Fransk macaron

Sød lille bluse i 6 størrelser fra nyfødt til 4 år. Den er her strikket i retstrikning i hvidt med en kontrastfarve, men kan selvfølgelig laves ensfarvet eller i andre farver. Strikket i 100 % bomuld på pinde 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Caroline Hegwer

De små macaron-sweatre strikkes i retstrikning. Hver side strikkes i et stykke, og skuldrene samles med aflukning med 3 pinde. Til sidst sys sidesømmene. De er hurtige at strikke.

Størrelser

Nyfødt, (3 mdr, 6-9 mdr, 12-18 mdr, 2-3 år, 4 år).

Materialer

Garn

Cascade Ultra Pima (100 % Pima-bomuld, 201 m/100 g); 1, (1, 1, 1, 2, 2) ngl kontrastfarve (K – her hvid) og 1, ( 1, 1, 2, 2, 2) ngl grundfarve (G).
Grundfarverne på billederne er aqua (3763), hot pink (3802) og goldenrod (3747).

Strikkepinde

Rundpind 4 mm.

Tilbehør

1½ cm knap.
Stoppenål.
Maskeholder.

Strikkefasthed

22 m/22 retriller = 10 x 10 cm.

Teknikker

Kabelopslag: Se fx her.
Aflukning med 3 pinde: Se fx her.

Forkortelser

G: Grundfarve.
K: Kontrastfarve.

Sådan læses opskriften

Vælg den størrelse, du vil strikke, foroven og følg opskriften ned langs den søjle.

Sådan gør du

 Nyfødt3 mdr6-9 mdr12-18 mdr2-3 år4 år
Forstykke: Slå op med G44 m50 m54 m60 m64 m68 m
Strik ret med G i alt13½ cm15½ cm17 cm18 cm19½ cm21 cm
Bryd G. 1 p ret med K. Slå op med kabelopslag28 m32 m34 m38 m40 m44 m
Vend, strik pinden ud. Slå op med kabelopslag28 m32 m34 m38 m40 m44 m
Strik lige op i alt6½ cm7½ cm8 cm8½ cm9 cm10 cm
Bryd K. Strik med G2 p2 p2 p2 p2 p2 p
Strik ret39 m44 m47 m53 m55 m  61 m
Luk af for22 m26 m28 m30 m32 m34 m
Strik de resterende38 m43 m46 m52 m56 m60 m
Sæt skuldermasker på maskeholder      
 Nyfødt3 mdr6-9 mdr12-18 mdr2-3 år4 år
Ryg: Slå op med G44 m50 m54 m60 m64 m68 m
Strik ret med G i alt13½ cm15½ cm17 cm18 cm19½ cm21 cm
Bryd G. Strik pinden ud med K. Slå op med kabelopslag28 m32 m34 m38 m40 m44 m
Vend, strik pinden ud. Slå op med kabelopslag28 m32 m34 m38 m40 m44 m
Strik lige op i alt4½ cm5½ cm6 cm6½ cm7 cm8 cm
Strik dette antal m og vend53 m60 m64 m71 m75 m81 m
Strik ret i alt5 p5 p5 p5 p5 p5 p
 Nyfødt3 mdr6-9 mdr12-18 mdr2-3 år4 år
Knaphul: Strik ret til de sidste 3 mSlå om, 2 r sm, 1 rSlå om, 2 r sm, 1 rSlå om, 2 r sm, 1 rSlå om, 2 r sm, 1 rSlå om, 2 r sm, 1 rSlå om, 2 r sm, 1 r
Strik1 p1 p1 p1 p1 p1 p
Bryd K. Strik med G2 p2 p2 p2 p2 p2 p
Strik39 m44 m47 m53 m56 m61 m
Luk af for de resterende m og sæt m på maskeholder      
Sæt K til åbningen på den anden side og slå op med kabelopslag6 m6 m6 m6 m6 m6 m
Strik8 p8 p8 p8 p8 p8 p
Bryd K. Strik med G2 p2 p2 p2 p2 p2 p
Luk af til der er dette antal m tilbage på venstre p og strik pinden ud38 m43 m46 m52 m55 m60 m
Luk skuldrene af med aflukning med 3 pinde med G og rets vendt mod dig      
Sy sidesømme og ærmegab. Sy knappen fast. Hæft alle ender.      

Om designeren

© 2017 Caroline Hegwer for The Noble Thread. Original titel French Macaroon. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Caroline.

Danish translation by Marianne Holmen with written permission of the designer.

4 Comments:

  1. Opskriften er ikke nem og den er både dårlig forklaret og illustreret!

    Hvorfor er der ikke foto af knaplukningen, så man har en chance!
    Hvor kan jeg få hjælp til at forstå opskriften?
    Mvh en garvet strikker!
    Helle Lyngbo

    • Marianne Holmen

      Det er jeg ked af, du synes. Mange har strikket den, og ingen har nævnt problemer. Jeg oversætter den bare, som den står, så jeg kan ikke hjælpe dig. Prøv at skrive spørgsmålet i Strikkeglads venner på Facebook, eller skriv til designeren. Der er link forneden. Der er desværre ikke andre fotos til rådighed. Mh Marianne

  2. Hej.
    Jeg har lige strikket denne søde bluse, men desværre er den meget lille i str ellers strikke jeg stramt. Her i hørt andre med det problem

    • Marianne Holmen

      Nej, det har jeg ikke, men der er mange, der har strikket den, så prøv at spørge efter erfaringer i Strikkeglads venner på Facebook. Mh Marianne