Fairisle-pude

Pude med mønsterstrik i tykt garn. Den er ikke svær. Der er diagram både i farver og i sort/hvid. Her strikket i aran-garn i 100 % uld på pinde 5.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 5

Af littletheorem

Størrelse

50 x 50 cm.

Materialer

Garn

Shetland Heather Aran fra Jamiesons of Shetland (100 % uld; 92 m/50 g); farver:
F1: Gingersnap 2 ngl.
F2: Teviot 1 ngl.
F3: Broch 1 ngl.
F4: Natural White 1 ngl.
F5: Sholmit 1 ngl.
F6: Moorit 1 ngl.
F7: Mooskit i ngl.

Strikkepinde

© Turloughishere

Rundpind 5 mm, 100 cm lang.

15 m/19 p = 10 x 10 cm.

Sådan gør du

Slå 144 m op med F7 og strik rundt. Pas på ikke at dreje maskerne.

Strik efter et af diagrammerne. Jeg foretrækker selv et farvediagram, men har også inkluderet et i sort og hvidt.

Luk af for alle m med F7. Efter aflukningen bandt jeg knuder på enderne således: Vend puden om på vrangen og arbejd nedefra og op. Træk det første par løse ender ret stramt og bind dem sammen med et råbåndsknob. Gør det samme med det andet par osv., indtil alle løse ender er bundet sammen parvis. Studs alle enderne.

Teknikker

Sammensyning af afluknings- og opslagskanter

Dette pudebetræk strikkes rundt, sys sammen i toppen, blokkes, fyldes med puden og sys til sidst i bunden. Jeg syede top og bund således:

Læg betrækket fladt med omgangsstart til højre. Du skal nu sy første m på forsiden til højre sm med første m på bagsiden, derefter anden m på forsiden sm med anden m på bagsiden osv., til alle forsidemasker er syet sm med bagsidemaskerne. Dette kaldes også “maskesting på aflukket arbejde”. Det gøres således:

Tråd stoppenålen med en lang tråd i F7. Hæft tråden på bagsiden og før så nålen bag den første m på forsiden fra venstre til højre, derefter bag den første m på bagsiden fra højre til venstre (som du ser det). Stik nålen op i det hul, hvor du startede. Stram tråden let. Før så nålen bag den anden m på forsiden og den anden m på bagsiden fra højre til venstre. Stram tråden let. Forts på denne måde fra højre til venstre, til alle m er syet sm.

Færdiggørelse

Læg arb fladt med starten af omg til højre. Sy forsiden og bagsiden af aflukningskanten sammen som beskrevet under teknikker.

Blok arb således: Læg det i blød i koldt vand med en smule mild sæbe i mindst 30 minutter. Skyl det grundigt og pres så meget vand ud af det som muligt. Rul det ind i et håndklæde og pres mere vand ud af det. Læg det derefter fladt og stræk det forsigtigt i de rette mål. Lad det ligge, til det er helt tørt.

Læg puden ind i betrækket og sy opslagskanterne sammen. Start ved omgangsstart på samme måde, som du syede aflukningskanten. Se fx her (på engelsk) eller her (på dansk).

Om designeren

© 2014 littletheorem. Original titel Chunky Fairisle Cushion. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt littletheorem.

Original Danish translation with the written permission of the designer.

Der gives ikke support til indholdet af opskriften – læs mere på vores hjælpeside.