Endnu et vævestrikket tørklæde

Smukt tørklæde i vævestrik i farveskiftegarn. Der strikkes med 2 nøgler af garnet på samme tid. Det er ikke indviklet. Der er valgfrie kvaster i hjørnerne. Her strikket i 100 % merinould på pinde 5.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 5

Af Gretchen Tracy

Mål

Længde: Ca. 145 cm.

Materialer

Garn

Lang Yarns Viva (100 % merinould; 110 m/50 g); Farve 0020; 4 ngl.

Strikkepinde

Jumperpinde 5 mm.

KristinQC

19 m = 10 cm i glatstrikning.

Sådan gør du

Dette tørklæde strikkes med 2 ngl farveskiftegarn på samme tid. De kaldes ngl A og B. De skal bruges skiftevis for at skabe vævestrikmønstret.

Slå 39 m løst op med ngl A og strik kantp således:

  • Kantp 1 (rets): Vrang
  • Kantp 2: Ret.
  • Kantp 3: Vrang.
  • Kantp 4: Ret.
  • Kantp 5: Vrang.

lemonmelon

Efter disse 5 p starter du mønstret. Det stammer fra Barbara G. Walkers A Treasury of Knitting Patterns (s. 30), hvor det hedder Swiss Check.
Bemærk: I vævestrikdelen skal garnet bag maskerne være løst. Men de 3 kantm bliver til en falsk hestetømme, så når du skal tage de første og sidste 3 m løst af, kan du stramme dem så meget, du vil.

  • P 1 (vrangs): (A) vrang.
  • P 2: (B) tag 3 m løst af som vr med garnet bagved, 1 r, 1 løst af med garnet bagved, *1 r, 3 løst af med garnet bagved*. Gent fra * til *, til du har 6 m tilbage på pinden, 1 r, 1 løst af med garnet bagved, 1 r, 3 løst af med garnet bagved.
  • P 3: (B) 4 vr, *3 vr, 1 løst af med garnet foran*, til du har 7 m tilbage, 7 vr.
  • P 4: (A) 3 løst af med garnet bagved, k2, *1 løst af med garnet bagved, 3 r*, til du har 6 m tilbage, 1 løst af med garnet bagved, 2 r, 3 løst af med garnet bagved.
  • P 5: (A) Vrang.
  • P 6: (B) *3 løst af med garnet bagved, 1 r*, til du har 3 m tilbage, 3 løst af med garnet bagved.
  • P 7: (B) 5 vr, *1 løst af med garnet foran, 3 vr*, til du har 6 m tilbage, 1 løst af med garnet foran, 5 vr.
  • P 8: (A) 3 løst af med garnet bagved, 4 r, *1 løst af, 3 r*, til du har 4 m tilbage, 1 r, 3 løst af med garnet bagved.

Strik p 1-8, til tørklædet måler ca. 142 cm, og du lige er færdig med p 1 eller p 5 af mønstret.
Bryd B og strik kant i således:

  • Kantp 1 (rets): Vrang.
  • Kantp 2: Ret.
  • Kantp 3: Vrang.
  • Kantp 4: Ret.
  • Kantp 5: Vrang.

Luk løst af. Blok tørklædet og sæt kvaster på (4 stk a ca. 18 cm), en i hvert hjørne.

Om designeren

© 2016 Gretchen Tracy, Balls to the Walls. Original titel Swiss Check Scarf. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Gretchen.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designeren