Jubilæumssweater

Smuk islandsk sweater, der findes i et hav af størrelser og farvekombinationer. Hvis man er god til mønsterstrikning, er det bare at kaste sig ud i den. Ellers er den måske god at øve sig på. Designet af Istex for Lopi-garn til deres 20-års jubilæum.
 Sværhedsgrad: Høj | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 3½, 4½

jubi-cover

Af Védís Jónsdóttir

Jubilæumssweater fra Istex for Lori Garn i anledning af Istex’ 20-års jubilæum. Denne skønne sweater har de besluttet at lægge ud gratis.

Læg mærke til, at den findes i et hav af størrelser og 5 forskellige farvekombinationer. Vær derfor omhyggelig med at læse opskriften grundigt.

Bemærk de fire udførlige diagrammer nederst på siden.

Størrelser

Voksenstørrelser Børnestørrelser(8-10) (10-12)SMLXL
Overvidde:(80)(89) 8998107115cm
Mænd:        
Længde nedefra til armhule:   41434547cm
Ærmelængde til armhule:   50515253cm
Kvinder:        
Længde nedefra til armhule:   38404244cm
Ærmelængde til armhule:   46474849cm
Børn:        
Længde nedefra til armhule:(34)(38)cm     
Ærmelængde til armhule:(38)(42)cm     

Materialer

Garn

Lett Lopi, 100 % uld, 100 m/50 g. Antal ngl a 50 g:

Køb i garnbutikken Rito: Ístex Léttlopi / Islandsk garn.

Brun voksensweater Nr. Farve

Antal ngl.

S

Antal ngl.

M

 Antal ngl.

L

 Antal ngl.

XL

 A1420murky7789
B51white2233
C52blacksheep1222
Blå voksensweater    
A9418stoneblue7789
B5blackheather2233
C51white1222
Grå børnesweater    
A56lightgrey (67)
B5blackheather (12)
C51white  (22)
Grøn børnesweater    
A9421celerygreen (56)
B52blacksheep (22)
C9426golden  (11)
D9427rust  (11)
E1420murky  (11)
F9418stoneblue (11)
Sort voksensweater     
A52blacksheep7789
B86lightbeige2233
C9418stoneblue1111
D9421celerygreen1111
E9426golden1111
F9427rust1111
G9431brick1111
H9417darkwine1111
I1405bottlegreen1111
jubi-b-b

Farveskala brun/blå

Strikkepinde

  • 4½ mm rundpinde 40 og 60-80 cm
  • 3½ mm rundpinde 40 og 60-80 cm
  • 3½ mm og 4½ mm strømpepinde.

Strikkefasthed

18 m/24 p = 10 x 10 cm i glatstrikning med 4½ mm pinde.

Bemærk

Krop og ærmer strikkes på rundpind fra den nederste kant til armhuler, derefter strikkes de sammen på rundpind til bærestykket. Omg beg på venstre side af kroppen. På bærestykket beg omg på venstre side af ryggen, hvor krop og ærme mødes. Børnestr er i parentes.

Sådan gør du

Farveskala grå.

Farveskala grå.

Slå (144, 160), 160, 176, 192, 208 m op med rundpind 3½ i farve A til børnestr, farve B til voksenstr. Strik 4 cm rundt i rib *1 r, 1 vr*. 

Skift til rundpind 4½ og strik i mønster fra diagram 1 (A, B eller C) i glatstrikning. Når mønstret er færdigt, fortsætter du med den farve, du startede med, til arbejdet måler: børn (34, 38) cm, kvinder 38, 40, 42, 44 cm, mænd 41, 43, 45, 47 cm fra den nederste kant. Læg det til side og strik ærmer.

Ærmer

Slå (36, 38) 40, 42, 44, 46 m op med strømpep 3½ i farve A til børnestr, farve B til voksenstr. Strik 4 cm rundt i rib *1 r, 1 vr* og tag (0, 2), 0, 2, 0, 2 m ud på den sidste omg = (36, 40), 40, 44, 44, 48 m. Skift til strømpep 4½ og strik i mønster fra diagram 1 (A, B eller C) i glatstrikning (maskegentagelsen er ikke fuldstændig i alle str i mønster A). Når mønstret er færdigt, fortsætter du med den farve, du startede med.

Tag så 1 m ud efter første m og næstsidste m. Derefter:
Børn: på hver (10., 12.) omg, i alt (7) gange = (50, 54) m.
Kvinder: på hver 9., 9., 8., 8. omg, i alt 10, 10, 12, 12 gange = 60, 64, 68, 72 m.
Mænd: på hver 7., 7., 6., 6. omg, i alt 14, 14, 16, 16 gange = 68, 72, 76, 80 m.

Farveskala grøn.

Farveskala grøn.

Strik til ærmet måler:
Børn: (38, 42) cm
Kvinder: 46, 47, 48, 49 cm
Mænd: 50, 51, 52, 53 cm
fra nederste kant. Sæt (9, 11), 10, 12, 14, 16 m på maskeholder.

Derefter har du:
Børn: (41, 43) m
Kvinder: 50, 52, 54, 56 m
Mænd: 58, 60, 62, 64 m

Lav endnu et ærme.

Bærestykke

Sæt krop og ærmer sammen således: Med farve A og rundp 4½ sættes de sidste (4, 5), 5, 6, 7, 8 m og de første (5, 6), 5, 6, 7, 8 m af kroppen på maskeholder til armhulen.

Strik det første ærme. Strik (63, 69), 70, 76, 82, 88 r til forstykket, sæt de næste (9, 11), 10, 12, 14, 16 m på maskeholder til armhule.

