Regnbuesokker

 Sjove og farvestrålende sokker, som man kan variere efter lyst og behov. Det er en god grundopskrift, så de kan også strikkes ensfarvede. Strikket i strømpegarn på pinde 2½.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 2½

Af Michaela Richter

Størrelse

Skab din egen regnbue! Du skal bruge mindre end 50 g strømpegarn i grundfarven og 14 rester i forskellige farver, hver på ca. 3-4 g.

Ribbort og tå strikkes i grundfarven og på skaftet og vristen skifter du på hver 5. p således: 5 p i grundfarve, 5 p i kontrastfarve osv.

Da hæl og kile strikkes rundt, løber striberne rundt om hælen.

Oversigtsskema

Hæl       
Opslåede masker44485256606468
Hælmasker22242628303234
Hælpinde20222426283032
Kileudtagninger i hver side/i alt10/2011/2212/2413/2614/2815/3016/32
Masker hæl og kile42465054586266
Indtagninger hælkappe9 x
(18 m)
10 x (20 m)11 x (22 m)12 x (24 m)13 x (26 m)14 x (28 m)15 x (30 m)
Resterende hælmasker24262830323436

3 omg0000111
2 omg1122222
1 omg2333334
0 omg5556677
Omg i alt12141718222324

Størrelse

S (M, L).

Materialer

Garn

Strømpegarn (fingering). Garnforbrug: 300-400 m.

Strikkepinde

2½ mm.

Tilbehør

Maskemarkører.

Forkortelser

1 ud højre: Stik venstre p under løkken ml maskerne bagfra og strik masken = 1 m taget ud.
1 ud venstre
: Stik venstre p under løkken ml maskerne forfra og strik masken drejet = 1 m taget ud.
G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.
P/Pind: På dansk kan pind både betyde en strikkepind og et antal masker fra den ene ende til den anden på en strikkepind. På engelsk hedder det første needle og det andet row. I opskriften er P = row og Pind = needle.

Kommentarer

Striber uden hak ved farveskift

© wool-lady

Strik første omg i en ny farve. Strik første m på anden omg en pind længere nede. Se her.

Indstrikning af ender ved farveskift

Mens du strikker de første 10 m med den nye farve, så tag garnet skiftevis over og over enden fra den forrige farve for at strikke den ind. Se her.

Sådan gør du

Ribbort og skaft

Slå 56 (60, 64) m løst op og fordel maskerne jævnt på strømpepindene (14/15/16 m på hver p). Strik rundt herfra.

  • Strik 20 omg rib *2 r, 2 vr*.
  • Strik 50 omg eller til ønsket længde i glatstrikning. Skift farve på hver 5. p.

Udtagninger til hælflap og kile

Omg 1

  • Pind 1: 14 (15, 16) r, sæt markør, 1 ud venstre.
  • Pind 2+3: 28 (30, 32) r.
  • Pind 4: 1 ud højre, sæt markør, 14 (15, 16) r.

Omg 2

© stringalong

Strik alle m, som de ser ud, Strik de netop udtagne m vr.

Omg 3

  • Pind 1: Strik ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, vr pinden ud.
  • Pind 2+3: Ret.
  • Pind 4: Strik vr til markør, 1 ud højre, flyt markør, ret pinden ud.

Omg 4

Strik alle m, som de ser ud, Strik de netop udtagne m vr.
Gent omg 3+4 yderligere 11 (12, 13) gange, til du har taget 13 (14, 15) m ud på pind 1 + 4.

Indtagninger til hælkappe og kile

Nu strikker du hælkappen med venderækker over alle m fra pind 1 + 4.
Fjern markører.
Tip: Strik hælkappen med grundfarven.

  • P 1 (rets): 1 r, 2 dr r sm, 1 r, Vend.
  • P 2 (vrangs): Tag 1 løst af, 3 vr, 2 r sm, 1 vr. Vend.
  • P 3 (rets): Tag 1 løst af, ret til 1 m før hullet, 2 r dr sm, 1 r. Vend.
  • P 4 (vrangs): Tag 1 løst af, vr til 1 m før hullet, 2 vr sm, 1 vr. Vend.

© Petralui

Gent p 3+4 yderligere 10 (11, 12) gange.
Der er 1 ustrikket m i begge ender af pind 1+4 ved siden af hullet.
Du har taget 24 (26, 28) m ind i alt. Nu har du 2 m for meget på dine hælpinde. Det ordnes i de næste 2 omg.
Hælkappen er færdig, og du strikker rundt igen.

Ny omgangsstart

Omg 1

  • Pind 1: Ret.
  • Pind 2: Ret til 1 m før hullet, 2 r sm.
  • Pind 3+4: Ret.

Omg 2

  • Pind 1: 2 r dr sm, ret pinden ud.
  • Pind 2-4: Ret.

Du skulle nu have det ønskede maskeantal. Hvis ikke, så gent indtagningerne fra de sidste 2 omg.

Fødder

Forts med at strikke rundt i glatstrikning (eller hvis du strikker i mønster: alle m på pinde 1 og 2 (sål) i glatstrikning og pinde 3 og 4 i mønster), til foden måler ca. 4 cm mindre end ønsket længde.

Tæer

Indtagningsomg

  • Pind 1: 1 r, 2 r dr sm, ret pinden ud.
  • Pind 2: Strik ret, til der er 3 m tilbage, 2 r sm, 1 r.
  • Pind 3: 1 r, 2 r dr sm, ret pinden ud.
  • Pind 4: Strik ret, til der er 3 m tilbage, 2 r sm, 1 r.
  • Næste omg: Ret.

Gent indtagningsomg 0 (1, 1) gang på hver 4. omg, 2 (2, 2) gange på hver 3. omg, 3 (3, 3) gange på hver anden omg og 6 (6, 7) gange på hver omg, til du kun har 3 m på hver pind.

Færdiggørelse

  • Fordel maskerne således, at der er 6 vristmasker på en pind og 6 sålmasker på en anden.
  • Bryd garnet med en ende på 50 cm.
  • Sy de 2 sider sm med maskesting.
  • Træk forsigtigt i alle de indstrikkede ender og klip dem til. Hæft alle andre ender.

Om designeren

© 2017 Michaela Richter, Michamade. Original titel Rainbow. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Michaela.

Print Friendly, PDF & Email

One Comment:

  1. Sikke nogle glade sokker 😍