Jong

Flot jakke, som mange har ønsket at få på dansk. Den er helt igennem retstrikket og derfor både hurtig og let at strikke. Her i 100 % uld, men blandingsgarn kan også bruges. Eller en tråd uld og en tråd alpaca/mohair. Pind 9.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 9

Af Julie Tootill

Jong er en onesize-model, som passer alle, med minimale detaljer og maksimum stil.  Denne ekstra store, retstrikkede jakke strikkes fra oven og ned med falske sømme. Den er varm nok som overtøj store dele af året. Den er virkelig hurtig og let at strikke. Den har trekvart længde, men kan nemt afkortes eller forlænges efter behag. Ærmerne kan bruges med opslag eller ej.

Størrelse

Onesize (overstørrelse).

Færdige mål

Længdemål er taget før blokning. Alle mål er taget med jakken liggende fladt og ustrakt. Du må forvente, at jakken bliver lidt længere efter blokning, da dette oftest sker i retstrikning med tykt garn.

Ærmelængde fra halskant til håndled: 58½ cm.
Ærmelængde fra ærmegab til håndled: 28 cm.
Total længde langs ryggens midtlinje: ca. 65 cm.

Materialer

Garn

Drops Eskimo (100 % uld; 49 m/50 g) eller tilsvarende tykt garn (bulky); 800 g (790 m).

Strikkepinde

9 mm rundpind, 80 cm.
7 mm strømpepinde til hestetømme.

Tilbehør

Stoppenål til at hæfte ender med.

Strikkefasthed

11 m/19 p = 10 x 10 cm i retstrikning på pinde 9.

Forkortelser

1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre: Saml tråden ml maskerne op bagfra og strik denne m ret = 1 m taget ud.
1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre: Saml tråden ml maskerne op forfra og strik denne m dr ret = 1 m taget ud.

Sådan gør du

Slå 58 m op.

  • P 1 (rets): 13 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 8 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 12 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 8 r, sæt markør, 1 vr, sæt markør, 13 r.
  • P 2 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 3 (rets): Ret til markør, *flyt markør, 1 vr, ret til næste markør*. Gent fra * til * til sidste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, ret pinden ud.
  • P 4 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 5-12: Gent p 3-4 yderligere 4 gange.

Udtagninger til skulder og ærmer

Se oversigt over udtagninger til sidst i opskriften.
Du tager kun ud på rets. Alle vrangp strikkes ret.

Udtagninger 1

De første udtagninger foretages på forstykke, ærmer og ryg, og der tages i alt 8 m ud på hver udtagningspind.

  • P 13 (rets): Strik til første markør, *1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik til næste markør*. Gent fra * til * indtil sidste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik omg ud = 8 m taget ud.
  • P 14 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 15-22: Gent p 13-14 yderligere 4 gange.

Der har nu været i alt 5 udtagningspinde, og der er 98 m på pinden.

Udtagninger 2

Den næste omgang udtagninger sker på forstykker og ryg på hver udtagningspind, men på ærmerne kun på hver anden.

  • P 23 (rets): Strik til første markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik omg ud = 4 m taget ud.
  • P 24 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 25 (rets): Strik til første markør, *1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik til næste markør*. Gent fra * til * til sidste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik omg ud = 8 m taget ud.
  • P 26 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 27-38: Gent p 23-26 yderligere 3 gange.

Der har nu været i alt 4 pinde med udtagninger, og der er 146 m på pinden.

Udtagninger 3

Den tredje omgang udtagninger omfatter ryggen på hver udtagningspind og ærmer og forstykker på hver anden udtagningspind.

  • P 39 (rets): Strik til første markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik omg ud = 2 m taget ud.
  • P 40 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 41 (rets): Strik til første markør, *1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik til næste markør*. Gent fra * til * til sidste markør, 1 ud højre, flyt markør, 1 vr, flyt markør, 1 ud venstre, strik omg ud = 8 m taget ud.
  • P 42 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 43-54: Gent p 39-42 yderligere 3 gange.

Der er nu blevet taget 3 m ud i alt 4 gange, og der er 186 m på pinden.

  • P 55: Som p 39 = 188 m.
  • P 56-60: Ret. Flyt alle markører undervejs.

Opdeling til ærmer

  • P 61 (rets): 30 r, * flyt markør, flyt 1 m fra venstre til højre p, fjern markør, sæt de næste 34 ærmemasker på en garnrest, fjern markør, flyt masken fra højre p tilbage på venstre p og strik 2 vr sm, flyt markør*, 56 r. Gent fra * til *, strik pinden ud (30 m) = 118 m.
  • P 62 (vrangs): Ret. Flyt alle markører undervejs.
  • P 63 (rets): Strik til første markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør, strik til næste markør, flyt markør, 1 vr, flyt markør,
  • trik pinden ud.
  • P 64-121: Gent p 62-63 yderligere 29 gange.
  • P 122: Luk af for alle m.

