Pingvinsovepose

Skøn og charmerende sovepose til de mindste. Den er dejligt lun og slutter tæt til kroppen. Det anbefalede garn indeholder meget akryl, men det kan evt. udskiftes med uldgarn med samme strikkefasthed.  Din baby vil elske at hygge sig i denne pose.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 6

Penguin-breipatroon 1

Af Yarnplaza

Størrelse

Højde: 69½ cm
Bredde: 39 cm

Materialer

Garn

Nébuleuse Minerai 7 ngl; Nébuleuse Ecru 3 ngl (41 % akryl, 41 % uld, 18 % polyamid; 51 m/50 g). Vaskes forsigtigt ved max 30 grader.
Garnrester i orange, sort og hvid.

Strikkepinde

Strikkepinde 6 mm
Hæklenål str 2½ og 4½

Tilbehør

4 knapper 25 mm
4 trykknapper 9 mm

Strikkefasthed

13 m/19 p = 10 cm i glatstrikning og mønsterstrik med pinde 6.

Teknikker

Glatstrikning.
Mønsterstrikning (jacquard) (se diagram).
Fastmasker (fm).
2 fm hæklet sm: stik nålen ind i m, slå om og træk garnet igennem. Stik nålen ind i næste m, slå om og træk garnet igennem, slå om og træk garnet gennem alle 3 løkker på nålen. 

Forkortelser

fm: fastmaske(r).
lm: luftmaske(r).

Sådan gør du

Ryg

Slå 17 m op med pinde 6 og den mørke farve. Strik glatstrikning iflg. diagrammet og tag ud i begge sider på hver anden p: 2 x 3 m, 2 x 2 m, 4 x 1 m og på hver fjerde p: 2 x 1 m. Efter 8 p 1 x 1 m, og efter 12 p 1 x 1 m. Du har nu 53 m.

Når arb måler 34 cm (p 64), sætter du lidt farvet garn eller en maskeholder for at markere, at her begynder ærmegabet.

Når arb måler 35 cm (p 66) lukkes i begge sider af for 1 x 1 m, derefter på hver sjette p for 2 x 1 m, på hver fjerde p for 4 x 1 m, på hver anden p for 2 x 1, på hver sjette p for 2 x 1, på hver fjerde p for 3 x 1 m og på hver anden p for 1 x 1, 2 x 2 og 1 x 3 m.

Samtidig: Når arb måler 48,5 cm (p 92), sætter du lidt farvet garn eller en maskeholder for at markere, at her slutter ærmegabet.
Når arb måler 69,5 cm (p 132), lukker du de sidste 9 m af.

Højre forstykke

Slå 17 m op med pinde 6 i den lyse farve og strik mønsterstrikning (se diagram). Tag ud således:

Venstre:
Hver anden p: 2 x 3 m, 2 x 2 m, 4 x 1 m.
Hver fjerde p: 2 x 1 m.
Efter yderligere 8 p: 1 x 1 m.
Efter yderligere 2 p: 1 x 1.

Højre:
Hver anden p: 2 x 3 m, 2 x 1 m.
Hver fjerde p: 3 x 1 m.
Efter yderligere 6 p: 1 x 1 m.
Efter yderligere 8 p: 1 x 1 m.
Efter yderligere 10 p: 1 x 1 m.
Du har nu 49 m. Forts glatstrikning.

Når arb måler 34 cm (p 64), sætter du lidt farvet garn eller en maskeholder for at markere, at her begynder ærmegabet.
Når arb måler 35 cm (p 66), lukkes der af i begge sider for 1 x 1 m, efter yderligere 6 p for 1 x 1 m og derefter:

Venstre:
Efter yderligere 6 p: 1 x 1 m.
Hver fjerde p: 4 x 1 m.
Hver anden p: 2 x 1 m.

Højre:
Efter yderligere 4 p: 1 x 1 m.
Hver fjerde p: 2 x 1 m.
Hver anden p: 7 x 1 m.
Du har nu 29 m tilbage.

Samtidig, når arb måler 48,5 cm (p 92), sætter du lidt farvet garn eller en maskeholder for at markere, at her slutter ærmegabet.
Når arb måler 52,5 cm (p 100), lukker du af for de første 20 m. Du har nu 8 m tilbage.

