Clementine

Sød og nem spencerkjole til små piger, størrelse nyfødt til 1½ år. Den er uhyre nem at strikke. Lav nogle stykker i forskellige farver. Her er den strikket i et blandingsgarn med bomuld, men ren bomuld ville været fint. Pinde  3½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3½

Af Caroline Hegwer, The Noble Thread

Størrelser

0-3 mdr (6-9 mdr, 12-18 mdr).

Materialer

Garn

Hikoo CoBaSi (55 % bomuld, 21 % nylon, 16 % bambus, 8 % silke; 201 m/50 g). Farver: Natural (G) og gold crest, ripe raspberry og seafood (K); 1 (2, 2) ngl af G, 1 ngl af K.

Strikkepinde

Rundpind 3½ mm.

Tilbehør

Maskemarkører.
Maskeholder.
4 knapper.
Stoppenål.

Strikkefasthed

24 m/36 p = 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

G: Grundfarve,
K: Kontrastfarve.

Kommentarer

Clementine er en sød, sjov og hurtigstrikket spencerkjole til en baby. Den har striber og en påsat lomme. Konstruktionen er sømløs. Det valgte garn er i fingering-vægt og er en blanding af bomuld, bambus og elastisk nylon. Det giver en let kjole, der er perfekt til sommerbrug og er en smule elastisk, så babyen kan vokse lidt i den. Men andre garntyper kan selvfølgelig bruges.

Vi anbefaler, at du ikke bryder garnet mellem striberne, men transporterer det op langs siden, så der ikke bliver så mange ender at hæfte bagefter. Se fx her.
Kjolen strikkes på rundpind. For ikke at få “spring” i striberne kan du se her, hvordan de kan undgås.

Sådan gør du

Nederste kant

Slå 72 (80, 88) m op med G, sæt en markør, slå yderligere 72 (80, 88) m op. Sæt markør for omgangsstart. Strik rundt herfra – pas på ikke at dreje maskerne.
Strik 6 omg i retstrikning. Start med en vrangp. (Når du strikker rundt, er retstrikning = *1 omg ret, 1 omg vr*.)

Striber

  • Omg 12: K: Ret.
  • Omg 3: G: 2 r sm, ret til 2 m før næste markør, 2 r dr sm, flyt markør, 2 r sm, ret til 2 m før næste markør, 2 r dr sm.
  • Omg 4: G: Ret.
  • Omg 56: K: Ret.
  • Omg 78: G: Ret.
  • Omg 910: K: Ret.

Gent omg 3-10 yderligere 6 (7, 8) gange = 116 (128, 140) m. Bryd K.

Sæt halvdelen af dine m på en maskeholder. De skal bruges til ryggen.
Du skal nu strikke forsiden over 58 (64, 70) m.

Smæk på forstykket

© Karen1959

  • P 1: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 2: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 3: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 4: Luk af for 2, vr pinden ud.

Str 0-3 mdr

  • P 5: Luk af for 2, 15 r, sæt markør, 14 r, sæt markør, ret pinden ud.
  • P 6: Luk af for 2, vr til markør, flyt markør, 14 r, flyt markør, vr pinden ud.
  • P 7: 1 ret, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, 2 r dr sm, 1 ret.
  • P 8: Vr til markør, flyt markør, 14 r, flyt markør, vr pinden ud.

Str 6-9 mdr

  • P 5: Luk af for 2, 17 r, sæt markør, 16 r, sæt markør, ret pinden ud.
  • P 6: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 7: 1 ret, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, 2 r dr sm, 1 ret.
  • P 8: Vr til markør, flyt markør, 16 r, flyt markør, vr pinden ud.

Str 12-18 m

  • P 5: Luk af for 2, 18 r, sæt markør, 20 r, sæt markør, ret pinden ud.
  • P 6: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 7: 1 ret, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, 2 r dr sm, 1 ret.
  • P 8: Vr til markør, flyt markør, 20 r, flyt markør, vr pinden ud.

