Fiskeskæl

Disse sokker er en smule udfordrende, da mønstret består af buer i stedet for de lige linjer, man er vant til. Men når man har forstået systemet, er de ikke svære.  Det er et meget smukt mønster, der går over 12 masker og 22 pinde. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3

 Pomatomus 2Af Cookie A. 

Forøg sværhedsgraden på dine sokker en smule ved at strikke et buet mønster, der går over 12 masker og 22 pinde. Sokkerne bliver luftige af garnomslagene, men uden alt for store huller. Den drejede rib giver en yderligere asymmetrisk effekt. De færdige sokkers mønster minder om fiskeskæl.

Størrelse

Passer en voksen kvindefod.

Færdige mål

Længde: efter behov (den viste sok måler 22½ cm og passer str. 40).
Omkreds – ben: 15 cm (når ribben ikke er strakt).
Omkreds – fod: 17½ cm (når ribben ikke er strakt).

Materialer

Garn

Shelridge Farm Soft Touch Ultra Fingering Weight [100 % superwash uld; 175 m pr. 50 g]; farve: Handpainted; 2 ngl.

Strikkepinde

1 sæt strømpepinde 3 mm (5 pinde).

Tilbehør

Maskemarkør.
Stoppenål.

Strikkefasthed

32 m/48 p = 10 cm i glatstrikning.
48 m = 10 cm i mønsterstrikning, når det ikke strækkes (mønstret er ret elastisk).

Diagram A

pomatomus-diagram-a

Diagram B

pomatomus-diagram-b

Til det meste af sokkerne skal du kun bruge 4 strømpepinde. Det er lettere at holde rede på mønstret, når du deler maskerne over 4 pinde i stedet for 5. Kun hælkilen strikkes med alle 5 pinde.

Fiskeskæl strikkes ovenfra og ned. Ribborten og hælflappen strikkes i 1 dr r, 1 vr. Hælkilen, underside af foden og tåen strikkes i glatstrikning.

I diagram A kan du se mønstret til benet. Diagram B er en modificeret udgave af Diagram A, og det bruges til oversiden af foden. Det kan se forvirrende og unødvendigt kompliceret ud, men er nødvendigt for at gøre oversiden rektangulær, da Diagram A ikke giver et rektangulært resultat.

På grund af sokkens “runde” konstruktion, er de eneste dele, der strikkes frem og tilbage, hælflappen og venderækkerne. Mønsterdelene strikkes rundt, og hver eneste pind er på retsiden. Diagrammerne skal derfor læses fra højre mod venstre (samme retning, som du strikker i) på hver eneste pind.

Sådan gør du

Ribbort

  • Slå 72 m op. Fordel maskerne jævnt på tre pinde (24 m på hver p). Sæt en maskemarkør og begynd at strikke rundt – pas på ikke at dreje pindene.
  • Omg 1: *1 vr, 1 dr r*.
  • Gent dette yderligere 9 omg.

Ben

  • Startomg: *Slå om, 2 r dr sm [1 vr, 1 dr r] x 5*. (Dette gent 2 gange på hver pind = 6 gange i alt.)
  • Strik omg 2-22 af Diagram A.

Omfordel maskerne således: 

  • *Flyt den første m fra p 1 til p 3 ved at strikke den første m på p 1 drejet og sætte den over på p 3. 
  • Flyt den første m fra p 2 til enden af p 1. 
  • Flyt den første m fra p 3 til enden af p 2.
  • Strik omg 1-22 af Diagram A.* 
  • Gent fra * til * 1 gang.

Hælflap

Omfordel maskerne således:

  • Flyt den første m fra p 1 til p 3 ved at strikke den første m på p 1 drejet og sætte den over på p 3.
  • Flyt de første 13 m fra p 2 til p 1.
  • Flyt de resterende m fra p 2 til p 3.
  • Du har nu 2 pinde med 36 m på hver.

Hælflappen strikkes frem og tilbage over maskerne på p 1. Vend arb efter hver p.

  • Omg 1 [rets]: 2 r sm, *1 vr, 1 dr r* pinden ud.
  • Omg 2 [vrangs]: 1 løst af, *1 r, 1 dr vr* pinden ud.
  • Omg 3: 1 løst af, *1 vr, 1 dr r* pinden ud.
  • Omg 4: 1 løst af, *1 r, 1 dr vr* pinden ud.
  • Gent p 3 og 4 yderligere 12 gange.

Venderækker

  • Omg 1 [rets]: 1 løst af, 19 r, 2 r dr sm, 1 r. Vend.
  • Omg 2 [vrangs]: 1 løst af, 6 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 3: 1 løst af, 7 r, 2 r dr sm, 1 r. Vend.
  • Omg 4: 1 løst af, 8 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 5: 1 løst af, 9 r, 2 r dr sm, 1 2. Vend.
  • Omg 6: 1 løst af, 10 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 7: 1 løst af, 11 r, 2 r dr sm, 1 r. Vend.
  • Omg 8: 1 løst af, 12 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 9: 1 løst af, 13 r, 2 r dr sm, 1 r. Vend.
  • Omg 10: 1 løst af, 14 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 11: 1 løst af, 15 2, 2 r dr sm,  1 r. Vend.
  • Omg 12: 1 løst af, 16 vr, 2 vr sm, 1 vr. Vend.
  • Omg 13]: 1 løst af, 17 r, 2 r dr sm, 1 r.
  • Omg 14: 1 løst af, 18 vr, 2 vr sm, 1 vr = 21 m tilbage.

