Havskumkyse

Yndig kyse, der er nem og hurtig at strikke. Mønstret er “feather and fan” (fjer og vifte): Der er ingen præcise angivelser af garnvalg, pindestørrelse, strikkefasthed osv., da det afhænger af den størrelse, du vil strikke. Kysen kan strikkes i alle typer garn, og der er anvisninger til nyfødt-2 år.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 2½, 3½ 

Af Anna Nysetvold og Hilde Christine Bendixen

Størrelser

0-6 mdr, 6-12 mdr, 1-2 år.

Materialer

Garn, strikkepinde og strikkefasthed

0-6 mdr: Brug garn, der i glatstrikning har en strikkefasthed på 28 m = 10 cm på pinde 2½.

6-12 mdr: Brug garn, der i glatstrikning har en strikkefasthed på 24 m = 10 cm på pinde 3.

1-2 år: Brug garn, der i glatstrikning har en strikkefasthed på 20 m = 10 cm på pinde 3½.

Garnforbrug

50 gram til alle størrelser.

Sådan gør du

Slå 78 m op. Strik 2 retriller. Tag altid første maske løst af i starten af pinden.

  • P 1: 3 r, 2 r sm x 3, *(slå om, 1 r) x 6, videre (2 r sm) x 6* . Gent fra * til * 2 gange og slut med (slå om, 1 r) x 6, derefter (2 r sm) x 3 og 3 r til sidst.
  • Pind 2: Tag en m løst af, 2 r, vr til der er 3 m tilbage, 3 r.
  • Pind 3: Tag en m løst af, ret pinden ud.
  • Pind 4: Tag en m løst af, 2 r, vr til der er 3 m tilbage, 3 r.
  • Pind 5: Tag en m løst af, ret pinden ud.
  • Pind 6: Tag en m løst af, 2 r, vr til der er 3 m tilbage, 3 r.

Gent disse pinde til ønsket længde (slut med en vrangp). 

Anbefalede længder
0-­6 mdr: 11 cm.
6-12 mdr: 12 cm.
1-2 år: 14 cm.

Venderækker

  • Sæt markør efter 39 m. Strik 3 m forbi markør, vend.
  • Tag første maske løst af, strik vr 3 m forbi markøren, vend.
  • Tag første maske løst af, strik 6 m forbi markøren, vend.
  • Tag første maske løst af, strik 6 m forbi markøren, vend.

Forts på denne måde og øg med 3 m, indtil du har strikket 15 m forbi markøren på begge sider.

Herfra strikkes resten i glatstrik. Strik ret pinden ud.

  • Næste p: 15 vr, 2 vr sm, 22 vr efter markøren, 2 vr sm, vr pinden ud.

Nakke

  • Strik ret 12 m forbi markøren. 2 r dr sm, vend.
  • Strik vr 12 m forbi markøren. 2 vr dr sm, vend.

Du har nu 26 m ml indtagningerne. Strik frem og tilbage og tag ind på samme måde, til der er 12 m tilbage på hver side.

Nu skal der også tages ind på begge sider af markøren. Strik til 3 m før markøren, 2 r sm, strik en maske, flyt markøren, 2 r sm. Tag ellers ind som i siderne. Gent dette på hver 4. p, til du har 16 m på pinden. Forts i glatstrikning og tag samtidig ind i siderne, til du ikke har flere masker.

Hulrække

  • Saml 18 masker op i hver side. Der er nu i alt 52 masker på pinden. Strik 2 retriller.
  • Lav en række huller fra rets således: 3 r, *slå om 2 gange, 2 r sm, 2 r*. Gent fra * til * pinden ud. Slut med slå 2 om, 3 r.
  • Brug dobbeltomslag, når dit garn er tykt, mens enkeltomslag passer bedre til tyndere garn.
  • Strik ret tilbage.
  • Luk af fra rets således: 2 r, flyt maskerne tilbage på venstre p og strik dem drejet sm * 1 r, flyt maskerne tilbage og strik dem dr sm*. Gent fra * til * pinden ud.

Færdiggørelse

Lav en snor og træk den igennem hullerne.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2015 Anna Nysetvold og Hilde Christine Bendixen. Original titel Havskumkyse. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Anna (nunnun på Ravelry).

Oversat fra norsk af Marianne Holmen med tilladelse fra designeren.

Print Friendly

11 Comments:

  1. Amy Andreasdóttir

    Den er så sød, tusind tak for opskriften :)

  2. Hvor mange gange skal der vendes efter 15 m
    Masker – til det er gjort med alle maskerne eller?

    • Marianne Holmen

      Det er et godt spørgsmål, for det fremgår ikke. Jeg tror, det betyder, til det er gjort med alle maskerne. Desværre siger designeren selv, at der måske er fejl i hendes opskrifter, og hun har ikke tid til at se på det, men stoler på mig.
      Hvis andre har strikket huen efter denne opskrift, vil jeg meget gerne høre, hvad I mener. Jeg har prøvet at gøre det lidt tydeligere på detsted i opskriften. Mh Marianne

  3. jeg har problemer med nakken…. jeg har vendt til der ikke var flere masker.
    Men jeg når jeg kommer til det stykket hvor jeg skal strikke til masker før markøren og så 2 ret sammen så fatter jeg ærlig talt ikke hvad jeg skal efterfølgende, når man skal “tage ind som i siderne” for jeg har jo ikke flere “huller” der skal lukke så er det så i de sidste to masker i hver ende der skal gøres noget, og hvad med de der 2 ret sammen skal der gøres mere ved dem?

    • Marianne Holmen

      Som jeg har skrevet mange gange, kan jeg ikke give den slags support på opskrifterne. Jeg har ikke strikket dem, kun oversat, hvad der står på engelsk. Du må skrive det samme i en af strikkegrupperne på Facebook og håbe, at en af dem, der har strikket kysen, svarer dig. Eller du kan skrive til designeren. Mh Marianne

    • Der er fejl i nakken.

    • Jeg har også problemer med nakken, den er ikke rigtig.

  4. HAR NETOP OPDAGET DENNE MULIGHED FOR AT LÆRE NOGET NYT OG FÅ OPSKRIFTER, SOM JEG KAN TAGE FAT PÅ.