Alle str

  • P 1: Ret.
  • P 2: Vr til markør, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, vr pinden ud.

Gent p 1-2, til du har 8 (9, 10) retriller til lommen.

  • Næste p: Ret til markør, luk af for 14 (16, 20) lommemasker, flyt markør, ret pinden ud. (Du skal fjerne den anden markør for at lukke den sidste m af.)

Lommeindsats

Med K slår du 14 (16, 20) m op. Strik 17 (19, 21) p i glatstrikning. Bryd K.
Med G strikker du vr til den aflukkede kant og hen over lommemaskerne med vrangs af lommeindsatsen vendt mod dig, vr pinden ud.
Forts lige op i glatstrikning, til smækken måler 6½ (7½, 8½). Slut med en retp.

Halsudskæring

© Karen1959

  • P 1: 15 (17, 18) vr, luk af for 14 (16, 20), vr pinden ud. Du har nu 15 (17, 18) m på hver side af de aflukkede m.

Du strikker nu hver skulder for sig.

  • P 2: Ret.
  • P 3: Luk af for 3, vr pinden ud.
  • P 4: Ret.
  • P 5: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 6: Ret.
  • P 7: Luk af for 1, vr pinden ud.

Strik 6 p retstrikning. Luk af alle m. Bryd garnet.
Sæt garnet til i halskanten.

  • P 1: Luk af for 3, ret pinden ud.
  • P 2: Vr
  • P 3: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 4: Vr.
  • P 5: Luk af for 1, ret pinden ud.
  • P 6: Vr.

Strik 6 p retstrikning. Luk af for alle m. Bryd garnet.

Ryg

Vend rets mod dig og strik med G.

  • P 1: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 2: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 3: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 4: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 5: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 6: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 7: 1 ret, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, 2 r dr sm, 1 ret.

Forts lige op i glatstrikning, til ryggen måler 10 (11, 12) cm. Slut med en vrangp.

  • Næste p: 15 (17, 18) r, luk af for 14 (16, 20), ret pinden ud.
    Du har nu 15 (17, 18) m på hver side af de aflukkede m.

Skuldrene strikkes nu hver for sig.

  • P 1: Vr.
  • P 2: Luk af for 3, ret pinden ud.
  • P 3: Vr.
  • P 4: Luk af for 2, ret pinden ud.
  • P 5: Vr.
  • P 6: Luk af for 1, ret pinden ud.
  • P 7: Vr.
  • P 8-9: Ret.
  • P 10 (knaphulsp): 2 r, slå om, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, slå om, 2 r sm, 1 ret.

Strik 3 p i retstrikning.
Luk af for de resterende m.
Sæt garnet til i halskanten på den anden skulder.

  • P 1: Luk af for 3, vr pinden ud.
  • P 2: Ret.
  • P 3: Luk af for 2, vr pinden ud.
  • P 4: Ret.
  • P 5: Luk af for 1, vr pinden ud.
  • P 68: Ret.
  • P 9 (knaphulsp): 2 r, slå om, 2 r sm, ret til de sidste 3 m, slå om, 2 r sm, 1 ret.

Strik 3 p retstrikning. Luk af for de resterende m. Bryd garnet.

Halskant bagpå

Med rets vendt mod dig strikker du 42 (44, 48) m op langs halskanten.
Strik 3 p ret. Luk af.

Halskant foran

Med rets vendt mod dig strikker du 42 (44, 48) m op langs halskanten.
Strik 3 p ret. Luk af.

Ærmegabskanter

Med rets vendt mod dig strikker du i begge ærmegab 68 (72, 76) m op.
Strik 3 p ret. Luk af.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Blok kjolen ved at spraye den med vand, sætte den fast med nåle og lade den tørre.
Sy 4 knapper på.

Om designeren

© 2018 Caroline Hegwer, The Noble Thread. Original titel Clementine. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Caroline.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designer.