Højre ærme

Strikkes på rundpind med magic loop. (O.a.: Du kan også vælge strømpepinde eller strikke frem og tilbage og sy ærmerne sammen bagefter på indersiden. Men hvis du strikker frem og tilbage, skal du huske, at hver p er ret.)

  • Sæt de 34 m på garnresten tilbage på pinden.
  • Sæt markør for omgangsslut og saml samtidig 2 ekstramasker op – en på hver side af markøren = 36 m.
  • Strik rundt herfra.
  • Omg 1 (rets): 1 vr, 2 vr sm, vr til de sidste 3 m på omg, 2 vr sm, 1 vr = 34 m.
  • Omg 2 (vrangs): Ret.
  • Omg 3 (rets): Vrang.
  • Omg 4 (vrangs): Ret.
  • Omg 5-48: Gent omg 3-4 yderligere 22 gange.
  • Nu måler dit ærme ca. 28 cm fra ærmegab til håndled.

Luk af for alle m.

Venstre ærme.

Som højre ærme.

Færdiggørelse

  • Strik hestetømmekant langs forstykker og hals med 7 mm strømpepinde (se fx her).
  • Hæft alle ender med en stoppenål.
  • Blok jakken i fugtig tilstand.
  • Lav et ærmeopslag på 5 cm og sæt det fast med et par skjulte sting. Gør dette på begge ærmer, også på bagsiden.

Oversigt over udtagninger

Maskeantal (fra start til ærmegab) 

P Del af mønster Antal m taget udHøjre forstykke (m)Falsk søm 1 (m)Højre ærme (m)Falsk søm 2 (m) Ryg (m)Falsk søm 3 (m)Venstre ærme(m)Falsk søm 4 (m)Venstre forstykke(m)I alt (m)
1  13181121811358
2  13181121811358
3  13181121811358
4  13181121811358
5  13181121811358
6  13181121811358
7  13181121811358
8  13181121811358
9  13181121811358
10  13181121811358
11  13181121811358
12  13181121811358
13Udtagninger 1 (1)81411011411011466
14  1411011411011466
15Udtagninger 1 (2)81511211611211574
16  1511211611211574
17Udtagninger 1 (3)81611411811411682
18  1611411811411682
19Udtagninger 1 (4)81711612011611790
20  1711612011611790
21Udtagninger 1 (5)81811812211811898
22  1811812211811898
23Udtagninger 2 (1)419118124118119102
24  19118124118119102
25 820120126120120110
26  20120126120120110
27Udtagninger 2 (2)421120128120121114
28  21120128120121114
29 822122130122122122
30  22122130122122122
31Udtagninger 2 (3)423122132122123126
32  23122132122123126
33 824124134124124134
34  24124134124124134
35Udtagninger 2 (4)425124136124125138
36  25124136124125138
37 826126138126126146
38  26126138126126146
39Udtagninger 3 (1)226126140126126148
40  26126140126126148
41 827128142128127156
42  27128142128127156
43Udtagninger 3 (2)227128144128127158
44  27128144128127158
45 828130146130128166
46  28130146130128166
47Udtagninger 3 (3)228130148130128168
48  28130148130128168
49 829132150132129176
50  29132150132129176
51Udtagninger 3 (4)229132152132129178
52  29132152132129178
53 830134154134130186
54  30134154134130186
55Sidste udtagninnger230134156134130188
56  30134156134130188
57  30134156134130188
58  30134156134130188
59  30134156134130188
60  30134156134130188
61Opdeling til ærmer           

Om designeren

© Julie Tootill, 2017. Original titel Jong http://www.ravelry.com/patterns/library/jong. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Julie: julietootill@gmail.com eller via Ravelry: http://www.ravelry.com/people/juliecloseknit.

Print Friendly, PDF & Email

6 Comments:

  1. Fint projekt, men jeg mangler oplysning om overvidde/brystmål og mængde af garn.

    • Marianne Holmen

      Der står 800 g garn. Jeg har ingen oplysninger om brystmål, men du kan jo kontakte designeren. Mh Marianne

  2. Hej,
    Er der ikke en lille fejl i opskriften under Udtagninger 2 – der står der efter udtagningerne er 126 m på pinden. Jeg har 146 masker og jeg synes også det passer med det angivet i tabellen.
    Vh Katrine

    • Marianne Holmen

      Hej Katrine. Du har ret – der var en trykfejl. Det er rettet nu. Tak, fordi du skrev om det. Mh Marianne

  3. “……. efter blokning…” Hvad er blokning?

    • Marianne Holmen

      Det betyder at spænde det strikkede ud i den rette størrelse. Læs beskrivelsen i Strikkeglads Leksikon.