Hestesweater

Dejlig sweater, som alle hesteinteresserede vil elske. Der bruges 3 farver til sweateren. Der er diagrammer til bærestykket. Her strikket i 100 % islandsk uld på pinde 3½ og 5.
Sværhedsgrad: Høj | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 3½, 5  

Af Jóhanna Hjaltadóttir, Istex

Størrelser

Barn (dame, herre)

Overvidde: 86 (109,119) cm.
Længde til ærmegab: 48 (67, 71) cm.
Ærmelængde til ærmegab: 31 (44, 49) cm.
Børnestr: 128 cm.

Materialer

Garn

Léttlopi (100 % islandsk uld; 100 m/50 g); farver:
A-0053, acorn heather eller A-0057, grey heather 5 (8, 10) ngl.
B-0051, white 2 (3, 3) ngl.
C-0005, black heather 1 (2, 2) ngl.

Køb i garnbutikken Rito: Ístex Léttlopi / Islandsk garn.

Strikkepinde

Rundpinde 5 mm og 3½ mm, 40 og 80 cm lange.
Strømpepinde 5 mm og 3 ½ mm.

Strikkefasthed

18 m/24 p = 10 x 10 cm i glatstrikning på 5 mm pinde.
Det er vigtigt at overholde strikkefastheden.

Slå 134 (176, 194) m op med A på rundpind 3 ½ mm. Strik rundt herfra.

  • Strik 5 (6, 6) cm rib *1 r, 1 vr*.
  • På den sidste omg tager du 20 m ud jævnt fordelt = 154 (196, 214) m.
  • Skift til rundpind 5 mm og strik glatstrikning, til kroppen måler 27 (41, 43) cm.

© PepsiMaGs

Ærmer

Slå 32 (42, 44) m op med A på strømpepinde 3½ mm. Strik rundt herfra.

  • Strik 5 (6, 6) cm rib *1 r, 1 vr*.
  • Tag 10 (14, 14) m ud jævnt fordelt på sidste omg = 42 (56, 58) m.
  • Skift til strømpepinde 5 mm og strik glatstrikning.
  • Tag 1 m ud efter den første m og 1 m før den sidste m på hver 8. (9., 9.) omg, i alt 7 (9, 10) gange = 56 (74, 78) m.
  • Forts uden yderligere udtagninger, til ærmet måler 31 (44, 49) cm fra opslagskanten.
  • Sæt de 13 (14, 16) ærmegabsmasker på en maskeholder = 43 (60, 62) m.

Bærestykke

Krop og ærmer strikkes sammen således:

  • Brug farve A og rundpind 5 mm. Sæt de sidste 6 (7, 8) m og de første 6 (7, 8) kropsmasker på en maskeholder til ærmegab. Strik de 43 (60, 62) m til det første ærme ret. Strik de 65 (83, 91) m på forstykket ret og sæt de næste 12 (14, 16) kropsmasker på en maskeholder til ærmegabet. Strik de 43 (60, 62) m til andet ærme ret. Strik de 65 (85, 91) m til ryggen ret = 216 (288, 306) m.
  • Strik mønster og indtagninger som vist på diagrammet.
  • Skift til kortere pinde, når det er nødvendigt.
  • Når diagrammet er strikket færdigt, har du 72 (96, 102) m.
  • Skift til rundpind 3½ mm og forts med farve A. Strik 1 omg ret og tag 14 (26, 28) m ind jævnt fordelt = 58 (70, 74) m.
  • Strik 9 (11, 11) omg rib *1 r, 1 vr*.
  • Strik 1 omg vr og strik 8 (10, 10) omg rib *1 r, 1 vr*.
  • Luk løst af.

Færdiggørelse

© Evov

Fold halskanten ind og sy den løst fast.
Sy ærmegabene sammen med maskesting.
Hæft alle løse ender.
Skyl sweateren i hånden i lunkent vand og læg den fladt til tørre i de rette mål

Om designeren

© Jóhanna Hjaltadóttir og Istex. Original titel Hestapeysa. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Distributør af Lopi i Danmark: Fru ZippeKontakt Istex.

 Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra Istex.

4 Comments:

  1. Findes opskriften i str. 140

    • Nej, der findes ikke andre størrelser. Måske er der nogen, der ser dette og kan hjælpe dig med at tilpasse den. Mh Marianne

    • Karin Jensen har skrevet, at hun er ved at strikke Hestesweateren i str. 4 år og måske kan hjælpe dig. Hun beder mig sende dig hendes mailadresse: Karin.jensen@turbopost.dk
      Held og lykke. Mh Marianne

  2. Jeg er ved at strikke hestesweateren i str. 4 år. Jeg vil evt kunne hjælpe Birgit Brun.
    Du må sende hende min mailadresse.