Flettet pandebånd

Pandebånd og ørevarmer i en ny udgave, hurtigt strikket på pinde 9. Et lille feminint og  klædeligt projekt, som varmer godt, hvis det strikkes i uld. Det er nemt at gå til – man behøver ikke være en øvet strikker. 
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 9 

Anthropologie 1

Af Jen Geigley

Størrelse

50-55 cm.

Materialer

Garn

1 ngl tykt garn (bulky weight). Her strikket i Spud & Chloe Outer, Loops  &  Threads Charisma, 100 % akryl (100 m/100 g).

Strikkepinde

9 mm.

Tilbehør

Snoningspind (hjælpepind).
2 knapper i mellemstørrelse.
Stoppenål.

Strikkefasthed

11 m/16 p = 10 cm.

Om mønstret

Denne opskrift er en enkel, flettet snoning, der er strikket fladt og lagt mellem to ribstrikkede sektioner. Jeg valgt knapper til at holde enderne sammen, men man kan lige så godt bruge et midlertidigt opslag og sømme enderne sammen, hvis man ønsker det.

Det er et hurtigt, lille projekt, som man kan bruge i mange år.

Forkortelser

C8B: Sæt de 4 næste m på en snoningsp og hold dem bag arb, 4 r, derefter 4 r fra snoningsp.
C8F: Sæt de 4 næste m på en snoningsp og hold dem foran arb, 4 r, derefter 4 r fra snoningsp.

Sådan gør du

Slå 16 m op  på 9 mm pinde.
Strik 11-12 cm rib 2 r, 2 vr.

Snoning

  • P 1: Tag 1 løst af, 1 r, C8B, 6 r.
  • P 2: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r.
  • P 3: Tag 1 løst af, 15 r.
  • P 4: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r.
  • P 5: Tag 1 løst af, 15 r.
  • P 6: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r.
  • P 7: Tag 1 løst af, 5 r, C8F, 2 r.
  • P 8: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r
  • P 9: Tag 1 løst af, 15 r.
  • P 10: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r.
  • P 11: Tag 1 løst af, 15 r.
  • P 12: Tag 1 løst af, 1 r, 12 vr, 2 r.

Gent p 1-12 yderligere 3 gange.Anthropologie 3

Efter 4. snoning strikkes 11-12 cm rib 2 r, 2 vr. Sno det om hovedet for at afprøve længden og strik et par ekstra pinde rib, hvis det ønskes.

Luk af og hæft alle ender.

Sy 2 knapper på rets af en af pandebåndets ender.
Knaphuller er ikke nødvendige – knapperne kan skubbes gennem ribben på den anden ende.

Om designeren

© 2010 Jen Geigley. Original titel Anthropologie-Inspired Braided Headwrap. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Jen via Ravelry.