Mønsterstrikkede fingervanter

Her er en meget gammel opskrift, som igen er moderne. Der er en hue, der passer til (kommer også på strikkeglad.dk). Strikket i ren uld på pinde 3 og 3½. Her er ingen diagrammer, kun tekst.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3, 3½

Af Weldons

Mønsterstrik er meget slidstærkt, da hele vanten strikkes med dobbelt garn.
Fingervanterne her er strikket på 4 strømpepinde helt i ret.

Mål

Bredde hen over håndryggen (over tommelfingerhullet): 8 cm.
Total længde: 24 cm (handskestørrelse small-medium).

Materialer

Garn

Her strikket i Greenock Super Fingering (100 % uld). Garnet produceres ikke mere, men kan erstattes af andet uldgarn, fx Jamieson’s 2 ply jumper wool (114 m/25 g); ca. 30 g blå (A), 15 g hvid (B), gul (C) og rød (D).

Strikkepinde

4 strømpepinde 3 mm.
4 strømpepinde 3½ mm.

Strikkefasthed

(efter presning)
19 m/23 omg = 5 cm på pinde 3.
17 m/20 omg = 5 cm på pinde 3½.

Sådan gør du

Højre vante

**Slå 60 m op på 3 af de tykke pinde med farve A. Med den fjerde p strikker du 6½ cm rundt i rib 1 r, 1 vr, derefter 2 omg ret.

Forts nu i mønster og strik hele tiden ret. Vær opmærksom på, at når du skifter farve, skal de 2 garnender snos rundt om hinanden på vrangs, så du ikke får et hul i strikningen.
Når du strikker med 2 farver, kan du bringe den farve, du er færdig med, med op til næste gang, den skal bruges.

Mønster

  • Mønsteromg 1: A: Ret.
  • Mønsteromg 2: *1 A, 1 B*. Gent fra * til * omg ud.
  • Mønsteromg 3: *1 B, 1 A*. Gent fra * til * omg ud.
  • Mønsteromg 4: B: Ret.
  • Mønsteromg 5-6: A: Ret.
  • Mønsteromg 7: C: Ret.
  • Mønsteromg 8: 1 D. *2 C, 1 D, 1 C, 1 D, 2 C, 3 D*. Gent fra * til * omg ud, slut sidste gent med 2 D i stedet for 3.
  • Mønsteromg 9: *2 C, 2 D, 1 C, 2 D, 2 C, 1 D*. Gent fra * til * omg ud.
  • Mønsteromg 10: 1 A, *3 D, 1 A, 3 D, 3 A*. Gent fra * til * omg ud. Slut sidste gent med 2 A i stedet for 3.
  • Mønsteromg 11: 1 A, *2 C, 3 A*. Gent fra * til * omg ud. Slut sidste gent med 2 A i stedet for 3.
  • Mønsteromg 12: Som omg 10.
  • Mønsteromg 13: Som omg 9.
  • Mønsteromg 14: Som omg 8.
  • Mønsteromg 15: C: Ret.**

    © MammaMaud

Lav nu tommelfingerhullet således:

  • Næste omg: 30 r i A, sæt de næste 12 m på en sikkerhedsnål og slå så 12 nye m op. Forts med A omg ud.***
  • Næste omg: A.
  • Gent mønsteromg 1-15.
  • Strik mønsteromg 1-7 endnu en gang. Bryd garnet.
  • Sæt de første 21 m på en silketråd, tråd 1. Sæt de sidste 21 m på en anden silketråd, tråd 2.
  • Strik de resterende 18 m i A.

Finger 1

Strik 18 r. Slå 2 m op. Fordel de 20 m på 3 pinde og strik rundt således:

  • Omg 1: *1 A, 1 B*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 2: *1 B, 1 A*. Gent fra * til * omg ud.

Gent disse 2 omg, til fingeren måler 7 cm.

Fingertip
  • Næste omg: 2 r sm i A omg ud.
  • Omg 3: A: Ret.
  • Omg 4: 2 r sm i A omg ud.

Bryd garnet, træk det gennem de sidste m, stram det og hæft det på vrangs.

Finger 2

  • Strik de første (inderste) 7 m fra tråd 2 med A, slå 3 m op.
  • Med en anden p strikker du de 7 inderste m fra tråd 1, og med en ny p samler du op og strikker 3 m fra bunden af den foregående finger.
  • Fordel de 20 m mere jævnt på 3 p og strik 7½ cm i mønster som ved finger 1.
  • Strik så toppen som finger 1.

Finger 3

Som finger 2, men strik kun 7 cm mønster, før du laver toppen.

Finger 4

  • Strik de resterende 7 m fra tråd 2 med A, og med en anden p strikker du de sidste 7 m fra tråd 1.
  • Med en tredje p samler du op og strikker 2 m fra bunden af den foregående finger.
  • Fordel maskerne mere jævnt på 3 p og strik 7½ cm i mønster.
  • Strik så toppen som finger 1.

Tommelfinger

  • Strik de 12 m, der er tilbage ved tommelfingerhullet med A.
  • Med en anden p samler du op og strikker 12 m fra de m, der er slået op bagest i hullet.
  • Fordel disse 24 m på 3 pinde og strik 7 cm.
  • Strik toppen som finger 1. ***

Venstre vante

Som højre vante fra ** til **. Lav derefter tommelfingerhullet således:

  • Næste omg: 18 r med A, sæt de næste 12 m på en sikkerhedsnål og slå 12 nye m op.
  • Strik de sidste 30 m.
  • Gør vanten færdig som højre vante fra *** til ***.

Færdiggørelse

Hæft alle løse ender. Læg et fugtigt stykke over vanterne og pres dem let med et varmt strygejern.

Om designeren

© Strikkeknit

Opskriften er baseret på Weldons opskrifthæfte 205 (Fair Isle Cap and Gloves), udgivet i 1940’erne. The Knitting and Crochet Guild har venligt udlånt en kopi af hæftet til denne oversættelse. Også trykt i Victoria & Albert Museum: Knitting Collection. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges.

Copyright © for oversættelsen: Marianne Holmen, 2017. Kontakt Strikkeglad.