Tilstræbt uorden

Dette tørklæde, der også kan strikkes som et rør, er lidt udfordrende. Det er lavet med den teknik, der hedder entrelac (eller neverkont), hvor firkanterne vokser ud fra hinanden. Derfor er der ingen færdiggørelse – kun hæftning af ender. Der bruges udelukkende retstrikning. 
Sværhedsgrad: Høj | Tidsforbrug: Højt | Pinde: 3½

measured_disorder_medium2Af Kristy Williams 

For mange år siden tegnede min kemimakker og jeg tegneserier af den episke kamp mellem orden og uorden. Heltinden i vores historie var Entropi-pigen, beskytteren af orden. Hun havde den superkraft at kunne isolere alle partikler i et rum på et lille område. Entropi-pigen kæmpede helt tiden med Spontanitets-monstret, der stod for uorden og var kilden til tilfældighed.

Nu tænker jeg ikke mere på partikler hver dag, men jeg opdagede dog, at jeg for nylig genkaldte mig kampene mellem Entropi-pigen og Spontanitets-monstret, da jeg overvejede at bruge flerfarvet garn med stærke kontraster. Det virker, som om jeg har en magnetisk tiltrækning på flerfarvet, håndfarvet garn med klare, hypnotiserende farver. Men jeg har somme tider svært ved at finde ud af, hvad jeg skal strikke is å stærke kontraster for at bevare den første tiltrækning til farverne, da de var adskilt i garnnøglet. Så føler jeg, at jeg kæmper med Spontanitets-monstret om at tæmme den uorden, der dukker frem fra mine strikkepinde.

Da jeg designede dette projekt, fik jeg min indre Entropi-pige til at isolere hver farve i et flerfarvet garnnøgle på to eller tre rækker for at skabe striber som små øer i en blok på 3,8 x 3,8 cm. Projektet er opbygget af blokke, der strikkes vinkelret på blokken ved siden af.  Koncentrationen af farver i blokkene er med til at kontrollere den uorden, der er i et flerfarvet garnnøgle, ved at lægge farverne i bånd, der skal gengive adskillelsen af farver i det oprindelige nøgle.

Der bruges kun retstrikning, indtagning og udtagning i dette tørklæde. Der er ingen vrangmasker. Alt, hvad du skal gøre til sidst, er at hæfte de to ender. Hvis du laver en halsvarmer, skal de to ender sys sammen.

Færdige mål

Tørklæde

Længde 140 cm, bredde 20 cm.

Halsvarmer

Højde 20 cm, omkreds 140 cm.

Materialer

Garn

345 m strømpegarn (14 wpi), ca. 150 m/100 g.

Strikkepinde

  • 3½ mm pinde

Tilbehør

  • maskemarkører
  • stoppenål

Strikkefasthed

  • 21 m/42 r = 10 cm

Bemærk

  • 1 ud: tag 1 dr ud: løft tråden ml maskerne og strik den dr r
  • Tag løst af som vrang

Opbygning af tørklæde og halsvarmer

Klik for større billede.

Klik for større billede.

Både tørklæde og halsvarmer strikkes med vandrette striber.

Hver stribe består af syv blokke: en blok med udtagninger til venstre, en blok med indtagninger til højre og fem “A”- eller “B”-blokke imellem dem. Hver blok gøres helt færdig, før man begynder på den næste.

Striberne går på tværs frem og tilbage over tørklædet/halsvarmeren. Der tages ud i den ene ende og ud i den anden, sådan at konstruktionen ser ud til at være på skrå. Dette giver blokkene en slags diamantformet udtryk.

På grund af stribernes asymmetri er der to forskellige stribemønstre, afhængigt af om striben begynder med en udtagningsblok eller en indtagningsblok.

Konstruktionen af tørklæde og halsvarmer er den samme. Halsvarmeren har ikke nogen retstrikket kant først og sidst, og striberne påbegyndes lige efter opslagningen.