Hælkile

Kilen strikkes med 5 pinde. 

  • Strik 21 r. Denne pind hedder p 1.
  • Med en anden pind samles 15 m op langs hælflappen og strikkes r, samt 1 m ml toppen af hælflappen og de andre masker. Denne pind hedder p 2.
  • Med en tredje pind strikkes over de andre masker således: *slå om, 2 r sm [1 vr, 1 dr r] x 5*. Gent fra * til * 3 gange. Denne pind hedder p 3.
  • Med en fjerde pind samles 1 m op ml den sidst strikkede m og toppen af hælflappen og strikkes r. Saml så 15 m op langs siden af hælflappen. Denne pind hedder p 4.

Pind 1 har nu: 21 m. Pind 2: 16 m. Pind 3: 36 m. Pind 4: 16 m. I alt: 89 m.

  • Næste omg: Strik p 1 ret; strik p 2 dr ret; strik p 2 af Diagram B på hele p 3; strik hele p 4 dr ret.
  • Næste omg: Strik p 1 ret; strik ret til de sidste 2 m på p 2, 2 r sm; strik p 3 af Diagram B på hele p 3; 2 r dr sm, ret pinden ud på p 4.
  • *Næste omg: Strik p 1 ret; strik ret til de sidste 2 m på p 2, 2 r sm; strik næste p af Diagram B på p 3; 2 r dr sm, ret pinden ud på p 4.
  • Næste omg: Strik p 1 og 2 ret; strik næste p af Diagram B på p 3; strik p 4 ret.*
  • Gent fra * til * yderligere 8 gange = 6 m tilbage på p 2 og p 4.

Bemærk: På p 17-22 af Diagram B er der 1 ekstra m på p 3 (37 m).

  • Næste omg: Strik p 1 ret; strik ret til de sidste 2 m på p 2, 2 r sm; strik næste p af Diagram B på p 3; strik p 4 ret og strik derefter de første 10 m af p 1 over på denne pind.

Fod

  • Strik de resterende 11 m på p 1 og alle 5 m fra p 2 sm på en pind. Denne pind hedder nu p 3.
  • Strik i mønster på den næste pind. Denne pind hedder nu p 1.
  • Strik de sidste m ret på den sidste pind. Denne pind hedder nu p 2.
  • Strik (den nye) p 3 ret. Dette er den nye start på omgangen.

P 1 har nu: 36 m (37 m på p 17-22 af Diagram B). P 2 og 3: 16 m på hver p. I alt: 68 m.

  • Strik p 1-22 af Diagram B i mønster på p 1 og strik p 2 og 3 i glatstrikning, indtil foden måler 5 cm mindre end den ønskede længde.

Pomatomus 1

  • Næste omg: Strik i mønster, men udelad alle omslag (ο) i Diagram B. Der er nu taget 3 m ind,  og du har 33 eller 34 m afhængigt af, hvilken pind af Diagram B du strikkede sidst.
  • Næste omg: Strik i mønster, men udelad det første omslag (ο) i Diagram B, hvis du har 33 m tilbage på p 1. Hvis du har 34 m tilbage på p 1, skal du udelade de første 2 omslag i Diagram B. I begge tilfælde skal du udelade de masker, der ville være blevet dannet af omslag på den foregående pind. Du har nu 32 m på pind 1 og 64 m i alt.
  • *Næste omg: Ret.
  • Næste omg: 1 r, 2 r dr sm, ret til de sidste 3 m på pind 1, 2 r sm, 1 r; pind 2: 1 r, 2 r dr sm, ret pinden ud; pind 3: ret til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r. Der er taget 4 m ind.*
  • Gent fra * til * yderligere 12 gange. Der er nu 12 m tilbage.

Sammensyning (grafting)

  • Sæt maskerne fra p 2 over på p 3. Bryd garnet, så der er en ende på ca. 30 cm.
  • Sy maskerne på p 1 sammen med maskerne på p 3 med maskesting.

© 2005 Cookie A. Trykt  i Knitty winter 2005. Original titel Pomatomus. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Cookie.

  1. Hejsa

    Når jeg strikker første omgang på benet, ender jeg med 14 masker på hver pind, men diagram a er lavet over 12 masker.
    Hvad gør jeg forkert???

    Startomg: *Slå om, 2 r dr sm [1 vr, 1 dr r] x 5*. (Dette gent 2 gange på hver pind = 6 gange i alt.)
    Strik omg 2-22 af Diagram A.

  2. Når jeg har strikket rib og skal til første pind kan jeg ikke få masketallet til at gå op med instruktionen. “Slå om og strik 2 masker sammen x 5 gange pr pind. Det kan jeg få til at gå op med 24 masker pr pind. Hvad gør jeg forkert?