Babysweater med snoningsmønster

Skøn baby- og børnesweater i 5 str (fra 3 måneder til 6 år), strikket på den anden led. Den har snoninger ned langs ærmerne (diagram). Her strikket i merinould med akryl på pinde 4 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4 

Af Rachel Brockman

Babysweater i spændende konstruktion. Den strikkes sidelæns i et stykke, fra manchet til manchet. Der er snoninger på langs af ærmerne helt op til halsudskæringen, hvor forstykke og ryg så strikkes hver for sig. Efter halsen strikkes forstykke og ryg sammen igen, og snoningerne genoptages.

Størrelser

3-6 mdr (6-12 mdr, 12-24 mdr, 2-4 år, 4-6 år).
Vist i str 3-6 mdr. Modellen er 6 mdr gammel.

Mål

Overvidde: 46 (51, 56, 61, 66) cm.
Længde: 24 (28, 31, 34, 37½) cm.

Materialer

Garn

Universal Yarn Adore (55 % Superwash merino, 45 % akryl; 250 m/100 g); farve: Cloud Grey; 1 (2, 2, 3, 3) ngl. 

Forslag til erstatningsgarn fra garnbutikken Rito: Jaerbo Fuga.

Strikkepinde

Jumperpinde 4 mm.
Det er vigtigt at vælge den pindetykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.

Tilbehør

Maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

21 m/25 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

1 ud højre: Stik venstre p bagfra ind under lænken ml maskerne og strik masken = 1 m taget ud.
1 ud venstre: Stik venstre p forfra ind under lænken ml maskerne, strik masken drejet ret = 1 m taget ud.
VD: Venstredrejning: Strik den anden m på venstre p drejet r, strik den første m ret, lad begge m glide af p.
VDvr: Venstredrejning vrang: Strik den anden m på venstre p dr vr, strik den første m ret, lad begge m glide af p.
HD: Højredrejning: 2 r sm, men behold m på pinden, strik den første m igen, lad begge m glide af pinden.
HDvr: Højredrejning vrang: 2 r sm, men behold m på pinden, strik første m vr igen, lad begge m glide af p.

Mønstre

Perlestrik

(Ulige antal m strikket frem og tilbage)

  • P 1 (rets): 1 r, *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * pinden ud.
  • P 2 (vrangs): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * to sidste m, 1 r.
  • Gent p 1-2.

Perlestrik

(Lige antal m strikket frem og tilbage)

  • P 1 (rets): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * pinden ud.
  • P 2 (vrangs): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * pinden ud.
  •  Gent p 1-2.

Perlestrik

(Lige antal m strikket rundt)

  • Omg 1: *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 2: *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Gent omg 1-2.

Snoningspanel

(Over 11 m)

  • Startp 1 (rets): 3 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 3 vr.
  • Startp 2 (vrangs): 3 r, 2 vr, 1 r, 2 vr, 3 r.
  • P 1: 3 vr, HD, 1 vr, VD, 3 vr.
  • P 2: 3 r, 2 vr, 1 r, 2 vr, 3 r.
  • P 3: 3 vr, 2 r, 1 vr, 2 r, 3 vr.
  • P 4: Gent p 2.
  • P 5: Gent p 1.
  • P 6: 3 r, (1 vr, 1 r) x 2, 1 vr, 3 r.
  • P 7: 2 vr, HDvr, 1 r, 1 vr, 1 r, VDvr, 2 vr.
  • P 8: 2 r, 2 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 2 vr, 2 r.
  • P 9: 2 vr, (1 r, 1 vr) x 3, 1 r, 2 vr.
  • P 10: Gent p 8.
  • P 11: 2 vr, VDvr, 1 r, 1 vr, 1 r, HDvr, 2 vr.
  • P 12: Gent p 6.
  • P 13: 3 vr, VD, 1 vr, HD, 3 vr.
  • P 14-16: Gent p 2-4.
  • P 17: Gent p 13.
  • P 18: Gent p 2.
  • Gent p 1-18.

Diagram

Sådan gør du

  • Slå 27 (29, 31, 33, 35) m op.

Manchet

  • P 1 (rets): 1 r, strik perlestrik over 7 (8, 9, 10, 11) m, sæt markør, strik startp 1 af snoningspanel over 11 m, sæt markør, strik perlestrik over 7 (8, 9, 10, 11) m, 1 r.
  • P 2 (vrangs): 1 vr, strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik startp 2 af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik perlestrik til sidste m, 1 vr.
  • Gent startp 1-2 endnu en gang.

Ærme

  • P 1 (rets): Ret til markør, 1 løst af, strik p 1 af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vr til markør, 1 løst af, strik p 2 af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik vr pinden ud.
  • P 3: Ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 4: Vr til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik vr pinden ud.

P 1-4 udgør mønstret.

  • Udtagningsp: 2 r, 1 ud højre, strik ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret til de sidste 2 m, 1 ud venstre, 2 r = 2 m taget ud = 29 (31, 33, 35, 37) m.
  • Gent udtagningsp på hver 4. (4., 4., 6., 8.) p yderligere 4 (1, 0, 0, 4) gange, derefter på hver 6. (6., 6., 8., 10.) p yderligere 1 (4, 6, 6, 2) gange = 10 (10, 12, 12, 12) m taget ud = 39 (41, 45, 47, 49) m.
  • Strik videre, til ærmet måler 15 (18, 21½, 26½, 29) cm fra opslagskanten. Slut med en vrangp.

Bemærk: Noter, hvor mange p du strikker efter den sidste ærmeudtagning. Kald dette antal “ekstrapinde”.