Der er et link til en forklarende video på Youtube nederst på siden. Videoen er på engelsk.

measured_disorder 2Sådan gør du

Tørklæde

(Halsvarmer: Se nedenfor.)

Retstrikket kant

  • Slå 56 m op.
  • P 1 (rets): Tag 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, strik r til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • P 3: Tag 1 løst af, strik ret pinden ud.
  • P 4-7: Gent p 2-3 x 2.
  • P 8 (vrangs): Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, sæt markør, *8 r, sæt markør, 9 r, sæt markør* x 2, 8 r, sæt markør, 9 r, 2 r sm, 1 r

Krop

Skift ml “Indtagning 1. stribe” og “Udtagning 1. stribe”, indtil du har nået den ønskede længde (vist her med 21 striber).

Indtagning 1. stribe

Indtagning 1. blok
Blok A
Blok B
Blok A
Blok B
Blok A
Udtagning 1. blok

Udtagning 1. stribe

Udtagning 2. blok
Blok A
Blok B
Blok A
Blok B
Blok A
Indtagning 2. blok

Retstrikket kant (tørklæde)

Hvis den sidst strikkede stribe var “Indtagning 1. stribe”, så spring p 1 over og gå direkte til p 2.

  • P 1 (rets): Tag 1 løst af, strik r pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, strik ret til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • P 3: Tag 1 løst af, ret pinden ud.
  • P 4-7: Gent p 2-3 x 2. Luk af.

Færdiggørelse

Hæft alle ender. Vask og blok arbejdet, til det passer med målene.

Halsvarmer

  • Slå 3 m op, sæt markør, *slå 8 m op, sæt markør, slå 9 m op, sæt markør* x 2, slå 8 m op, sæt markør, slå 11 m op (56 m).

Indtagning 1. stribe

Indtagning 1. blok
Blok A
Blok B
Blok A
Blok B
Blok A
Udtagning 1. blok

Udtagning 1. stribe

Udtagning 2. blok
Blok A
Blok B
Blok A
Blok B
Blok A
Indtagning 2. blok

På den sidste stribes lukkes maskerne af på den sidste p udtagninger, indtagninger og B-blokke. Sy de to ender sm m maskesting.

Færdiggørelse

Hæft alle ender. Vask og blok arbejdet, til det passer med målene.

Blokmønstre

Indtagning blok 1.

Indtagning 1. blok

  • Startp (kun 1. stribe) (rets): Tag 1 løst af, strik r til markør, vend.
  • Startp (alle andre striber) (rets): Da du ikke har vendt efter sidste p, samler du med venstre pind 9 m op (sæt de små ‘buler’ op på pinden) langs den retstrikkede kant ml pindene og strikker videre over disse 9 m: 4 r, 2 r sm, 3 r, vend.
  • P 1 (vrangs): Ret til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • P 2 (rets): Tag 1 løst af, ret til markøren, vend.
  • P 3-14: Gent p 1-2 x 6.
  • P 15: 1 r, 2 r sm, 1 r.
  • P 16 (rets): Tag 1 løst af, 2 r, flyt markør, vend IKKE.

Udtagning blok 1.

Udtagning 1. blok

  • P 1 (rets): 3 r.
  • P 2: Tag 1 løst af, 1 r, 1 ud, 2 r sm (fjern markør ml maskerne), sæt markør, vend.
  • P 3: Ret.
  • P 4: Tag 1 løst af, 1 r, 1 ud, strik ret til 1 m før markør, 2 r sm, sæt markør, vend.
  • P 5-14: Gent p 3-4 yderligere 5 gange.
  • P 15: Ret.
  • P 16: Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, 7 r, 2 r sm. Før du vender, samler du med venstre pind 9 m op langs den retstrikkede kant mellem pindene (strik ikke disse m lige nu). Sæt markør, vend.
  • P 17 (rets): 8 r, sæt markør, 3 r.

Indtagning blok 1.

