Lille kaffebønne

Meget anvendelig, sømløs cardigan, som er hurtig at strikke. Den kan varieres i det uendelige både med garn og farver, her i striber og en uldblanding. Der er både en kortærmet og en langærmet version.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½, 5 

Little Coffee Bean 1

Af Elizabeth Smith

Lille kaffebønne strikkes ovenfra og ned med raglanærmer. Ærmerne deles fra ved ærmegabene, og kroppen strikkes i et stykke til den nederste kant. Der samles masker op og strikkes knapbånd i 2 x 2 rib. Derefter overføres ærmemaskerne til strømpepinde og strikkes rundt, enten til lange eller korte ærmer.

Til raglanudtagningerne er der to muligheder: enten at slå om, så der skabes en slags hulrække, eller at tage en maske ud og skabe en usynlig udtagning.

Størrelser

3 (6, 12) mdr.

Mål

Overvidde (A): 49½ (54½, 56½) cm
Ærmegab til nederste kant (B): 13 (15, 18) cm
Skulder til ærmegab (C): 10 (11½, 11½) cm
Ærmelængde (D): 14½ (16, 17) cm

Materialer

Garn

Worsted weight garn, ca. 165 (200, 230) m af grundfarven og ca. 92 (120, 146) m af kontrastfarven. Vist i Berroco (50 % akryl, 40 % uld, 10 % nylon; 200 m/100 g); 1 (1, 2) ngl af grundfarven, 1 ngl af kontrastfarven.

Garnbutikken Rito foreslår:
Drops Karisma  eller 
Hjertegarn Ragg Strømpegarn  

Strikkepinde

  • 5 mm rundpind 60 cm
  • 5 mm strømpepinde
  • 4½ mm rundpind 60 cm
  • 4½ mm strømpepinde

Tilbehør

  • 4 maskemarkører
  • 2 garnrester, ca. 50 cm lange
  • Stoppenål
  • 5 knapper, 2 cm i diameter

Strikkefasthed

18 m/24 p = 10 cm i glatstrikning

Forkortelser

A = grundfarve, bruges til striber og ribkanter
B = kontrastfarve, bruges kun til striber
2 x 2 rib: 2 ret, 2 vrang over hinanden
1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Saml tråden ml maskerne op bagfra og strik denne m ret.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Saml tråden ml maskerne op forfra og strik denne m dr ret.

Teknikker

  • Farveskift på hver anden pind: Når der skal skiftes garn på hver anden pind, kan du bringe begge farver med op langs siden, så du ikke får en masse ender at hæfte.
  • Strikket opslag: Stik højre p ind i masken på venstre p og strik den, men tag den ikke af pinden – sæt den i stedet på venstre p.

Sådan gør du

Start halskant

  • Slå 42 (50, 54) m op med farve A og 4½ mm rundp 60 cm.
  • Start med en vrangp og strik 2 x 2 rib (ikke rundt), indtil arb måler ca. 2½ cm. Slut med en vrangp.

Startp til raglan

Næste p (vrangs): 6 (8, 8) vr til forstykke, sæt markør, 6 (7, 8) vr til ærme, sæt markør, 18 (20, 22) vr til ryg, sæt markør, 6 (7, 8) vr til ærme, sæt markør, 6 (8, 8) vr til forstykke.

Raglanudtagninger

Her bruges “1 ud højre” og “1 ud venstre” som udtagninger. Hvis du hellere vil bruge “slå om”, skal du bare erstatte alle “1 ud” med “slå om”. Dette vil give en hulrække.

Striber 

Herfra strikker du stribemønster, og du begynder med farve A.

  • Strik de første 2 p med farve A og skift så til farve B i de næste 2 p.
  • Forts på denne måde, til kroppen er færdig.
  • Skift til 5 mm rundp 60 cm.
  • P 1 (rets): *Ret til 1 m før markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * yderligere 3 gange, ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vr pinden ud, flyt markører, efterhånden som du kommer til dem.
  • Gent p 1-2 yderligere 11 (12, 12) gange og skift farve på hver anden p.

Antal m = 18 (21, 21) til hvert forstykke; 30 (33, 34) til hvert ærme; 42 (46, 48) til ryggen.

Ærmegab

Næste p (rets): *Strik ret til markør, fjern den, brug stoppenålen med en garnrest og overfør ærmem til garnresten, vend arb og slå 2 m op med strikket opslag, vend arb igen, fjern den næste markør*. Gent fra * til * endnu en gang, strik ret pinden ud = 82 (92, 94) m i alt.

