Mælkebøtte

Yndig bluse til nyfødt med blomstermotiv på forstykket. Kysen er desværre ikke med i opskriften, men kan købes på Ravelry. Kelly van Niekerk har lavet en version af opskriften til denne bluse med størrelser op til 10 år. Den hedder Dandelion Wishes og kan købes på Ravelry.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½, 4

© Karismaknits

Af Kelly van Niekerk

Du slår op til Mælkebøtte i halsen og strikker frem og tilbage, så du får en afrundet halskant i ret.
Kroppen (med blomster) og øverste del af ærmerne strikkes i et stykke, til du når et bestemt maskeantal. Herfra sættes ærmemaskerne på en garnrest, og kroppen strikkes videre rundt. Når kroppen er færdig, sættes ærmemaskerne tilbage på pinden og strikkes rundt.

Størrelse

Nyfødt.
Mælkebøtte sidder tæt til kroppen, men har dog en vis indbygget bevægelsesvidde.
Den er designet til at passe over en bodystocking eller tynd bluse.

Omkreds: 37 cm.
Længde (fra toppen af skulderen): 22 cm. 
Ærmelængde (fra ærmegab): 11 cm.

Materialer

Garn

8ply/DK weight-garn (220 m/100 g).
Jeg brugte Zealana Willow DK (70 % merinould, 30 % cashmere; 128 m/50 g); 1½ ngl.

Strikkepinde

Rundpinde 3½ mm og 4 mm (eller den størrelse, der kræves for at opnå strikkefastheden).

Den tynde pind bruges til halsudskæringen, ærmekanter og nederste kant. Kanterne strikkes rundt, så du skal bruge en 80 cm lang rundpind til magic loop eller strømpepinde.
Den tykke pind bruges til krop og ærmer. En 30 eller 40 cm lang rundpind vil være bedst. Ærmerne strikkes rundt, så du skal bruge en 80 cm rundpind eller strømpepinde til at strikke dem.

Tilbehør

8 maskemarkører.
Stoppenål.
3 garnrester.

Strikkefasthed

© MotherhenNZ

22 m = 10 cm på pinde 4 mm i glatstrikning, blokket.

Forkortelser

  • 1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke = 1 m taget ud. Knude: 3 vr sm, lad dem sidde på pinden, strik de samme 3 m ret sm igen og lad dem sidde på pinden, strik dem ret sm igen og lad dem sidde på pinden, strik dem vr sm og lad dem glide af pinden.
  • 1 løst af: masker tages løst af som vrang.
  • Kommentar til venderækker: Når du strikker venderækker i ret, er der ingen grund til at folde maskerne. Stram garnet godt, når du vender, og strik i den modsatte retning. Retmaskerne skjuler hullerne fra vendingen.

Sådan gør du

Del A: Bærestykke

Slå 64 m løst op med den tynde pind.

  • P 1 og 2: 1 løst af, ret pinden ud.
  • P 3 (venderække) (rets): 1 løst af, 25 r, vend, 19 r, vend, ret pinden ud.
  • P 4 (knaphulsp 1) (vrangs): 1 løst af, 1 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 5 (rets) og 6 (vrangs): 1 løst af, ret pinden ud.
  • P 7 (udtagningsp) (rets): 1 løst af, 3 r, sæt markør, *1 ud, 2 r, 1 ud, 1 r, 1 ud, 1 r* x 8, sæt markør, 4 r = 88 m.

Del B: Forstykke foroven

Skift til den tykke pind.

  • Markørp (vrangs): 1 løst af, 3 r, flyt markør, 7 vr, sæt markør, 2 vr, sæt markør, 21 vr, sæt markør, 2 vr, sæt markør, 17 vr, sæt markør, 25 vr, sæt markør, 6 vr, flyt markør, 4 r.

Maskefordeling på rets: knapbånd/venstre ærme/ryg/højre ærme/forstykke/blomster/forstykke/venstre ærme/ knapbånd.

  • P 1 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, *knude, 3 r* x 3, knude, flyt markør, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r = der tages 8 m ud på hver retp.
  • P 2 (vrangs): 1 løst af, 3 r, vr til den sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r.
  • P 3 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, ret til markør, flyt markør, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r.
  • P 4 (vrangs): 1 løst af, 3 r, vr til sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r.
  • P 5 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, *3 r, knude* x 3, k3, flyt markør, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r.
  • P 6 (vrangs): 1 løst af, 3 r, vr til sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r.
  • P 7 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, ret til markør, flyt markør, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r.
  • P 8 (knaphulsp 2) (vrangs): 1 løst af, 1 r, slå om,2 r sm, flyt markør, vr til sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r = 120 m.
  • P 9 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, *knude, 3 r* x 3, knude, flyt markør, Ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r.
  • P 10 (vrangs): 1 løst af, 3 r, vr til sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r.
  • P 11 (rets): 1 løst af, 3 r, flyt markør, *ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud* x 3, ret til markør, flyt markør, ret til markør, flyt markør, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til markør, flyt markør, 4 r.
  • P 12 (vrangs): 1 løst af, 3 r, vr til sidste markør (flyt alle markører, når du kommer til dem), flyt markør, 4 r.