Udtagninger til krop

  • Slå 2 m op i slutningen af de næste 2 p, slå derefter 4 m op i slutningen af de følgende 2 p = 97 (115, 131, 141, 155) m.
  • P 1 (rets): Strik perlestrik over 5 (5, 7, 7, 9) m, sæt markør, strik ret til markør, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret til de sidste 5 (5, 7, 7, 9) m, sæt markør, strik perlestrik pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret til markør, 1 løst af, strik perlestrik pinden ud.
  • Strik videre, til arb måler 7½ (9, 9½, 11, 11½) cm fra sidste opslagning til kroppen. Slut med en vrangp.

Opdeling af forstykke og ryg

Bemærk: Noter den p i snoningspanelet, du sluttede på. Det skal du bruge til at sikre, at snoningspanelet bliver symmetrisk.

  • P 1 (rets): Strik videre over de 43 (52, 60, 65, 72) forstykkem, fjern markør, luk af for 11 halsm, fjern markør, strik videre over de 43 (52, 60, 65, 72) rygm. Sæt forstykkem på en holder eller garnrest.

Ryg

  • P 1 (vrangs): Strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik vr pinden ud.
  • P 2 (rets): Strik ret til markør, 1 løst af, strik perlestrik pinden ud.
  • Gent p 1-2, til arb måler 12 (12½, 13, 14, 14½) cm fra aflukningen i halsen. Slut med en retp. Sæt rygm på en holder. Sæt forstykkem tilbage på pinden.

Forstykke

  • Strik 1 vrangp.
  • P 1 (rets): Strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Strik vr til markør, 1 løst af, strik perlestrik pinden ud.
  • Gent p 1-2, til arb måler 12 (12½, 13, 14, 14½) cm fra aflukningen i halsen. Slut med en vrangp.

Sæt forstykkem og rygm tilbage på pinden.

  • P 1 (rets): Strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik 38 (47, 53, 58, 63) forstykkem ret, sæt markør, slå 11 m op, sæt markør, 38 r.
  • P 2 (vrangs): Strik videre over de 43 (52, 60, 65, 72) m, 1 løst af, strik den næste p i snoningspanelet over 11 m, 1 løst af, strik videre pinden ud.

Bemærk: Den første p, du strikker, svarer til den sidste vrangp før opdelingen. Start snoningspanelet som beskrevet nedenfor:
Hvis du sluttede efter p 18, start med p 18.
Hvis du sluttede med p 16, start med p 2.
Hvis du sluttede med p 14, start med p 4.
Hvis du sluttede med p 12, start med p 6.
Hvis du sluttede med p 10, start med p 8.
Hvis du sluttede med p 8, start med p 10.
Hvis du sluttede med p 6, start med p 12.
Hvis du sluttede med p 4, start med p 14.
Hvis du sluttede med p 2, start med p 16.

  • Strik videre, til arb måler 7½ (9, 9½, 11, 11½) cm fra opslaget i halsen (ca. 23 (25½, 28, 30½, 33) cm fra sidste opslag til kroppen). Slut med en vrangp.

Indtagninger til krop

  • Luk af for 23 (31, 37, 41, 47) m i starten af de næste 2 p, for 4 m i starten af de følgende 2 p og endelig 2 m i starten af de følgende 2 p = 39 (41, 45, 47, 49) m tilbage.
  • Strik videre i mønster det antal p, som du strikkede som ekstrap (antal p strikket ml sidste udtagning til ærmet og første udtagning til kroppen).

Indtagninger til ærme

  • Indtagningsp: 2 r, 2 r sm, ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, ret til de sidste 4 m, 2 r dr sm, 2 r = 2 m taget ind = 37 (39, 43, 45, 47) m.
  • Gent indtagningsp på hver 6. (6., 6., 8., 10.) p yderligere 0 (3, 5, 5, 1), derefter på hver 4 (4, 4, 6, 8) p yderligere 5 (2, 1, 1, 5) gange = 10 (10, 12, 12, 12) m taget ind = 27 (29, 31, 33, 35) m tilbage.
  • P 1 (rets): Strik ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Strik vr til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik vr pinden ud.
  • P 3: Strik ret til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 4: Strik vr til markør, 1 løst af, strik næste p af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik vr pinden ud.

Manchet

  • P 1 (rets): 1 r, strik perlestrik over 7 (8, 9, 10, 11) m, 1 løst af, strik startp 1 af snoningspanel over 11 m, 1 løst af, strik perlestrik over 7 (8, 9, 10, 11) m, 1 r.
  • P 2 (vrangs): 1 vr, strik perlestrik til markør, 1 løst af, strik startp 2 af snoningspanel til markør, 1 løst af, strik perlestrik til sidste m, 1 vr.
  • Gent startp 1-2 endnu en gang.
  • Luk af for alle m.

Færdiggørelse

  • Blok sweateren i de rette mål.
  • Hæft alle løse ender.
  • Sy sidesømmene.

Halskant

  • Med rets vendt mod dig starter du i højre side af halsen. Strik 11 m op langs skulderen, 24 (26, 27, 28, 30)  m op langs nakkekanten, 11 m langs den anden skulder og 24 (26, 27, 28, 30) m langs halskanten foran = 70 (74, 76, 78, 82) m.
  • Sæt en markør og strik rundt herfra.
  • Strik 5 (5, 7, 7, 9) omg i perlestrik.
  • Luk af for alle m.

Om designeren

© 2019 Rachel Brockman og Universal Yarn. Original titel Crosscut Pullover. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Rachel

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse. Translated with permission.

Skriv en kommentar