Beduintørklæde

Dette tørklæde kan varieres på et utal af måder, både i størrelse og farver. Der kan bruges forskellige garntyper, her et forstærket uldgarn. Det er specielt velegnet til flerfarvegarn med lange farveskift, men kan også være ensfarvet. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½ 

Cheche Ostara 1

Af Camille Coizy

Dette tørklæde er strikket i diagonale striber med 3 masker i skiftevis retstrikning og glatstrikning forskudt for hinanden, hvilket giver en slags sildebensmønster. Det kan strikkes i alle slags uld og alle farver, og det er let at strikke. 

Størrelse

One size.

Materialer

Garn

2 ngl Hjertegarn Kunstgarn (75 % uld, 25 % polyamid); farve 20.

Strikkepinde

3½ mm.

Tilbehør

2 maskemarkører.

Sådan gør du

Slå 1 m op.

  • P 1 (rets): Strik ret 3 gange i samme m – i forreste løkke, i bageste løkke og i forreste løkke igen = 3 m.
  • P 2 (vrangs): 3 r.
  • P 3 : Strik ret i forreste og bageste løkke, 1 r, strik ret i bageste og forreste løkke = 5 m. 
  • P 4: 5 r.
  • P 5: Strik ret i forreste og bageste løkke, 3 r, strik ret i bageste og forreste løkke = 7 m.
  • P 6: 3 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 3 r.
  • P 7 og alle ulige p: Strik ret i forreste og bageste løkke, strik ret indtil sidste m, strik ret i forreste og bageste løkke.
  • P 8: 3 r, 1 vr, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 1 vr, 3 r.
  • P 10: 3 r, 2 vr, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 2 vr, 3 r.
  • P 12: 3 r, 3 vr, sæt markør, 1 r, sæt markør, 3 vr, 3 r.
  • P 14: 3 r, 3 vr, 1 r, sæt markør, 1 r, sæt markør, 1 r, 3 vr, 3 r.
  • P 16: 3 r, 3 vr, 2 r, sæt markør, 1 r, sæt markør, 2 r, 3 vr, 3 r.
  • P 18: 3 r, 3 vr, 3 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 3 r, 3 vr, 3 r.
  • P 20: 3 r, 3 vr, 3 r, 1 vr sæt markør, 1 vr, sæt markør, 1 vr, 3 r, 3 vr, 3 r.
  • P 22: 3 r, 3 vr, 3 r, 2 vr sæt markør, 1 vr, sæt markør, 2 vr, 3 r, 3 vr, 3 r.
  • P 24: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til markør, 1 r, sæt markør, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 25, 27, 29, 31, 33 og 35 = p 7.
  • P 26: * 3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 1 m før markør, 1 r, sæt markør, 1 r, sæt markør, 1 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 28: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 2 m før markør, 2 r, markør, 1 r, markør, 2 r, *p3, k3* pinden ud.
  • P 30: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 3 m før markør, 3 r, markør, 1 vr, markør, 3 r, *3 vr, 3 r* pinden ud. 
  • P 32: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 4 m før markør, 3 r, 1 vr, markør, 1 vr, markør, 1 vr, 3 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 34: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 5 m før markør, 3 r, 2 vr, markør, 1 vr, markør, 2 vr, 3 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.

Gent p 24-35 så mange gange, det er nødvendigt for at få 207 m (eller mere, hvis du vil have et større sjal). Når du har 207 m (slut med p 34), fortsætter du således:

  • Cheche_Ostara 2P 1 og alle ulige p: Tag 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, strik ret til de sidste 2 m, 2 r sm.
  • P 2: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 4 m før markør, 3 r, 1 vr, markør, 1 vr, markør, 1 vr, 3 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 4: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 3 m før markør, 3 r, markør, 1 vr, markør, 3 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 6: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 2 m før markør, 2 r, markør, 1 r, markør, 2r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 8: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 1 m før markør, 1 r, markør, 1 r, markør, 1 r, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 10: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til markør, 1 r, markør, *3 vr, 3 r* pinden ud.
  • P 12: *3 r, 3 vr*. Gent fra * til * til 5 m før markør, 3 r, 2 vr, markør, 1 vr, markør, 2 vr, 3 r,  *3 vr, 3 r* pinden ud.

Gent disse 12 p så mange gange, det er nødvendigt.
Når der er 19 m tilbage:

  • P 1 og alle ulige p (rets): Tag 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, strik ret til der er 2 m tilbage, 2 r sm.
  • P 2: 3 r, 3 vr, 2 r, markør, 1 r, markør, 2 r, 3 vr, 3 r.
  • P 4: 3 r, 3 vr, 1 r, markør, 1 r, markør, 1 r, 3 vr, 3 r.
  • P 6: 3 r, 3 vr, markør, 1 r, markør, 3 vr, 3 r.
  • P 8: 3 r, 2 vr, markør, 1 vr, markør, 2 vr, 3 r.
  • P 10: 3 r, 1 vr, markør, 1 vr, markør, 1 vr, 3 r.
  • P 12: 3 r, markør, 1 vr, markør, 3 r.
  • P 14: k5
  • P 16: k3
  • P 18: Tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over.
  • P 19: Luk den sidste m af. 

Færdiggørelse

Lav 4 kvaster (eller 4 pomponer, eller sæt perler i) og gør dem fast til tørklædets 4 hjørner. 
Hæft alle ender. Vask tørklædet og blok det.Cheche Ostara 3

Om designeren

© 2015 Camille Coizy, Tricotepastout. Original titel Chèche Ostara. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Camille via Ravelry.

Print Friendly, PDF & Email

6 Comments:

  1. Hej Marianne
    Kan du sende opskriften på mail til mig, kan ikke print herfra.
    Mvh laila
    På forhånd tak

    • Gitte Hansson Jensen

      Hej Laila
      Du kan godt sende den selv herfra,til din mail, det har jeg lige gjort til mig selv. Men hvis du ikke kan, så send mig din mail, så kan jeg sende den til dig..
      Hilsen Gitte Hansson Jensen

  2. Hejsa, er i gang med dette tørklæde og har nu 207 m, (strikket på en ulige p) så står der at jeg skal strikke p. 1, altså en ulige p igen?? Skal forside blive til bagside og vise versa?

    Vh Bibi Joris

    • Hej Bibi. Nej, det skal ikke vendes. Jeg har nu tilføjet, at man skal slutte med p 34, når man har nået 207 m, og ikke p 35. Mh Marianne

  3. Ingen der har et billede af tørklædet bredt helt ud.? 😊😊😊