Arco Iris

Denne flotte cardigan kan forsynes med lynlås eller knapper efter eget valg. Det er let at tilpasse længden, og du kan også gøre den bredere over hofterne. Den er lidt svær at gå til, men der er god hjælp i tegningerne. Kan strikkes tofarvet eller mangefarvet, så bærestykket ligner en regnbue. 
Sværhedsgrad: Høj | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 3½ 

arcoiris3_mediumAf Regenbogenblume

Størrelser

XS, S, M, L (73, 88, 93, 108 cm)

Materialer

Garn

Grundfarve (MC): Noro Silk Garden Lite (Sport weight) (124 m/50 g) ca. 400-500 g

Kontrastfarve (CC): Noro Silk Garden Lite (Sport weight) (124 m/50 g) ca. 50 g

Strikkepinde

Rundpind str. 3½ eller den størrelse, der skal bruges for at opnå strikkefastheden

Tilbehør

– Hjælpepind
– Garnrester
– Maskemarkører
– Lynlås (som kan deles) eller knapper
– Hæklenål

Strikkefasthed

24 m x 30 p = 10 x 10cm i  glatstrikning

IMG_20130904_180800_medium2Bemærk

Kanter

Strik til de sidste to m, tag begge løst af som vrang, vend, 2 r.

Paneler

Kryds trådene, når du vender. Strik kanter som beskrevet ovenfor.

Sådan gør du

  • P 1: (retside) Strik r til 2 m før enden, strik kanten. P 2: (vrangside) Start det første panel, sæt markører: 6 r, markør 4 (M4), 31 r, markør 3 (M3), 3 r, markør 2 (M2), r til der er 10 m tilbage, markør 1 (M1), 8 r, strik kant.
  • P 3: Strik r til markør 3 i MC, 31 r i CC, vend.
  • P 4: Tag 1 løst af som vrang med CC, 30 vr (til M3), 3 r med MC (til M 2), vr til M1, 8 r, strik kant.
  • P 5: Strik r til M3 i MC, 24 r i CC, vend.
  • P 6: Tag 1 løst af som vr i CC, 23 vr (til M3), 3 r med MC (til M 2), vr til M1, 8 r, strik kant.
  • P 7: Strik r til M3 i MC, 18 r i CC, vend.
  • P 8: Tag 1 løst af som vr med CC, 17 vr (til M3), 3 r med MC (til M2), vr til M1, 8 r, strik kant.
  • P 9: Strik ret til M3 i MC, 12 r i CC, vend.
  • P 10: Tag 1 løst af som vr med CC, 11 vr (til M3), 3 r med MC (til M2), vr til M1, 8 r, strik kant.
  • P 11: Strik r til M3 i MC, 6 r i CC, vend.
  • P 12: Tag 1 løst af som vr i CC, 5 vr (til M3), 3 r med MC (til M 2), vr til M1, 8 r, strik kant.
  • P 13: Strik r, til der er 2 m tilbage, strik kant.
  • P 14: Strik r, til der er 2 m tilbage, strik kant.

Venstre forstykke

  • Slå 120 (120, 130, 130) m op. Med 120 m bliver cardiganen ca. 50 cm lang, med 130 ca. 55 cm – vælg den længde, du ønsker.
  • Strik 4 p ret. Strik kanterne som beskrevet ovenfor.
  • Strik 4 (5, 6, 7)

Venstre ærme

  • Strik ret til M2, fjern M, slå ml 90 m og 120 op med midlertidigt opslag.

Antallet af m, der slås op, afhænger af den ønskede ærmelængde: 90 m giver et ærme på ca. 37,5 cm, 120 m et ærme på 50  cm, målt på indersiden.

  • Sæt resten af m på en hjælpepind

ArcoIris_1_1_dan

Ærme

P 1: 10 r, sæt markør, r pinden ud to end P   2: r P 3: 10 r, vr til M, 10 r P   4-11: gent p 2 og 3 tre gange P    12-14: r Gent p 1-11 en gang Sæt alle m på maskeholder (til krop til M2 og ærmer)

ArcoIris_2_1_dan

  • Sæt m fra det midlertidige opslag på pinden, strik dem ret. Strik m på hjælpepind pinden ud (halskant), vend.

ArcoIris_3_1_dan

  • Start med p 2 af panelerne og strik 6 af dem (du kan lave flere, hvis du vil have bredere ærmer)
  • Adskil m fra den underste kant til M3 fra m fra de øverste paneler.

ArcoIris_4_1_dan

  • Luk ærmegabet med maskesting. Overhold ribmønstret. (Ærmemasker på hjælpep og de masker, der blev adskilt før).

ArcoIris_5_1_dan

Ryg

  • Strik videre med de underste m på hjælpepind og de øverste m fra skulderpanelerne. Start forneden og strik alle m ret (strik kant).
  • Start panelerne med p 2.
  • Strik 9 (10, 11, 12)

Højre ærme

Som venstre ærme.

Højre forstykke

Som venstre forstykke.

Kant

4 retp. Luk af.

Halskant

Lav med en hæklenål en omg kædemasker på indersiden af halskanten. Det giver halsen stabilitet og hindrer, at den flaner.

schema_arcoiris

arcoiris2_medium2Færdiggørelse

Sy lynlåsen i, hæft alle ender og blok arbejdet.

Bemærk

  • Længde: Det er let at tilpasse cardiganens længde ved at slå flere eller færre m op.
  • I stedet for en lynlås, kan du strikke et knaphulsbånd: I starten strikker du 8 p i stedet for 4. Til sidst strikker du 4 p r, og på 4. p laver du så mange knaphuller, du ønsker (2 r sm, slå om). Strik yderligere 4 p. Luk af.
  • Hvis du ønsker cardiganen bredere over hofterne, kan du bruge venderækker: Mennem p 2 og 3 tilføjes i hvert panel: 45 r, vend, vr til der er 10 m tilbage, 8 r, strik kant. Det giver en bredde på 80 (96, 102, 118) cm. Hvis du ønsker cardiganen mere A-formet, så strik venderækker i hvert eneste panel eller igen mellem p 12 og 13. På den måde opnås 7 (8, 9, 10) cm mere (= 87, 104, 111, 128 cm).

Om designeren

© Stefanie Liener, Regenbogenblume. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Stefanie: regenbogenblume@gmx.at.

Print Friendly

One Comment:

  1. Hvor er den flot