Indtagning 2. blok

  • P 1 (vrangs): 4 r, 2 r sm, 3 r, 2 r sm, 1 r.
  • P 2: Tag 1 løst af, ret til sidste m før markør, 2 r sm (fjern markør ml maskerne), sæt markør, vend.
  • P 3: Ret til sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • P 4-15: Gent p 1-2 x 6.
  • P 16 (rets): Tag 1 løst af, ret til sidste m før markør, 2 r sm. Vend IKKE.

Udtagning blok 2.

Udtagning 2. blok

  • P 1 (vrangs): Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, ret til markør, vend.
  • P 2: Ret.
  • P 3-14: Gent p 1-2 x 6.
  • P 15 (vrangs): Tag 1 løst af, 1 r, tag 1 dr ud, sæt markør, 8 r, sæt markør. Vend IKKE.

Blok A

Teori: Blok A sidder på to sider fast til arbejdet. Først samles masker op fra venstre side af den sidste blok, du strikkede. Dermed fastgøres bunden af blok A til den sidste blok, og blok A kommer til at være vinkelret på den. Desuden strikkes den 8. maske på blok A’s lige pinde sammen med en tilstødende maske (fra den tidligere færdigstrikkede stribe). Dette gør, at blok A gøres fast til striben nedenunder på siden.

Blok A. Klik for større visning.

Blok A. Klik for større visning.

Startpind: Da du ikke har drejet arbejdet efter sidste pind, vil de sidste masker, du strikkede, stadig være på højre pind. Drej arbejdet en kvart omgang (90 grader) med uret, således at spidsen af din højre pind peger lodret, og venstre side (den retstrikkede kant) af den sidste blok nu er øverst. Brug venstre pind til at samle 8 m op fra den retstrikkede kant, strik disse masker ret, sæt markør og vend.

  • P 1: 8 r, vend.
  • P 2: 7 r, 2 r sm (fjern markør ml  maskerne), vend.
    P 3: 8 r, vend.
  • P 4: 7 r, 2 r sm, vend.
  • P 5-16: Gent p 3-4 x 6. Sæt markør, vend IKKE.
  • (Indtagning 1. stribe: ulige p = vrangs; lige p = rets. Udtagning 1. stribe: ulige p = rets og lige p = vrangs)

Blok B

Teori: Blok B sidder på to sider fast til arbejdet. De næste 9 m på venstre p (fra striben nedenfor) er den vandrette bund for blok B. Blok B bliver under strikningen fastgjort vinkelret til den sidste blok ved at strikke den 8. m i blok B sammen med en tilstødende m fra den sidste blok.

Blok B. Klik for større visning.

Blok B. Klik for større visning.

Startpind: Da du ikke har drejet arbejdet efter sidste pind, vil de sidste masker, du strikkede, stadig være på højre pind. Blok B fortsættes over det næste hold masker (før den næste markør) på venstre pind.

  • P 1: 4 r, 2 r sm, 3 r, vend.
  • P 2: 7 r, 2 r sm (fjern markør ml maskerne), vend.
  • P 3: 8 r, vend.
  • P 4: 7 r, 2 r sm, vend.
    P 5: 8 r, vend.
  • P 6-15: Gent p 4-5 x 5.
  • P 16: 7 r, 2 r sm. Før du vender, samler du med den venstre pind 9 m op langs retrillen mellem pindene (strik ikke disse m lige nu). Sæt markør, vend.
  • P 17: 8 r, sæt markør, vend IKKE.
  • (Indtagning 1. stribe: ulige p = vrangs; lige p = rets. Udtagning 1. stribe: ulige p = rets og lige p = vrangs).

Videogennemgang samt guide

Her er designerens video om opskriften
Her er designerens step by step-guide

Om designeren

© Kristy Williams 2015. Postet i Ravelry: http://www.ravelry.com/patterns/library/measured-disorder. Original titel Measured Disorder. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges.  Kontakt Kristy via Ravelry.

This work is licensed under a Creative  Commons Attribution-­‐NonCommercial-­‐ShareAlike 4.0 International License