Babyvest

Sød og nem vest til en næsten nyfødt. Den kan let gøres større. Her strikket i en blanding af uld og bomuld, men mange garntyper vil være velegnede. Den er særdeles anvendelig på alle årstider.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4 

Gilet_Riz 1

Af Camille Coizy

Størrelse

3 mdr.

Materialer

Garn

4 Saisons, Fonty (70 % bomuld, 30 % uld), 90 m/50 g; farve Rouge; 2 ngl.

Strikkepinde

4 mm.

Tilbehør

Maskeholdere.
Stoppenål.
2 knapper (ca. 18 mm).

Strikkefasthed

19 m/28 p = 10 X10 cm i perlestrik på pinde 4.

Perlestrik

  • P 1 (rets): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * pinden ud. Slut med 1 r.

Denne p gentages.

Sådan gør du

Bemærk

Det er vigtigt, at perlestrikningen overholdes, også efter ind- og udtagninger.gilet Riz 3

Ryg

Slå 49 m op og strik perlestrik. 

  • Når du har strikket 11 cm, lukker du af for 2 m i begge sider, derefter for 1 m i begge sider 4 gange = 37 m.
  • Når arb måler 22 cm, strikker du på rets 5 m og sætter dem på maskeholder. Strik de følgende 5 m, luk af for de midterste 17 m og strik pinden ud (sidste 15 m).
  • Næste p: Strik 5 m, sæt dem på en maskeholder og strik de følgende 5 m.
  • Næste p: Strik 5 m.
  • Næste p: Strik 5 m og sæt dem på maskeholder med de 5 andre m.

Bryd garnet med en 30 cm ende og strik den anden skulder på samme måde: Strik de sidste 5 m på p, derefter næste p. Sæt disse m på maskeholder og bryd garnet med en ende på 30 cm.

Højre forstykke

Slå 27 m op og strik perlestrik.

  • Når arb er 11 cm, lukkes af for 2 m i venstre side, derefter for 1 m 4 gange = 21 m.
  • Når arb er 18 cm, lukkes af til halsudskæringen: 1 m 5 gange, 3 m 2 gange = 10 m.
  • Når arb er 22 sm højt, laves skuldrene: Strik 5 m, sæt dem på en maskeholder, strik pinden ud. Strik 1 p, strik de 5 sidste m og sæt dem på en maskeholder.

Bryd garnet med en 30 cm ende.

Lav venstre forstykke spejlvendt.

Knaphuller

Lav 2 knaphuller, når arb er hhv. 13 og 16 cm højt, således: Strik 4 m fra kanten, 2 r dr sm, slå om, strik pinden ud. Næste p i perlestrik.

Færdiggørelse

Gilet_Riz 2Luk skuldrene af med 3 pinde. Sy siderne. Sy knapper foran knaphullerne på højre forstykke. Hæft alle ender.

Om designeren

© Camille Coizy 2013. Original titel Gilet Bébé “Riz”. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Camille via Ravelry.

  1. Hej!
    Hvis jeg gerne vil strikke denne vest i str. 1 år.
    Kan I så omskrive opskriften?
    mvh Dorte

    • Hej, den slags gør jeg ikke. Men jeg er sikker på, at du kan få hjælp af de dygtige damer i strikkegrupperne på Facebook. Mh Marianne