Herfra strikker du rundt fra knapbåndet.

Del C: Mønsterstart

  • Startp (rets): 1 løst af, 3 r, fjern markør, 11 r, 1 ud, flyt markør, 1 ud, 35 r, 1 ud, flyt markør, 1 ud, 27 r, 1 ud, flyt markør, 1 ud, 7 r, flyt markør, *3 r, knude* x 3, 3 r, flyt markør, 7 r, 1 ud, flyt markør, 1 ud, 12 r, fjern markør, hold de sidste 4 m foran de første 4 m (dvs. det andet knapbånd) og strik disse 8 m sm, så de bliver til 4 m.

Strik nu rundt. Strik ret til næste markør (hvorved venstre ærme bliver adskilt fra ryggen).
Dette er den nye markør for omgangsstart.

Maskefordeling på rundp: ryg/højre ærme/forstykke/blomster/forstykke/venstre ærme.
Maskeantal: 39/31/39/31.

Del D: Forstykke forneden

  • Omg 1: Ret.
  • Omg 2: *1 ud, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør* x 2, 1 ud, *ret til markør, flyt markør* x 2, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør.

Del E: Opdeling til ærmer

  • Ret til markør, fjern markør, sæt maskerne ml denne markør og den næste (højre ærme) på en garnrest. Fjern markør, *ret til markør, flyt markør* x 2, ret til markør, fjern markør, sæt maskerne ml denne markør og den næste (venstre ærme) på en garnrest.

Maskeantal: 82 m med 21 m ml 2 markører på forstykket.

Del F: Krop

Det er en god ide at sætte en markør under venstre arm for at markere omgangsstart.

  • Omg 1: Strik ret til blomstermarkør, flyt markør, *knude, 3 r* x 3, knude, flyt markør, ret omg ud.
  • Omg 2, 3 og 4: Ret (flyt alle markører, når du kommer til dem).
  • Omg 5: Ret til blomstermarkør, flyt markør, *3 r, knude* x 3, 3 r, flyt markør, ret omg ud.
  • Omg 6, 7 og 8: Ret (flyt alle markører, når du kommer til dem).

Gent omg 1-8, til arb måler ca. 19 cm fra toppen af skulderen. Slut ikke med en blomsteromg (omg 1 eller omg 5).

Del G: Nederste kant

Du kan nu fjerne de 2 markører langs blomstermotivet.

  • Synlig kropskant: Skift til den tynde pind og forts med at strikke rundt i glatstrikning, til kanten måler ca. 3 cm.
  • Overgangsp: *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * hele omg.
  • Skjult kropskant: Strik rundt i glatstrikning, til kanten måler ca. 3 cm.

Luk løst af med en garnende på ca. 1 m til fastsyning af kanten.

Del H: Ærmer

Sæt maskerne fra den ene garnrest over på den tykke pind = 33 m. 
Saml 2 m op fra hullet under armen og strik dem ret. Sæt en markør ml de 2 masker.

Maskeantal: 35 m (med markør under armen).

  • Omg 1: Ret.
  • Omg 2: 2 r, 2 r sm, ret til der er 4 m tilbage, 2 r dr sm, 2 r = 2 m taget ind.

Strik glatstrikning, til ærmet måler ca. 8½ cm fra ærmegabet.

  • Omg med blomster: 9 r, *knude, 3 r* x 2, knude, 2 r sm, ret omg ud = 32 m.

Strik endnu 2 omg glatstrikning.

Del I: Ærmekant

  • Synlig ærmekant: Skift til den tynde pind og forts rundt i glatstrikning, til kanten måler ca. 1½ cm.
  • Overgangsp: *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * hele omg.
  • Skjult ærmekant: Strik rundt i glatstrikning, indtil kanten måler ca. 1½ cm.

Luk løst af med en garnende på ca. 50 cm til fastsyning af kanten.

Gent del H og I til det andet ærme.

Færdiggørelse

  • Fold kanterne på krop og ærmer ved overgangsp med slå om-masker og sy aflukningskanten løst fast på indersiden, så du får en kant med musetakker.
  • Hæft alle ender.
  • Sy knapperne godt fast på det retstrikkede knapbånd, så de passer med knaphullerne.
  • Vask blusen i uldvaskemiddel og lad den tørre fladt.
  •                                                                                                            

Om designeren

© 2016 Kelly van Niekerk (tidl. Kelly Brooker). Original titel Taraxacum. Opskriften er kun til personlig brug, men det færdigstrikkede produkt må gerne videresælges. Kontakt Kelly.  Instagram: @pekapekapatterns. Facebook: pekapekadesignstudio. Ravelry: gurnard.

Oversat af Marianne Holmen efter tilladelse fra designeren.

Print Friendly, PDF & Email

One Comment:

  1. En skam hue mønstef ikke ef med.