Siksak

Enkel, tofarvet hue, der ser sværere ud, end den er. Strikkes på rundpind i perlestrik, hvor hver anden pind er ret. Her er den strikket i ren uld på pinde 3 og 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 3, 4

Af Marja Suomela

Størrelse

Omkreds: Ca. 56-59 cm.

Materialer

Garn

A: Schachenmayr SMC Extra Merino (100 % merinould;  130 m/50 g); farve 65, ca. 35 g.
B: Schachenmayr SMC Extra Merino, 100 % merinould; 130 m/50 g); farve 34, ca. 20 g.
Kan erstattes af andet DK-garn i 2 forskellige farver, fx Garnstudio DROPS Merino Extra Fine.
(O.a.: Dette garn fremstilles ikke mere, men det er let at finde erstatningsgarn.)

Strikkepinde

Rundpinde 3 mm og 4 mm, 40 cm lange.
Strømpepinde 4 mm.

Strikkefasthed

24 m = 10 cm.

Mønster

Omg 1 (A) : Ret.
Omg 2 (B): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * omg ud.
Omg 3 (A): Ret.
Omg 4 (B): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
Gent p 1-4.

Sådan gør du

Slå 110 m op med den tynde pind med farve A. Strik rundt og sæt en markør i starten af omg.

  • Strik 15 omg rib *1 dr r, 1 vr*. Skift til den tykke pind.

Strik mønster, til arb måler ca. 15-17 cm. Slut med omg 1.

Indtagninger

Skift til strømpepinde, når der er for få m til at bruge rundpinden.

  • Omg 1 (B): *3 r dr sm, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 2 (A): Ret.
  • Omg 3 (B): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 4 (A): Ret.
  • Omg 5 (B): 1 r, 1 vr, *3 r dr sm, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr*. Gent fra * til * i alt 10 gange, 3 r dr sm, 1 vr, 1 r, 1 vr = 66 m.
  • Omg 6 (A): Ret.
  • Omg 7 (B): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 8 (A): Ret.
  • Omg 9 (B): 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, *3 r dr sm, 1 vr, 1 r, 1 vr*. Gent fra * til * i alt 10 gange, 1 r, 1 vr.
  • Omg 10 (A): Ret.
  • Omg 11 (B): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 12 (A): Ret.
  • Omg 13 (B): *3 r dr sm, 1 vr, 1 r, 1 vr*. Gent fra * til * i alt 7 gange, 1 vr.
  • Omg 14 (A): Ret.
  • Omg 15 (B): *1 vr, 1 r*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 16 (A): Ret.
  • Omg 17 (B): *3 r dr sm, 1 vr*. Gent fra * til * i alt 7 gange, 1 r, 1 vr.
  • Omg 18 (B): *1 r, 1 vr*. Gent fra * til * omg ud.
  • Omg 19 (A): *2 r sm*. Gent fra * til * omg ud.

Færdiggørelse

Bryd garnet.
Tråd stoppenålen med garnet og træk det gennem de sidste masker.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2015 Marja Suomela https://www.ravelry.com/designers/marja-suomela. Original titel Siksak https://www.ravelry.com/patterns/library/siksak-2. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Marja https://www.ravelry.com/people/Kerttu.

Original Danish translation with the written permission of the designer.

Der gives ikke support til indholdet af opskriften – læs mere på vores hjælpeside.

  1. Elisabeth Strobel

    Hej
    Der står at man skal slå 110 m op på den tynde pind. Når man så har strikket rib, skal man skifte til den tynde pind?? Mon en af disse skal være den tykke pind?
    Vh. Elisabeth

    • Jo, selvfølgelig.. Det skal være “Skift til den tykke pind”. Tak skal du have. Det er rettet nu. Mh Marianne