Arabella

Dette smukke sjal er konstrueret af 12 trekanter i hver sin farve, der forskydes for hinanden. Garnfletningerne fås i utallige kombinationer. Kan også strikkes i farveskiftegarn. Her er det strikket i superwash uld på pinde 4.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4

Af SKEINO

Størrelse

Længde: Ca. 224 cm.
Højde: Ca. 38 cm.

Materialer

Garn

1 SKEINO Arabella garnfletning (se billedet), 12 ngl a 90 m, i alt 1.100 m; 100 % superwash merinould, fingering.
SKEINO Extra Fine Merino (457 g).
SKEINO Paola (384 m/114 g). Garnforbrug 914-1097 m.

Strikkepinde

Rundpind 4 mm, 60 cm lang.

Tilbehør

2 oplukkelige maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

19 m/40 p = 10 x 10 cm i retstrikning.

Kommentarer

  • Sjalet strikkes på langs med venderækker for at lave trekanterne.
  • Strik trekanterne i samme rækkefølge som fletningen.
  • Alle 12 trekanter er samme størrelse.

Fold og vend

  • Strik til den maske, der skal foldes.
  • Træk garnet frem mellem de 2 pinde.
  • Sæt masken fra venstre pind over på højre.
  • Træk garnet tilbage mellem de 2 pinde.
  • Sæt den samme maske fra højre pind tilbage på venstre.
  • Vend arb.
  • Træk garnet tilbage mellem pindene, så det er parat til, at du kan strikke videre.

Sådan gør du

Med garn 1 (den ene ende af fletningen), slår du 156 m op og strikker 1 p ret.

Trekantmønster

  • P 1: 150 ret, fold og vend (strik IKKE pinden ud).
  • P 2: Ret.
  • P 3: 144 ret, fold og vend.  
  • P 4: Ret.
  • P 5: 138 ret, fold og vend.  
  • P 6: Ret.
  • P 7: 132 ret, fold og vend.  
  • P 8: Ret.

Forts på denne måde, hvor du strikker 6 m færre på alle ulige p og strikker alle lige pinde helt ud. Den sidste fold og vend er 6 m fra enden af pinden.

Hulmønsterpind (sidste p med garn 1): Strik fra den brede ende mod den snævre: 1 løst af, 1 r, *slå om, 2 r sm*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r.

Skift til garn 2. Start nye farver i den snævre ende. Strik pinden, og i enden af den strikker du 20 ny masker op med strikkeopslag. Vend arb og start trekantmønstret ved p 1.

Gent trekantmønstret, til alle 12 trekanter er strikket.

Kanter

Brug garnrester fra trekanterne og strik over alle 376 m. Du kan enten følge det samme farveskema som trekanterne eller lave kanterne ensfarvede.
Strik så mange p, du ønsker.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2015 SKEINO. Original titel Arabella Shawl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Skeino via Ravelry. Der er en fantastisk amerikansk video på YouTube, der viser, hvordan sjalet strikkes. Den varer næsten en halv time, men er værd at se: Se tutorial her.

Print Friendly

8 Comments:

  1. Hej 😊 Super flot sjal – tænker efter at have læst opskriften igennem – trekanterne er lige store, du skriver man skal slå 20 masker op men så skal man da også lukke 20 masker i den anden sideceller har jeg misforstået noget ? 😊

    God dag
    Hilsen
    Lisbeth

    • Marianne Holmen

      Har svaret dig på mail.

      • kan i ikke lige svare her da man jo kan være i tvivl.
        Tak
        Venlig hilsen
        Helene Faber

        • Marianne Holmen

          Her er, hvad jeg svarede Lisbeth ovenfor:
          “Nej, det er vist rigtigt nok. Nu har jeg jo ikke selv strikket sjalet, kun oversat, men som jeg ser det, begynder man ”forfra” ved hver ny farve og slår det antal masker op, man har lukket af.
          Giver det mening?”

          • Annemari Øllgaard Kjær

            Jeg tror ikke, der skal lukkes 20 masker af for hver gang, der skal slås nye op. For til sidst i opskriften står der, at man skal strikke over samtlige 376 masker. Det passer med at man har slået 20 masker op 11 gange (=220 masker). Sammen med de 156, man slår til at begynde med giver det 376. Så måske man skal sætte et mærke, der markerer hver gang man begynder en ny kile, så man ikke strikke disse masker med før til allersidst. Håber det giver mening.

          • Marianne Holmen

            Det lyder rigtigt. Tak for det. Marianne

  2. Jeg forstår ikke det med garnfletning – jeg kan godt se på billedet, hvad det er, men er det i stedet for garnnøgler?

    • Marianne Holmen

      Ja, det er noget, Skeino laver, så man får den gradvise overgang mellem farverne. Marianne