Garterlac-klud

Let indføring i entrelac. Denne klud vakte stor opsigt, da den kom frem på internettet, og er strikket tusindvis af gange på Ravelry. Man kan virkelig boltre sig i farverne her og opnå forskellige udtryk. Kan sys sammen til fx en pude.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½ 

Garterlac-3Af Criminy Jickets

Materialer

Garn

  • 1 ngl kraftig bomuld

Strikkepinde

  • Pinde str. 4½

Forkortelser

  • 2 r sm: 2 ret sammen (indtagning)
  • 2 r dr sm: 2 ret drejet sammen (indtagning – strik i bageste løkke)
  • r og dr r i sm m: ret og drejet ret i samme maske (udtagning – strik i både forreste og bageste løkke)

Sådan gør du

Slå 24 m løst op.

Nederste trekant

  • *1 r, vend, 1 r, vend.
  • 2 r, vend, 2 r, vend.
  • 3 r, vend, 3 r, vend.
  • 4 r, vend, 4 r, vend.
  • 5 r, vend, 5 r, vend.
  • 6 r, vend, 6 r, vend.
  • 7 r, vend, 7 r, vend.
  • 8 r, vend IKKE.*

Gent fra * til * to gange til – tre trekanter i alt. De ser lidt skæve ud lige nu, men fortvivl ikke – de retter sig ud efterhånden.
Vend og fortsæt med en udtagningstrekant.

Udtagningstrekant

  • 1 r, vend, r og dr r i samme m, vend
  • 1 r, 2 r dr sm, vend, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 2 r, 2 r dr sm, vend, 1 r, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 3 r, 2 r dr sm, vend, 2 r, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 4 r, 2 r  dr sm, vend, 3 r, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 5 r, 2 r  dr sm, vend, 4 r, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 6 r, 2 r dr sm, vend, 5 r, r og dr r i sm m, 1 r, vend
  • 7 r, 2 r dr sm, vend IKKE.
  • Fortsæt med et kvadrat.

Kvadrat

  • Saml 8 m op langs siden af den foregående p, vend.
  • *8 r, vend, 7 r, 2 r dr sm, vend*.
  • Gent fra * til * yderligere 7 gange, men vend ikke ved slutningen af den 8. gentagelse.
  • Lav endnu et kvadrat, derefter en indtagningstrekant.

Indtagningstrekant

  • Saml 8 m op langs siden af den foregående p,
  • vend, 8 r, vend
  • 6 r, 2 r sm, vend, 7 r vend
  • 5 r, 2 r sm, vend, 6 r, vend
  • 4 r, 2 r sm, vend, 5 r, vend
  • 3 r, 2 r sm, vend, 4 r, vend
  • 2 r, 2 r sm, vend, 3 r, vend
  • 1 r, 2 r sm, vend, 2 r, vend
  • 2 r sm, vend.

Der er nu 1 m tilbage på den venstre pind. Sæt den over på højre pind og saml yderligere 7 m op ned langs siden af den foregående p, så du i alt har 8 m. Vend og forts med et kvadrat. Lav yderligere to kvadrater.

Forts med at tilføje nye lag. De næste er 1 udtagningstrekant, 2 kvadrater, 1 indtagningstrekant. Derefter 3 kvadrater. Den næste rækkefølge er udtagningstrekant, 2 kvadrater, indtagningstrekant. Nu skal der laves trekanter langs den øverste kant. Sæt de sidste m over på højre pind og forts med øverste trekant.

Garterlac-1Øverste trekant

  • Saml 7 m op langs siden af den foregående p, vend
  • 6 r, 2 r sm, vend, 7 r, vend
  • 5 r, 2 r sm, vend, 6 r, vend
  • 4 r, 2 r sm, vend, 5 r, vend
  • 3 r, 2 r sm, vend, 4 r, vend
  • 2 r, 2 r sm, vend, 3 r, vend
  • 1 r, 2 r sm, vend, 2 r, vend
  • 2 r sm, vend, 2 r dr sm, 1 r, træk den anden m på højre pind over den første.

Du har nu 1 m på højre pind. Lav yderligere 2 øverste trekanter, luk den sidste m og hæft alle ender.

På internettet ligger en tutorial til sammensætningen af firkanterne, her https://www.flickr.com/photos/crafty_cat/sets/72157625074599943/with/205251093/.

© Criminy Jickets 2006. Postet af Dave på criminycrickets.blogspot.com. Original titel Garterlac Dishcloth. Kun til privat brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Criminy: http://www.ravelry.com/people/CriminyJickets.

  1. Hej
    Jeg er nået til øverste trekant, her er jeg så gået helt istå, fatter ikke hvordan jeg skal få lavet den færdig????

    • Eva Brink Hansen

      Hej Anette!
      Jeg forstår dig, jeg undrede mig også meget over vejledningen til øverste trekant. Der er simpelthen fejl i opskriften, – den beskriver ikke hvordan den øverste trekant strikkes sammen med maskerne i siden af det underliggende kvadrat, kun indtagningen i overkanten af trekanten, så det duer ikke.
      Her er, hvad jeg har gjort:
      Sæt den sidste m på h pind og strik 8 m op langs siden, vend
      7 r, 2 r sm (det er overkanten) vend, 7 r, 2 r dr sm, vend,
      6 r, 2 r sm, vend, 6 r, 2 r dr sm, vend,
      5 r, 2 r sm, vend, 5 r, 2 r dr sm, vend,
      4 r, 2 r sm, vend, 4 r, 2 r dr sm, vend,
      3 r, 2 r sm, vend, 3 r, 2 r dr sm, vend,
      2 r, 2 r sm, vend, 2 r, 2 r dr sm, vend,
      1 r, 2 r sm, vend, 1 r, 1 r dr sm, vend,
      2 r sm, vend, 2r dr sm
      Så har du 1 m tilbage og er klar til at gentage ovenstående til to øverste trekanter mere.
      Jeg håber det giver mening for dig og eventuelle andre, der ligesom jeg blev begejstrede for det sjove mønster.
      Med venlig hilsen Eva Brink Hansen