Batman-sweater

Sød og spændende, mønsterstrikket sweater til drenge og piger, der er vilde med superhelte. Den er ikke svær at strikke. Her er den strikket i 100 % uld på pinde 4/5 og 5/6 mm.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4, 5, 6

Af Lilja Sigurðardóttir

Størrelse

Denne sweater er designet til et barn på 5-6 år, men en 4-5-årig kan sagtens bruge den.

Materialer

Garn

Snældan 3-ply (100 % uld, 160 m/50 g); farver: gul 1 x 50 gr; sort 2 x 50 gr; grå 3 x 50 gr. Jeg brugte ca. 120 g af det grå.
Du kan i stedet bruge ISTEX Létt Lopi eller andet garn i aran-vægt.

Strikkepinde

Rundpinde eller strømpepinde 5/6 mm (rib 4/5 mm).
Jeg giver valgfrihed mellem 2 pindestørrelser, fordi folk strikker forskelligt. De fleste vil nok opnå strikkefastheden på pind 5 mm, men hvis du strikker stramt, skal du måske bruge 6 mm.

Tilbehør

Maskeholdere.
Garnrester.
Stoppenål.

Strikkefasthed

18 m/ 24 omg = 10 x 10 cm på de tykke pinde (5-6 mm).

Sådan gør du

Bemærk: Visse steder er der mange masker mellem farveskiftene. Du kan sno trådene om hinanden med jævne mellemrum, så de ikke hænger så løst.

Krop

  • Slå 124 m op på den tynde pind med sort. Strik rundt herfra.
  • Strik 3 sm rib 1 r, 1 vr.
  • Skift til de tykke pinde og strik 1 omg ret. Tag 4 m ud jævnt fordelt = 128 m.
  • Følg nu diagram 1.
  • Skift til grå og strik glatstrikning, til kroppen måler 29 cm fra opslagskanten.
  • Bryd garnet, læg det til side og strik ærmerne.

Diagram 1

Ærmer

  • Slå 32 m op på de tynde pinde med sort (enten på rundpind med magic loop eller på strømpepinde). Strik rundt herfra.
  • Strik 3 cm rib 1 r, 1 vr som på kroppen.
  • Skift til de tykke pinde og strik 1 omg sort i glatstrikning.
  • Følg nu diagram 1.
  • Skift til grå og strik endnu 2 omg i glatstrikning.
  • Forts i glatstrikning.
  • Næste omg: Tag 1 m ud efter første m og før sidste m på samme omg.
  • Gent udtagningerne på hver 6. omg, til du har 48 m. Forts uden udtagninger, til ærmet måler 30 cm fra opslagskanten.
  • Sæt de 4 m på hver side af ærmegabets midte på en garnrest eller maskeholder (i alt 8 m).

Læg det til side og strik det andet ærme på samme måde.

Bærestykke

Krop og ærmer samles således:

  • Sæt de sidste 4 m og de første 4 m på kroppen på en maskeholder til venstre ærmegab.
  • Med grå strikker du hen over det første (venstre) ærme = 40 m.
  • Forts med at strikke 56 m fra kroppen til forstykket.
  • Sæt de næste 8 m fra kroppen på en maskeholder til højre ærmegab.
  • Strik hen over det andet ærme = 40 m.
  • Strik de sidste 56 kropsmasker = i alt 192 m.

Diagram 2

Følg nu diagram 2 og tag ind ifølge dette. Brug magic loop eller skift til en kortere rundpind, når det er nødvendigt.
Når du har strikket diagrammet, har du 72 m på pinden. Du er måske nødt til at lave den sidste indtagning ved at tage de første m løst af og tage ind i slutningen af omg.

  • Strik 1 omg i sort.
  • Næste omg: Strik endnu en omg i sort og tag 10 m ind jævnt fordelt = 62 m.
  • Du kan nu evt. skifte til den tynde pind, men det gjorde jeg ikke.
  • Strik 7 cm rib 1 r, 1 vr.
  • Luk løst af.

Færdiggørelse

Sy ærmegabet sammen med maskesting.
Hæft alle løse ender.
Fold halvdelen af halskanten ind og sy den fast med stikkesting.
Skyl sweateren op i hånden i lunkent vand og læg den til tørre fladt.
Blok den i de rette mål.

Om designeren

© Lilja Sigurðardóttir. Original titel Batman Peysa. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lilja.

  1. hej kan Batman trøjen strikkes i sisu garn, da det ikke stikker. vh anna