Merel

Sød cardigan i størrelse 2 år. Den har en yndig hulbort op langs forstykkerne (diagram). Den er bestemt ikke svær at strikke. Her i 100 % uld eller uld og silke på pinde 3½ og 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3½, 4

Af Julie Jaeken

Størrelse

2 år.

Materialer

Garn

Quince & Co Phoebe (100 % merinould: 275 m/100 g); 2 ngl eller
Manos del Uruguay Silk Blend, (70 % merinould; 30 % silke; 135 m/50 g): 4 ngl.

Strikkepinde

3½ mm og 4 mm.
3 mm til halskant.

Tilbehør

6 knapper (12 mm).

Strikkefasthed

23 m/28 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

1 ud: Saml løkken ml maskerne op og strik den drejet ret.
Indtagning: 1 løst af, 1 r, træk den løse m over.
Dobbeltindtagning: 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over.

Mønster

  • P 1: Ret.
  • P 2: Vrang.
  • P 3: *Slå  om, 1 indtagning, 3 r, 2 r sm, slå  om*.
  • P 4: Vrang.
  • P 5: *1 r, slå om, 1 indtagning, 1 r, 2 r sm, slå om, 1 r*.
  • P 6: Vrang.
  • P 7: *2 r, slå om, 1 dobbeltindtagning, slå om, 2 r*.
  • P 8: Vrang.

Gent p 1-8.

  • Start med pinde 3½ og slå 74 m op.
  • Strik 4 p i retstrikning.
  • Skift til pinde 4 og glatstrikning.
  • Når arb måler 21 cm, starter du ærmegab.
  • Luk af i begge sider for 2 m = 70 m.
  • Start raglan 2 m ind fra siden: 2 r, 1 indtagning, strik ret til der er 4 m tilbage, 2 r sm, 2 r.
  • Forts med disse indtagninger på hver anden p 19 gange.
  • Luk af for de resterende 32 m.

Højre forstykke

  • Start med pinde 3½ og slå 40 m op.
  • Strik 4 p i retstrikning.
  • Skift til pinde 4 og forts således:
  • 27 m i glatstrikning, 7 m i mønster, 1 r, 5 i retstrikning til knaphulskanten.
  • Forts i glatstrikning med mønster og knaphulskant.
  • Når arb måler 21 cm, lukker du af til ærmegab i højre side for 2 m = 38 m.
  • Tag ind til raglan 2 m fra siden: 2 r, 1 indtagning.
  • Lav disse indtagninger på hver anden p 19 gange. Når du har lavet 14 indtagninger, sætter du maskerne til knaphulskanten på en garnrest eller maskeholder.
  • Næste p: Tag 7 m ind i halskanten ( 3 m  (1 x), 2 m (1 x) 1 m (2 x). 

Forts således med raglanindtagningerne.
Luk af for de resterende m.

Venstre forstykke

Som højre forstykke, men spejlvendt.
Lav 6 knaphuller 2 m ind fra siden (2 r sm, slå om). Fordel dem jævnt. Lav det første på 5. p og det sidste i halskanten.

Ærmer

  • Start med pinde 3½ og slå 40 m op.
  • Strik 4 p i retstrikning. Skift til pinde 4 og glatstrikning.
  • Tag ud i begge sider på hver 8. p i alt 6 gange = 52 m.
  • Når arb måler 21 cm, lukker du af i begge sider for 2 m fra kanten = 48 m.
  • Tag ind til raglan 2 m fra enden: 2 r, 1 indtagning, strik til der er 4 m tilbage på pinden, 2 r sm, 2 r.
  • Lav disse indtagninger på hver anden p 19 gange = 10 m. 

Luk af for de resterende m.

Færdiggørelse

  • Sy raglansømmene, sidesømmene og ærmesømmene. Med 3 mm pinde samler du masker op i halskanten og strikker 6 p retstrikning (husk det sidste knaphul).
  • Luk af og hæft alle ender.
  • Sy knapperne fast.

Om designeren

© 2016 Julie Jaeken, Julija’s shop. Original titel Merel. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Julia.

Original Danish translation with the written permission of the designer.

Der gives ikke support til indholdet af opskriften – læs mere på vores hjælpeside.

  1. Findes opskriften i større end 2 år ?
    Den gule model er større og det ligner samme mønster
    Mvh
    BR
    Ente

    • Marianne Holmen

      Ja, den findes i mange størrelser, men det er kun str 2 år, der er gratis. Resten er købeopskrifter på engelsk på Ravelry.