  • P 101: strik 8 m.
  • P 102: sæt de første 2 m på en hjælpep (med retsiden vendt mod dig).
  • P 103: strik 6 m.
  • P 104: sæt den første m på hjælpep og luk af for den sidste m.
  • P 105: strik 4 m.
  • P 106: sæt den første m på hjælpep.
  • P 107: strik 3 m.
  • P 108: sæt den første m på hjælpep.
  • P 109: strik 2 m.
  • P 110: strik den første m, luk af for den sidste m.
  • P 111: sæt alle m på hjælpep bag arb (5 i alt) og tag 1 m ud.
  • P 112: strik 7 m.
  • P 113: strik 7 m.
  • P 114: strik 6 m, luk af for den sidste m.
  • P 115: tag 1 m ud i højre side.
  • P 116: strik 7 m.
  • P 117: strik 7 m.
  • P 118: strik 6 m, luk af for den sidste m.
  • P 119: tag 2 m ud i højre side.
  • P 120: strik 8 m.
  • P 121: tag 2 m ud i højre side.
  • P 122: strik 9 m, luk af for den sidste m.

Efter denne p sættes alle m på hjælpep. Strik det andet forstykke spejlvendt.

  • P 123: Der er nu 9 m tilbage på begge forstykker. Strik 8 m og forbind de to stykker ved at strikke den første m af det ene stykke sm med den sidste m på det andet stykke = 17 m. Marker den midterste m.
  • P 124: Luk af for den første m, strik 15 m, luk den sidste m af = 15 m.
  • P 125: Strik 7 m, tag 1 m ud, strik 1 m, tag 1 m ud, strik 7 m = 17 m.
  • P 126: Luk af for de første 2 m, strik 13 m, luk af for de sidste 2 m = 13 m.
  • P 127: Strik 6 m, tag 1 m ud, strik 1 m, tag 1 m ud, strik 6 m = 15 m.
  • P 128: Luk af for 2 m, strik 11 m, luk af for 2 m = 11 m.
  • P 129: Strik 4 m, tag 1 m ud, strik 3 m, tag 1 m ud, strik 4 m = 13 m.
  • P 130: Luk af for 3 m, strik 7 m, luk af for 3 m = 7 m.
  • P 131: Luk af for alle 7 m.

Ærmer

Ærmerne strikkes i to dele:
Slå 2 m op med pinde 6 i den mørke farve, strik glatstrikning og tag ud:

Højre:
På hver anden p: 2 x 3 m og 1 x 7 m.

Venstre:
På hver anden p: 2 x 1 m. Du har nu 17 m.

Tag ud i højre side efter yderligere 2 p: 1 x 1 m.
På hver sjette p: 2 x 1 m.
På hver fjerde p: 3 x 1 m.
Efter yderligere 2 p: 1 x 1 m.

Samtidig: når arb måler 5 cm (10 p), lukker du af i venstre side for 1 x 1, efter yderligere 4 p for 1 x 1 m og derefter på hver anden p: 5 x 1 m, 3 x 2 m og 2 x 3 m.

Når arb måler 19 cm (36 p), lukkes de sidste 5 m. Strik endnu en halvdel spejlvendt.
Strik det andet ærme.

Færdiggørelse

  • Sy ærmesømmene fast til kroppen mellem det farvede garn eller maskeholderne. Sy ærmernes sidesømme.
  • Med hæklenål 4,5 hækles i den mørke farve langs åbningerne og rundt om hovedet 1 p fm, og til knaphuller 3 lm, den første 10 cm fra halsudskæringen og den sidste 13 cm fra den nederste kant.
  • Luk den nederste del af åbningen 8 cm oppe og sy knapperne i. Sy trykknapperne fast på indersiden af soveposen for at lukke den overlappende del.

Penguin-breipatroon-2Næb

Med hæklenål 2½ hækles i den orange farve først 7 lm. Derefter:

  • P 1: 7 fm (den første lm i starten af p tæller som 1. fm).
  • P 2: Hækl 2 fm sm, 1 fm i hver af de næste 3 m, hækl 2 fm sm.
  • P 3: Hækl 2 fm sm, 1 fm i den næste m, hækl 2 fm sm.
  • P 4: Hækl 3 fm sm og luk af.

