Sovekanin

Dejligt, blødt sovedyr eller sovetæppe i retstrikning til de mindste. Det kan nemt strikkes større, og retstrikningen kan ændres til glatstrikning til hovedet. Her i velourgarn på pinde 5 og 6½ mm.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lav | Pinde: 5, 6½

Af Lion Brand Yarn

Sovetæppet strikkes i et stykke. Strikkefastheden betyder ikke noget. Hovedet skal strikkes så stramt, at fyldet ikke falder ud.

Størrelse

One size.

Mål

Længde: 43 cm, ekskl. ører.

Materialer

Garn

Lion Brand Velvetspun (100 % polyester; 50 m/85 m); farve: Pastel Green; 2 ngl.
(O.a.: Garnet laves ikke mere, men kan erstattes af andet velourgarn.)

Garnbutikken Rito foreslår:
Mayflower Comfy
1 ngl.

Strikkepinde

Jumperpinde 5 og 6½ mm.

Tilbehør

Sort garnrest, halvtyk.
Stoppenål med stort hul.
Fiberfyld.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Slå 1 m op på de tykke pinde.

  • P 1-6: 1 ud, ret pinden ud = 7 m efter p 6.
  • P 7-39: 3 r, slå om, ret pinden ud = 40 m efter p 39.
  • P 40-41: Slå 12 m op til poter, ret pinden ud = 64 m.
  • P 42-47: Ret.
  • P 48-49: Luk af for 12 m, ret pinden ud = 40 m.
  • P 50-61: 2 r, 2 r sm, slå om, 2 r sm, ret pinden ud = 28 m.

© ckknitter

Hoved

Skift til de tynde pinde.

  • P 62: 2 r sm pinden ud = 14 m.
  • P 63: 1 ud i alle m = 28 m.
  • P 64: *1 vr, 1 løst af *. Gent fra * til * pinden ud. 
  • Gent p 64, til hovedet måler 9 cm.

Hovedet kan også strikkes i glatstrikning (se billede).

Ører

  • P 1: 3 vr sm, sæt masken tilbage på venstre p, slå 17 m op, 3 vr sm, 15 ve = 16 m på højre p, 25 m på venstre p.
  • P 2: Vend, 14 vr, 2 vr sm = 40 m.
  • P 3: Vend, 16 vr.
  • P 4: Vend, 12 vr.
  • P 5: Vend, 14 vr.
  • P 6: Vend, 16 vr, 2 vr sm = 39 m.
  • P 7: Vend, 18 vr.
  • P 8: Vend, 16 vr, 2 vr sm = 38 m.
  • P 9: Vend, luk af for 18 m, 1 vr, *1 løst af, 1 vr*. Gent fra * til * pinden ud = 20 m.
  • Vend. Gent p 1-9 til det andet øre. Når det andet øre er færdigt, er der 12 m tilbage.

© wesben

Færdiggørelse

Klip et stykke garn på 25 cm. Med stoppenålen tråder du garnet gennem hver anden m på pinden og derefter tilbage gennem de andre m. Sy de to sider af hovedet sammen, så der kommer en søm bag på hovedet. Sy den næsten helt op, før du fylder hovedet. Fjern pinden og udstop hovedet. Stram garnet i toppen af hovedet og hæft det. Sy den vandrette søm, før du lukker halsen. Broder ansigt iflg. billedet med sort garn.

Hæft alle ender. Bind en knude i hver pote.

Om designeren

©  2006, Lion Brand Yarn . Original titel Bunny Blanket Buddy. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lion Brand.

Oversat at Marianne Holmen med tilladelse af Lion Brand. Translated with permission.

  1. Hvordan strikkes ørene på sovekaninen

    • Det fremgår af opskriften. Der er helt afsnit, der hedder Ører. Bemærk, at der indsat en rettelse til hovedet.