Jong

Flot jakke, som mange har ønsket at få på dansk. Den er helt igennem retstrikket og derfor både hurtig og let at strikke. Her i 100 % uld, men blandingsgarn kan også bruges. Eller en tråd uld og en tråd alpaca/mohair. Pind 9.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 9

Opskriften er desværre ikke længere gratis og er derfor ikke tilgængelig her. Se opskriften på Ravelry.

Af Julie Tootill

Jong er en onesize-model, som passer alle, med minimale detaljer og maksimum stil.  Denne ekstra store, retstrikkede jakke strikkes fra oven og ned med falske sømme. Den er varm nok som overtøj store dele af året. Den er virkelig hurtig og let at strikke. Den har trekvart længde, men kan nemt afkortes eller forlænges efter behag. Ærmerne kan bruges med opslag eller ej.

Størrelse

Onesize (overstørrelse).

Færdige mål

Længdemål er taget før blokning. Alle mål er taget med jakken liggende fladt og ustrakt. Du må forvente, at jakken bliver lidt længere efter blokning, da dette oftest sker i retstrikning med tykt garn.

Ærmelængde fra halskant til håndled: 58½ cm.
Ærmelængde fra ærmegab til håndled: 28 cm.
Total længde langs ryggens midtlinje: ca. 65 cm

27 Comments:

  1. Fint projekt, men jeg mangler oplysning om overvidde/brystmål og mængde af garn.

    • Marianne Holmen

      Der står 800 g garn. Jeg har ingen oplysninger om brystmål, men du kan jo kontakte designeren. Mh Marianne

  2. Hej,
    Er der ikke en lille fejl i opskriften under Udtagninger 2 – der står der efter udtagningerne er 126 m på pinden. Jeg har 146 masker og jeg synes også det passer med det angivet i tabellen.
    Vh Katrine

    • Marianne Holmen

      Hej Katrine. Du har ret – der var en trykfejl. Det er rettet nu. Tak, fordi du skrev om det. Mh Marianne

    • Jeg er kommet til at skulle strikke første ærme , og forsøger mig for første gang med Magic Loop ,
      Jeg skal vel strikke ret på alle omgange hvordan skal jeg følge opskriften ?

      Vh Birgitte

      • Jeg ved ikke, hvad du mener med, hvordan du skal følge opskriften? Husk, hvis du strikker rundt og skal have retriller, så skal hver anden omgang strikkes vrang.Derudover må du spørge i en af strikkegrupperne på Facebook. Mh Marianne

  3. “……. efter blokning…” Hvad er blokning?

    • Marianne Holmen

      Det betyder at spænde det strikkede ud i den rette størrelse. Læs beskrivelsen i Strikkeglads Leksikon.

  4. Hej!
    Vil du pensle ud hvordan man skal gøre, når man strikker ærmerne frem og tilbage i stedet for med magic loop eller strømpepinde?
    På forhånd tak:-)

    • Jeg kan næsten ikke udpensle det mere, end det allerede står i opskriften: “Du kan også vælge strømpepinde eller strikke frem og tilbage og sy ærmerne sammen bagefter på indersiden. Men hvis du strikker frem og tilbage, skal du huske, at hver p er ret.” Hvad af det forstår du ikke? Mh Marianne

  5. Hvordan laver man heste tømmen
    Kan ikke se det står nogen steder
    I opskriften

  6. Hej:)

    Tak for oversættelse af denne fine opskrift👍🏻

    Lige et spm fra en nybegynder:

    Er det rigtigt, at alle masker skal strikkes ret på pind 56-60? Mærkemaskerne er jo strikket vrang på retsiden på de andre pinde og skal også på de efterfølgende.

    • Hej Ann. Nu har jeg jo kun oversat opskriften, ikke selv strikket modellen, så jeg ved kun, hvad der står i opskriften. Jeg synes, du skal stille dette spørgsmål i en af strikkegrupperne på Facebook. Der er rigtig mange, der har strikket den. Mh Marianne

  7. Ved opdeling af ærmer står der “2 vr sm” skal den hælde mod højre eller venstre?

  8. Mange tak for hurtigt svar 👍

  9. Hvor får jeg opskriften “JONG” når den nu ikke længere er tilgængelig?

  10. Susanne Vestergaard Olesen

    Jeg vil virkelig også gerne modtage opskriften på Jong, da jeg ikke nåede at få den printet ud da den var gratis.
    Så er der en herinde der vil dele må den gerne sendes på mail k.horsens@hotmail.com
    Hilsen Sanne

  11. Jeg vil også gerne modtage en opskrift på dansk på mailadressen anettelund19@hotmail.com hvis en vil sende den til mig. På forhånd 1000 tak!

  12. Jeg ville ligeledes blive meget glad for en kopi af opskriften på tuk8888@gmail.com

    Mange tak! Hvis nogen skulle se dette 😀

    Mvh Kirsten