Krop

  • Strik glatstrikning, indtil arb måler 9 (11, 14) cm fra ærmegabet. Skift farve på hver anden p og slut med en vrangp med farve B.
  • Næste p (rets): Ret med farve A.
  • Vigtigt for str 6 mdr: Tag 2 m ind fordelt på denne p. Fx 1 r, 2 r dr sm, ret til der er 3 m tilbage, 2 r sm, 1 r.

Ribkant forneden

  • Skift til 4½ mm rundp 60 cm.
  • Forts med farve A. Start med en vrangp og strik i 2 x 2 rib (ikke rundt), indtil kanten måler 4 cm.
  • Luk af i mønster.

Ærmer

For at finde ud af, hvilken farve du skal starte ærmerne med, skal du se på de m, der sidder på garnresten. Du skal bruge den modsatte farve.

  • Sæt ærmemaskerne fra garnresten over på 3 strømpep 5 mm.
  • Med den tredje strømpep (den, der er til højre for ærmegabet), samler du 2 m op og strikker dem (1 m til højre for ærmegabets opslagsm, 1 m fra selve ærmegabets opslagsm), sæt markør, saml endnu 2 m op og strik dem (den anden af ærmegabets opslagsm og 1 m til venstre for ærmegabets opslagsm). I alt har du nu 34 (37, 38) m.
  • Med en 4. strømpep begynder du at strikke rundt i glatstrikning (dvs. alle p ret) og forts med at skifte farve på hver anden p. Hvis du ønsker korte ærmer, skal du strikke, til arb måler ca. 4 (5, 5) cm fra ærmegabet. Hvis du vil have lange ærmer, strikker du, til arb måler ca. 13 (14, 15) cm fra ærmegabet. I begge versioner skal de sidste 2 omg strikkes med farve B.
  • Sidste omg: Ret med farve A. Tag 2 (1, 2) m ind i løbet af omg = 32 (36, 36)

Ribbort

  • Skift til strømpep 4½ og forts med farve A.
  • Strik 2 x 2 rib (rundt), indtil ribborten måler 1½ (2, 2) cm.
  • Luk af i mønster.

Strik endnu et ærme.

Knapbånd

Venstre bånd

(Drengeudgave. Til en pige strikkes venstre sides anvisninger på højre side og omvendt.)

  • Med farve A og rundp 4½ starter du ved det venstre forstykkes øverste kant.
  • Saml 3 m op på hver 4. p og strik dem (saml op og strik 3 m, spring 1 over, saml op og strik 3 m, spring 1 over osv.) langs cardiganens kant ned til den nederste kant. Det samlede antal m skal kunne deles med 4 + 2 (fx 34 = 4 x 8 + 2). Skriv tallet ned.
  • Start med en vrangp og strik 3 p i 2 x 2 rib (ikke rundt).
  • Knaphul: Marker (med markører eller sikkerhedsnåle) 2 m til hvert knaphul. Det øverste og nederste knaphul skal være 4 m fra kanten, de andre ca. 5 cm fra hinanden (ca. 10-12 m mellem hver markør).
  • P 4: Knaphulsp: 2 r, 2 vr, fjern markør, slå om, 2 r sm, *strik 2 x 2 rib til næste markør, fjern markør, slå om, 2 r sm*. gent fra * til * til sidste markør, r vr, 2 r.
  • Strik yderligere 3 p i 2 x 2 rib.
  • Luk af i mønster.

Højre bånd

  • Med farve A og rundp 4½ starter du ved det højre forstykkes nederste kant.
  • Saml 3 m op langs kanten på hver 4. p og strik dem. Sørg for, at du samler det samme antal m op som i venstre side.
  • Start med en vrang p og strik 7 p i 2 x 2 rib (ikke rundt).
  • Luk af i mønster.

Færdiggørelse

  • Hæft alle ender. Blok, til målene passer, ret kanterne ud og træk cardiganen i form.
  • Sy knapper i.Little Coffee Bean 2

Om designeren

© 2014 Elizabeth Smith, www.thebrownstitch.com. Original titel Little Coffee Bean. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Elizabeth.

  1. Hej

    Jeg er ved at strikke den her bare trøje. Jeg bliver i tvivl om det kan være
    Rigtigt at ærmet er uden indtagninger – altså total lige op og ned. Skal der tages 2 masker ind
    Når jeg når til ribben – der står tag ud – men godt nok 36 i maskeantal til 1 str 1 år

    Tak for dit store oversættelse arbejde

    • Hej Hanne. Ja, der var en fejl, som du har fundet. Der skulle stå “taget ind” i stedet for “taget ud”. Dejligt, at du fandt det. Det er rettet nu,
      Resten er ok – der skal ikke tages hverken ind eller ud på ærmerne før den sidste pind. Mh Marianne