Floden bugter sig

Dejligt, tykt möbius-halsrør, der kan trækkes op over hovedet til en hætte. Det kan gøres kortere eller længere, og du kan vælge tykt eller tyndt garn alt efter, hvilken effekt du vil have. Det drejes, før det sys sammen med maskesting. Perfekt til den danske vinter.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 5 

Af Kathleen CubleyWinding-River-Cowl-2

Størrelse

20 cm bred og 50 cm i omkreds.

Materialer

Garn

Karabella Boise (50 % cashmere, 50 % merino); 150 m/50 g; nr. 57 Slate blue, 3 ngl.

Strikkepinde

Str. 5. Gå op eller ned i størrelse, hvis det ikke passer med strikkefastheden.

Tilbehør

  • Hæklenål str. 5
  • Garnrest til opslagning
  • Snoningspind (hjælpepind)
  • Markører
  • Stoppenål.

Strikkefasthed

22 m/27 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Sværhedsgrad

Mellemsvær.

Snoning

Sæt 12 m på snoningspind og hold den bag arbejdet. *2 r, 2 vr* x 3. Derefter *2 r, 2 vr* fra snoningsp.

Bemærk

Det er en god ide at sætte en markør, der angiver retsiden (lige pinde) i opskriften.
De første og de sidste to m er ret på alle pinde. Det er kantmasker.

Winding-River-Cowl-1Sådan gør du

  • Slå 100 m op med hæklet, foreløbigt opslag.
  • P 1: 2 r (kantm), *2 r, 2 vr*. Gent fra * til * til de to sidste m, 2 r (kantm).
  • P2 : 2 r (kantm). Strik r over r og vr over vr til de sidste 2 m (kantm). Sæt en markør på denne side af arbejdet for at angive rets.
  • P 3-13: 2 r, strik r over r og vr over vr til de to sidste m, 2 r.
  • P 14: 2 r, snoning (se ovenfor), *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • P 15-27: Gent p 3.
  • P 28: 2 r, *2 r, 2 vr* x 6, snoning, *2 r, 2 vr* x 6, snoning, 2 r.
  • Gent p 1-28, til arbejdet måler 62 cm (eller ønsket længde) fra opslagningen. Slut med p 14. Luk ikke af for maskerne.

Færdiggørelse

Læg arbejdet fladt og drej den ene ende, så det bliver bukket på midten. Du har nu et möbiusbånd. Træk tråden ud af det foreløbige opslag og sy enderne sammen med maskesting eller strik dem sammen, således at arbejdet forbliver drejet. Hæft alle ender.

© Kathleen Cubley. Kathleen er redaktør af Knitting Daily, hvor opskriften først blev trykt. Udgivet af Interweave Press. Original titel Winding River Cowl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Kathleen: Kathleen.Cubley@fwcommunity.com.