Jacques Cousteau-hue

Flot og anvendelig hue, der kan bruges både af mænd og kvinder. Huen er meget velsiddende. Dens indtagninger danner et smukt mønster. Den er let at gå til og tager ikke lang tid at strikke. Her er den i bomuld, men den kan selvfølgelig også strikkes i uld.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3½ 

Af Lalla PohjanpaloJC Hat 2

Størrelse

Kvinde (mand).

Materialer

Garn

Novita Tennessee (finsk garn, 100 % merceriseret bomuld med strikkefasthed
22 m/10 cm og løbelængde 100 g); 94 g = 214 m.

Garnbutikken Rito foreslår: DROPS Muskat – Egyptisk bomuld eller Hjertegarn Merino Cotton (uld/bomuld) 

Strikkepinde

Rundpind 3½ mm og strømpepinde 3½ mm til indtagningerne i toppen.

Sådan gør du

Slå 120 (140) m op og strik rundt i ribstrikning (3 r, 2 vr). Start med en retp.
Strik, til arb måler ca. 20 cm. Tag nu ind på hver pind således:

Indtagninger

  • Omg 1: *Strik 26 (31) m i rib, tag 1 m ind, sæt markør, 2 vr*.

Bemærk: Indtagninger foretages ved at strikke 2 r og trække den første af maskerne over den anden.

  • Gent fra * til * yderligere 3 gange.
  • Næste omg: *Strik til 2 m før markøren, tag 1 m ind, 2 vr*. Gent fra * til * omg ud.
  • Strik den sidste indtagningsomg, til der er 12 m tilbage.
  • Bryd garnet og træk det gennem de sidste masker, træk garnet til og hæft enden.

Om designeren

© 2006 Lalla Pohjanpalo. Original titel Jacques Cousteau Hat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lalla.

8 Comments:

  1. Hvor kan man købe dette garn eller hvad kan bruges i stedet?
    Vh Margrethe

  2. Ingrid Ravn Jørgensen

    Jeg vil gerne strikke denne hue – men vil bruge uldgarn – hvad kan jeg bruge i stedet for den bomuld du har brugt, venlige strikkehilsener Ingrid

    • Jeg anbefaler ikke garn – ved slet ikke nok om det. Se på strikkefastheden og løbelængden i opskriften og spørg evt. i en garnbutik. Mh Marianne

  3. Tager man ind på hver pind efter de 20 cm?
    Mvh Tina

    • Marianne Holmen

      Det giver mest mening med hver anden pind, men jeg ved det faktisk ikke. Har skrevet til designeren og spurgt. I mellemtiden kan du prøve at stille spørgsmålet i Strikkeglads venner på Facebook – måske har nogen strikket den. Mh Marianne