Lucille

Yndigt retro babysæt med cardigan og kyse, strikket i hulmønster. Der anbefales meget små knapper, som jeg nok ville være forsigtig med til så små børn. Kan også strikkes i tyndt bomuldsgarn.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 2½ 

Af Courtney KelleyLucille 2

Størrelser

0-3 mdr. (brystmål 45 cm), 6-9 mdr. (brystmål 50 cm).

Materialer

Garn

The Fibre Company Canopy Fingering (50 % baby alpaca, 30 % merinould, 20 % viscose fra bambus; 180 m/50 g). Farve Blue Crown, 3 ngl.
(Oversætterens kommentar: Garnet fås ikke i Danmark. Prøv eBay eller snak med garnbutikken om noget tilsvarende.)

Strikkepinde

2,5 mm rundpind og strømpepinde.

Tilbehør

10 maskemarkører

Stoppenål

2 m bånd 9 mm bredt i en matchende farve

 6 knapper 6½ mm i diameter.

Strikkefasthed

32 m = 10 cm i hulmønster efter blokning.

Sådan gør du: Lucille 4Cardigan

Slå 71 (82) m op. Strik 8 p ret.

Bærestykke

0-3 mdr.

  • P 1: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 2-4, 6-8, 10-12, 14-16, 18-20, 22-24, 26-28, 30-32, 34-36, 38-40: Ret.
  • P 5: 4 r, *slå om, 1 r*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r = 135 m.
  • P 9: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 13: 4 r, *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r.
  • P 17: 1 r, 2 r sm, slå om, 63 r, strik ret i forreste og bageste løkke, ret pinden ud = 136 m.
  • P 21: 4 r, *slå om, 1 r, slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * de sidste 3 m, 3 r = 179 m.
  • P 25: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 29: 4 r, *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r.
  • P 33: 1 r, 2 r sm, slå om, 56 r, strik ret i forreste og bageste løkke, 56 r, strik ret i forreste og bageste løkke, ret pinden ud = 181 m.
  • P 37: 4 r, *slå om, 1 r, slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r = 239 m.
  • P 41: 1 r, slå om, 2 r sm, 77 r, strik ret i forreste og bageste løkke, 76 r, strik ret i forreste og bageste løkke, 81 r = 241 m.

6-9 mdr.

  • P 1: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 2-4, 6-8, 10-12, 14-16, 18-20, 22-24, 26-28, 30-32, 34-36, 38-40: Ret.
  • P 5: 4 r, *slå om, 1 r*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r = 157 m.
  • P 9: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 13: 4 r, *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 3 m, 3 r.
  • P 17: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 21: 4 r, *slå om, 1 r, slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * de sidste 3 m, 3 r = 207 m.
  • P 25: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 29: 4 r, *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * de sidste 3 m, 3 r.
  • P 33: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.
  • P 37: K5, *slå om, 1 r, slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * de sidste 4 m, 4 r = 273 m.
  • P 41: 1 r, 2 r sm, slå om, ret pinden ud.

Start hulmønster

Strik ulige p således: 4 r, følg diagrammet til de sidste 4 m, 4 r.
Strik lige p således: 4 r, vr til de sidste 4 m, 4 r.

  • Strik p 1-11 af hulmønstret.
  • Næste p: Del op til ærmer (vrangs): 4 r, 32 (36) vr til højre forstykke, slå 8 m op, sæt de næste 48 (56) m på en maskeholder til det højre ærme, strik 73 (81) vr over ryggen, sæt 48 (56) m på maskeholder til venstre ærme, slå 8 m op, strik 32 (36) til venstre forstykke, 4 r.

Der er nu 161 (177) m tilbage på pinden. Strik 12½ (15) cm i hulmønster, slut med p 6 eller 12 i diagrammet. Strik 8 p retstrikning. Luk af.

Ærmer

Strik ulige p således: Strik hulmønstergentagelsen over 8 m. På p  5, 7 og 9 tages den sidste m af hver gentagelse løst af.
Strik lige p ret.

  • Fordel de 48 (56) ærmemasker jævnt på 3 strømpep. Med den 4. samles 8 m op fra opslagsmaskerne.
  • Strik nu rundt i hulmønster, men KUN den fremhævede gentagelse. Start med p 1.
  • Strik 10 (12) cm i hulmønster eller ønsket længde.
  • Strik 8 p retstrikning og luk af.

Strik endnu et ærme.

Færdiggørelse

  • Sy ærmegabene sammen med maskesting.
  • Sy knapper i over for knaphullerne.
  • Hæft alle ender og blok arb let.Lucille 5

Sådan gør du: Kyse

Slå 89 (97) m op. Strik 8 p ret.. Strik hulmønster 5 (6) gange, slut med p 11 i den sidste gentagelse.

Puld

Med kabelopslag (se fx her) slås 11 (13) m op på venstre p. Strik rundt herfra og marker begyndelsen af omg.

  • Omg 1: *10 (11) r, sæt markør*. Gent fra *  til * hele omg.
  • Omg 2: *Ret til 2 m før markør, 2 r sm, tag 1 løst af*. Gent fra * til * hele omg. Gent omg 2, til der er 10 m tilbage.

Bryd garnet med en 20 cm ende, som trækkes gennem de sidste m.

Halsudskæring

  • Langs kysens kant samles 74 (90) m op og strikkes ret.
  • Strik 8 p (4 retriller).
  • Luk løst af.

Færdiggørelse

Hæft enderne og blok arb let. Sæt bånd i kysens hjørner. Der skal bruges ca. 25 cm til at binde med.

Diagram over hulmønster

Tegnforklaring

lucille-skema1

Diagram

lucille-skema2

Lucille 1

Bemærk: Hver anden pind af hulmønstret er vist i diagrammet, som læses fra bund til top og fra højre til venstre.

Om designeren:

© 2011 Kelbourne Woolens + The Fibre Company.Original titel Lucille. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Courtney.

Print Friendly, PDF & Email

3 Comments:

  1. Anne-Mette Jörgensen

    skal der strikkes vrang tilbage over alle masker ved huldiagrammet? Venligs Anne-Mette

  2. Tak for de fine opskrifter. Jeg har problemr med bærestykket, da jeg ikke kan få billedet af trøjen og mønstret til at stemme. Ifølge fotoet er der 3 p og en hulrække hele vejen, men fra p 13-21 er der ikke markeret nogen hulrække og heller ikke fra p 29-37. Ifølge opskriften, skal der dermed være to brede stykker uden huller efter 3 rækker huller men det viser foto ikke. Så er det et spørgsmål om der er fejl fra designeren, da opskriften blev skrevet ( meget sandsynligt- har selv teststrikket flere gange) eller der er sket ken fejel andet steds. Håber du kan hjælpe. På forhånd tak

    • Marianne Holmen

      Som det fremgår af Kontakt på strikkeglad.dk giver jeg ikke opskriftsupport. Jeg har bare oversat opskrifterne, ikke strikket dem. Du må spørge i strikkegrupperne på Facebook – måske er der en, der har strikket netop denne opskrift. Eller du må skrive til designeren. Der er kontaktlink til designeren i alle opskrifter. Held og lykke – Marianne