvis du vælger tyndere garn, får du en luftigere hue. 
Garnforbrug: Ca. 150 g = 225 m.

Strikkepinde

Rundpind 4 mm, 40 cm lang. Der strikkes frem og tilbage.

Strikkefasthed

21 m = 10 cm.

Sådan gør du

Slå 44 m op og marker de 2 midterste m. De skal strikkes vr senere.
Forstykket strikkes frem og tilbage.  

  • P 1: 3 r, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til *, til der er 3 m tilbage, 3 r.
  • P 2: 3 r *2 vr, 2 r*. Gent fra * til *, til der er 3 m tilbage, 3 r.

Gent p 1-2, til du i alt har 14 p. 
Det bageste stykke er magen til det forreste. Sæt en markør mellem hvert stykke. Markør 1 er starten på p. 

  • P 1: 3 r *2 r, 2 vr*. Gent fra * til *, til du har 5 m tilbage før markør 2, 2 r, 6 r, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til *, til der er 5 m til markør 1, 2 r, 3 r. 
  • P 2: 3 vr *2 r, 2 vr*. Gent fra * til *, til der er 5 m tilbage til markør 2, 2 r, 6 vr, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til *, til der er 5 m tilbage til markør 1, 2 r, 3 vr.
  • P 3: Som p 1. 
  • P 4: Som p 2. 
  • P 5-10: 1 r, 2 vr, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til * til 1 m før markør 1, 1 r. 

Indtagninger 

  • P 11: 1 r, 2 vr sm, *2 r, 2 vr sm*. Gent fra * til * til 1 m før markør 1, 1 r. 
  • P 12-16: 1 r, 1 vr, *2 r, 1 vr*. Gent fra * til * til 1 m før markør 1, 1 r. 
  • P 17: *1 r, saml 1 vrangm op, 1 vr, 2 r, saml 1 vrangm opl, 1 vr* pinden ud. 
  • P 18-21: 1 r, 2 vr, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til * til 1 m før markør 1, 1 r. 
  • P 22: 1 r, 2 vr, *2 r, 2 vr*. Gent fra * til * 4 gange i alt. 

Striber 

Første stribe

  • P 1: 4 r, sæt markør, 2 vr, 2 r (vr over vr, ret over ret), til der er 4 m tilbage, sæt markør, 4 r. Vend.
  • P 2: *4 vr, 2 r, 2 vr*, til der er 4 m tilbage, 4 vr. Vend. 
  • P 3: *4 r, 2 vr, 2 r*, til der er 4 m tilbage, 4 r. Vend.

Når du er færdig med den første stribe, skal du flytte markørerne 2 m tilbage mod det bageste af huen. 

Anden stribe

  • P 1: 6 r, flyt markør, 2 vr, 2 r (ret over ret, vr over vr), til der er 6 m tilbage, flyt markør, 6 r. Vend.
  • P 2: *6 vr, 2 r, 2 vr*, til der er 6 m tilbage, 6 vr. Vend. 
  • P 3: *6 r, 2 vr, 2 r*, til der er 6 m tilbage, 6 r Vend. 

Gent p 1-3 og øg antallet af retm i starten og slutningen af pinden med 2 på hver p. Huen er færdig, når alle m er strikket.  

© SBejster

Alternativ afslutning: Efter 8 striber strikker du 3 r, samler 1 retm op og tager 1 m ud 3 m før kanten af p 1 af hver stribe i de næste 9-10 striber. 

Færdiggørelse

Luk af og sy eller strik huen sammen.

Om designeren

© 2016 Handmade by Mona. Original titel Fairytale Winterhat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Mona.

Original Danish translation with the written permission of the designer.

Der gives ikke support til indholdet af opskriften – læs mere på vores hjælpeside.

4 Comments:

  1. Hej Strikkeglad

    Vil gerne lave Vintereventyrhue i str 6-8 år , hvor mange masker skal jeg have . På forhånd tak .

    Vh Anette Mathiasen

    • Spørg i Strikkeglads venner på Facebook. Der er mange strikkere med erfaring medd den slags. Mh Marianne

  2. Kan ikke gennemskue om vintereventyrhuen strikkes på rundpind eller frem og tilbage.