Øjne

  • Med hæklenål 2½ og sort og hvidt garn hækles således:
  • 31 lm i sort, luk cirklen med 1 kædem, 6 fm (den første lm tæller som første fm) og 12 fm i hvidt på næste p (den første lm tæller som første fm).
  • Hækl endnu et øje og sy øjne og næb fast på hovedet.

Diagrammer

pingvin-2

pingvin_haette

pingvin-3 

Om designeren:

© 2015 Yarnplaza. Oprindelig en Phildar-opskrift. Original titel: Penguin Bunting Bag. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Yarnplaza: www.yarnplaza.com

Print Friendly, PDF & Email

22 Comments:

  1. Hvor kan jeg købe garnet til pingvin pose
    Mvh Anne

    • Jeg tror ikke, man kan få det i Danmark. Det hedder Nebuleuse og har en løbelængde på 51 m pr. 50 g. Find noget andet garn med samme løbelængde. Held og lykke. Mh Marianne

  2. Hej,
    Ved du hvilken størrelse posen er?
    VH Lotte

  3. Birthe Vestergaard

    Hej.
    Dejligt at du har oversat opskriften. Tak for det.
    Jeg er meget i tvivl om hvad du mener med at der er jaquard mønster, som man skulle kunne se i diagrammet. Hvad mener du med det? Jeg ved godt at der findes en jsquardteknik, som jeg dog aldrig har prøvet, men er det ikke når man strikker med flere farver?
    Venlig hilsen
    Birthe Vestergaard

    • Marianne Holmen

      Jo, det betyder simpelthen mønsterstrik. Så vidt jeg kan se, handler det her om overgangen mellem de to farver, altså skiftet mellem mørk og lys. Giver det mening? Mh Marianne

  4. Hej.

    De 69,5 cm der er angivet, er det længde fra toppen af huen til bunden af posen?

    Mvh Christina

  5. Birthe Vestergaard

    ja tak, det gør det.
    Vh. Birthe

  6. Tak for opskriften. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal med de 2 masker på hjælpepinden.

  7. Jeg har fulgt diagrammet til pind 122 da jeg ikke kan få opskrift og diagram til at passe sammen.
    Når jeg læser videre til samstrikningen af de 2 forstykker giver det ingen mening.
    Mon nogen kan hjælpe her ?

    • Marianne Holmen

      Jeg foreslår, at du spørger i Facebook-gruppen, hvor en del har strikket den eller er i gang med det. Mh Marianne

      • Conny Hanghøj

        Hvilken Facebook gruppe er der tale om?
        Jeg har nemlig også problemer med at få de to farver strikket pænt sammen :-(

  8. kirsten halberg

    poser er ikke godt, har selv strikket en, men den er aldrig blevet brugt, da der ikke er hul til selen

  9. Der er beskrivelse til to forstykker. Hvorfor? Ligger de dobbelt over hinanden i den færdige pose?
    Kan desværre ikke se nogen beskrivelse af det under færdiggørelsen

    • Ja, det gør de. Det tydeligste er nok det nederste diagram. Skriv igen, hvis det ikke giver mening. Mh Marianne

  10. Jeg er også i gang med pingvinposen men kan ikke forstå at jeg på højre forstykke skal tage ud således: 2×3 SM for så tager jeg vel ind? Håber jeg kan få hjælp?

    • Du har fuldstændig ret. Der skal bare stå m, ikke sm. Det er noget, der har overlevet fra den engelske version. Utroligt, at det har kunnet slippe forbi 2 korrekturlæsere + alle de strikkere, der har lavet soveposen. Det er rettet nu.
      Tusind Tak!
      Mh Marianne

  11. Hej,
    Kirsten Halberg skriver, at der ikke er hul til selen – kan man ikke bare lave et hul ? I så fald hvordan regner man lige ud, hvor hullet skal være ?

  12. Fungerer ærmerne som ærmer , eller er det bare luffer på pingvinen? Altså at barnet skal have armene nede i posen ?

    • Det fremgår tydeligt af opskriften, at det er lukkede ærmer. Der er en overskrift, der hedder “Ærmer”. Mh Marianne

  13. Måske kan I sætte sideskift ind i pdf filen, så diagrammer IKKE bliver skåret i stykker i printeren – pænt be om.