Strik det andet ærme. Strik (63, 69), 70, 76, 82, 88 r til ryggen.

Farveskala sort.

Farveskala sort.

Du har nu:
Børn: (208, 224) m
Kvinder: 240, 256, 272, 288 m
Mænd: 256, 272, 288, 304 m

Strik mønster og indtagninger fra diagram 2 (A, B, C eller D) som vist på tegningen. Skift til kortere rundp, når det er nødvendigt.

Når diagrammet er færdigstrikket har du:
Børn: (78, 84) m
Kvinder: 90, 96, 102, 108 m
Mænd: 96, 102, 108, 114 m

Hals

Skift til pind 3½, og med farve A til børn, B til voksne strik 1 omg r og tag ind jævnt fordelt over omg:
Børn (10, 12) m = (68, 72) m
Kvinder 28, 22, 26, 30 m = 72, 74, 76, 78 m
Mænd 22, 26, 30, 34 m = 74, 76, 78, 80 m

Strik 8 cm rib *1 r, 1 v*. Luk løst af.

Færdiggørelse

Sy maskerne i armhulerne sm m maskesting og hæft alle løse ender.
Fold halskanten ind på midten og sy den fast på indersiden med løse sting.
Skyl sweateren op i lunkent vand og lad den tørre fladt. Træk den i de rette mål.

Diagrammer

Klik på diagrammerne nedenfor for at se dem i større udgave.

Farveskala brun/blå

jubi-A

Farveskala grå

jubi-b

Farveskala grøn

jubi-c

Farveskala sort

jubi-d

Afmaeli-2

Om designeren

© Védís Jónsdóttir for Istex 2011 og Lopi. Udgivet i Istex Lopi Nr. 32 i anledning af Istex’ 20-års jubilæum. Original titel Afmæli (jubilæum). Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Istex: hulda@istex.is

23 Comments:

  1. Lisbeth lind-nielsen

    Hvor kan man købe garnet

  2. Kan købes hos Wadil.
    De har flere forretninger.

  3. Sweateren hedder Afmæli .. 😀

  4. Hovsa glemte halvdelen 😊 Afmæli garn og mønstre kan også købes hos Hønsestrik i Aalborg

    • Marianne Holmen

      Hej Lone. Tak for oplysningerne – men jeg ved ikke helt, hvad jeg skal bruge dem til. Strikkeglad kan ikke reklamere for en enkelt forretning. Mh Marianne

  5. Hvad betyder fm i , my favorite Colorado , jeg kan ikke finde den i forkortelsen
    Mvh Birgit Vium
    20686280

  6. Hej Marianne
    Det er i den opskrift som forfatteren selv har oversat da hun kunne Dansk den hedder my favorite Colorado
    jeg kan ikke finde fm i forkortelsen til opskriften
    mvh Birgit Vium

    • Marianne Holmen

      Nu har jeg fået svar fra designeren. Det betyder “flyt markør fra ventre til højre pind”. Hun siger, der er en forkortelsesliste på sidste side, men at fm var smuttet. Det er føjet til oversættelsen nu. Tak fordi du gjorde opmærksom på det. Mh Marianne

  7. Du er bare en knag, sådan at oversætte opskrifterne.
    Jeg er så glad for, du deler 🙂 tak tak <3

  8. Tak for de dejlige opskrifter 🙂
    Her er lige et billede af Jubilæumstrøjen som jeg har strikket til mig selv 👍
    Jeg er så glad for den.

  9. Merete Ransborg

    Tak for de mange opskrifter som også giver gode ideer.

  10. Lone Frederiksen

    Findes denne sweater med knapper?
    Vh Lone

  11. Dejligt at finde en dansk ovrsættelse på Afmæli Tak for det…. Men jeg er i tvivl om Det er en voksen mand eller kvinde størrelse du har valgt og begynder den med str XS med 144 masker ???
    I din opskrift står : Slå (144, 160), 160, 176, 192, 208 m op med rundpind 3½ i farve A til børnestr, farve B til voksenstr. Strik 4 cm rundt i rib *1 r, 1 vr*.

    ???????

  12. Ingen af mønsterdiagrammerne har kun 3 farver i alt, der er mindst 4 farver i alle diagrammer. Jeg har købt 3 farver Lett Lopi garn på Island, da jeg var deroppe, og en opskriftsbog.
    Jeg fik bare ikke set, at bogen kun havde opskrifter til Lopi garn, ikke Lett Lopi. Jeg skulle strikke en sweater til min søn i Lopi, men til mig selv i Lett Lopi, derfor leder jeg efter opskrift til mig selv.
    Helst ville jeg have en trøje med knaplukning, da det er lettere, når man har briller og hårspænder. Det er bare så svært at finde, selv hvis man vil betale for det.
    Jeg ville derfor forsøge mig med at klippe sweateren op efter strikning, og lave kanter på bagefter.
    Men igen, diagrammerne har minimum 4 farver.

    • Det er Istex, der har lavet diagrammerne, så det kan jeg ikke hjælpe dig med. Skriv evt. til dem – der er kontaktlink i opskriften. De bor påå Island, og jeg tror, de forstår dansk. Der er ingen andre, der har nævnt det, selv om den er strikket af utroligt mange. Held og lykke – Marianne

    • Susanne Lund Skov

      Hej Vibeke.
      Jeg strikker den brune/blå trøje og der er kun tre farver. Det blå du kan se i diagrammet, er masker der ikke er der og derfor ikke skal strikkes.
      Vh. Susanne.