Halvmåne

Nemt og anvendeligt sjal, der er let at variere, både mht. garnvalg, farver og striber. Her strikket i 100 % Superwash merinould, men andet er muligt. Pinde 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af STASH Lounge

De 8 striber repræsenterer de otte dage med tordenvejr, vi får hvert år i juli. Startspidsen er “moderstormen” med voldsomt haglvejr. Derefter følger 70 pinde med regnfulde stormskyer. Og endelig kommer solen.

Der er en valgfri tungekant.

Størrelse

One size.

Materialer

Garn

Ancient Arts DK (100 % Superwash merinould; 205 m/100 g); 2 ngl (402 m).
Her er brugt farverne Storm Cloud (G) og Happy Dance (K).

Garnbutikken Rito foreslår: Hjertegarn Extrafine Merino 120 

Strikkepinde

© gojumom

Rundpind 4 mm, 80 cm lang.

Tilbehør

Stoppenål.
Hæklenål 4½ mm.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m.
G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.

Sådan gør du

Grundpinde

  • P 1: 1 r, 1 ud, ret til der er 2 m tilbage, 2 r sm.
  • P 2: Ret til der er 2 m tilbage, 1 ud, 1 r.

Start på mønster

© catfeathers68

  • Slå 5 m op med G.
  • Strik de 2 grundpinde, til der er 42 m på pinden, og du lige har strikket p 2. Bryd ikke G.
  • Skift til K og strik p 1-2. Bryd ikke K.
  • Strik igen p 1-2 med G. Bryd ikke G.
  • Strik således skiftevis med farverne, til der er 8 striber med K. Slut med p 2.
  • Bryd K med en ende, der er lang nok til at hæfte.
  • Strik grundpinde med G, til du har 35 retriller (70 p). Slut med p 2.
  • Skift til K og strik p 1-2. Bryd ikke K.
  • Strik p 1-2 med G. Bryd ikke G.
  • Strik skiftevis med farverne, til du har 7 striber i K. Slut med p 2.
  • Bryd G med en ende, der er lang nok til at hæfte.
  • Strik grundpinde med K, til der er 16 retriller (32 p) efter striberne. Slut med p 2.
  • Luk løst af for alle m, så du får en elastisk kant.

Valgfri hæklet tungekant

  • Start ved opslagskanten og hækl en fastmaske i sjalets nederste punkt. Hækl fastmasker hele vejen langs kanten. Du skal helst have 118 eller 121, når du er færdig (antallet er fleksibelt, men skal være deleligt med 3 + en ekstra m).
  • Vend arb og hækl en kædemaske i den første fastmaske.
  • *5 stangmasker i næste m. Kædemaske i næste m. Spring næste m over*. Gent fra * til * til enden af kanten.

Færdiggørelse

Læg sjalet i blød i koldt vand og mildt uldvaskemiddel.
Blok sjalet i en svag bue.
Når det er tørt, fjerner du nålene og hæfter alle ender.

Om designeren

© 2016 STASH Lounge. Original titel Summer Shawl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt STASH Lounge.

  1. Hej strikkeglad.
    Jeg savner at vide hvor mange masker man slutter med?
    Det ser ud til at det er det samme mønster hele sjalet igennem, altså med de samme udtagninger.
    Er det rigtigt forstået?
    Undrer mig lidt over at sjalet så kan få den form det har?
    Men det gør det måske bare😉

    • Hej Merete. Jeg ved det ikke, for jeg har ikke selv strikket det, kun oversat. Du kan enten stille spørgsmålet i en af grupperne på Facebook og håbe, det bliver set af en, der har strikket det, eller du kan skrive direkte til designeren. Der er kontaktlink i opskriften. Held og lykke. Marianne.