Jacques Cousteau-hue

Flot og anvendelig hue, der kan bruges både af mænd og kvinder. Huen er meget velsiddende. Dens indtagninger danner et smukt mønster. Den er let at gå til og tager ikke lang tid at strikke. Her er den i bomuld, men den kan selvfølgelig også strikkes i uld.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3½ 

Af Lalla PohjanpaloJC Hat 2

Størrelse

Kvinde, mand i parentes

Materialer

Garn

Novita Tennessee, 94 g. Finsk garn, 100 % merceriseret bomuld med strikkefasthed
22 m/10 cm og løbelængde 100 g = 214 m.

Garnbutikken Rito foreslår: DROPS Muskat – Egyptisk bomuld eller Hjertegarn Merino Cotton (uld/bomuld) 

Strikkepinde

3 ½ mm rundpind og 3 ½ mm strømpep til indtagningerne i toppen.

Bemærk

Indtagninger foretages ved at strikke 2 m r og trække den første af maskerne over den anden.

Sådan gør duJC Hat 1

Slå 120 (140) m op og strik rundt i ribstrikning (3 r, 2 vr). Start med en retp. Strik, til arb måler ca. 20 cm.

Indtagninger

  • Omg 1: *Strik 26 (31) m i rib, tag 1 m ind, sæt markør, 2 vr*. Gent fra * til * yderligere 3 gange.
  • Næste indtagningsp: *Strik til 2 m før markøren, tag 1 m ind, 2 vr*. Gent fra * til * pinden ud.
  • Strik den sidste indtagningsp, til der er 12 m tilbage.
  • Bryd garnet og træk det gennem de sidste masker, træk garnet til og hæft enden.

Om designeren

© 2006 Lalla Pohjanpalo. Original titel Jacques Cousteau Hat. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lalla.

Danish translation by Marianne Holmen with written permission of the designer.

3 Comments:

  1. Hvor kan man købe dette garn eller hvad kan bruges i stedet?
    Vh Margrethe

  2. Ingrid Ravn Jørgensen

    Jeg vil gerne strikke denne hue – men vil bruge uldgarn – hvad kan jeg bruge i stedet for den bomuld du har brugt, venlige strikkehilsener Ingrid

    • Jeg anbefaler ikke garn – ved slet ikke nok om det. Se på strikkefastheden og løbelængden i opskriften og spørg evt. i en garnbutik. Mh Marianne