Fingerløse handsker

Disse fingerløse handsker er lette at gå til, selv om man ikke har strikket snoninger før. De kan afkortes til pulsvarmere, hvis man afslutter dem før tommelfingeren og den nederste snoningsrække. Kan strikkes i mange forskellige garntyper, men overhold strikkefastheden. Strik evt. flere par i forskellige farver, så de passer til dit tøj.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

fetchingBEAUTY

af Cheryl Niamath

For let øvede strikkere

Disse fingerløse handsker kommer tæt på øjeblikkelig tilfredsstillelse: Køb dit garn fredag efter arbejde, og søndag aften kan du have et nyt par smarte håndvarmere til at tage på til arbejde mandag.

Snoningerne får handskerne til at slutte tæt til håndleddet og knoerne. De er fine til at holde dig varm uden at hindre dig i at strikke, skrive på computer eller nyde en kop kaffe på en udendørs café. Hvis du aldrig har strikket snoninger før, er det et fint projekt at starte med. Snoningsmønstret er enkelt, og hvis du laver en fejl og må pille noget af det op igen, vil det ikke tage lang tid at indhente det.

Om garnet: Debbie Bliss Cashmerino Aran er smukt og blødt og finds i mange skønne farver. Du har kun brug for et enkelt nøgle til handskerne. Men måske er du så nødt til at pille din strikkeprøve op, da du skal bruge et helt nøgle minus ca. en meter til at strikke et par handsker. Strikkefastheden på banderolen siger 18 masker til 10 cm, mens den til denne opskrift er 21 masker til 10 cm, fordi der bruges pinde, der er mindre end de anbefalede for at give det tykke, fløjlsagtige resultat.

Størrelse

 One size.

Færdige mål

Omkreds ved håndled: 17,5 cm (ustrakt) Længde: 16 cm.

Materialer

Garn

Debbie Bliss Cashmerino Aran [55 % merinould, 33 % mikrofiber, 12 % cashmere; ca. 89 m pr. 50 g]; vist  her i Olive 501 og Black 300; 1-2 ngl.

Tilbehør

– Et sæt strømpep str. 4. 
– Sikkerhedsnål eller maskemarkør, der kan åbnes. 
– Snoningspind (hjælpepind). En strømpep kan bruges, hvis du har et sæt på 5 – kun 4  bruges til at strikke med. 
– Ca. 30 cm garnrest i kontrastfarve (merceriseret bomuld er godt). 
– Stoppenål.

Strikkefasthed

21 m / 30 p = 10 cm i glatstrikning.

Note: Der strikkes strammere end i garnets anbefalede strikkefasthed for at opnå et tæt resultat.

Forkortelser og specielle udtryk

C4B: Sæt de næste 2 m på hjælpep (eller ekstra strømpep) og hold dem bag arbejdet; 2 r, derefter 2 r fra hjælpep.

C4F: Sæt de næste 2 m på hjælpep (eller ekstra strømpep) og hold dem foran arbejdet; 2 r, derefter 2 r fra hjælpep.

4 x 1 rib (strikkes rundt med et maskeantal, der er deleligt med 5):
Omg 1: [4 r, 1 vr]. Gent dette til den ønskede længde.

Kabelopslag: Bind en løbeknude (første m) og sæt på venstre p. Strik en retm gennem knuden, men lad knuden sidde på pinden. Den nye m sættes drejet over på venstre p. Der er nu to m. De følgende m strikkes ret bagom sidste m, dvs. at der strikkes ret i mellemrummet mellem de to sidste m.

Sådan gør du

Venstre hånd

  • Slå 45 m op. Del dem op, så der er 15 m på hver p.
  • Beg at strikke rundt – pas på ikke at sno garnet. Efter første omg sætter du en sikkerhedsnål eller maskemarkør for at angive omgangens begyndelse.
  • Strik 4 omg i 4 x 1 rib.
  • Snoningsomg: *C4B, 1 vr*.
  • Strik 5 omg i 4 x 1 rib.
  • Strik en snoningsomg.
  • Gent disse 6 omg endnu en gang.
  • Strik 18 omg i 4 x 1 rib.
  • Næste omg: 7 r med en garnrest. Sæt disse m tilbage på venstre p og strik dem igen, denne gang med handskegarnet. Gør p færdig i 4 x 1 rib.
  • Strik yderligere 4 omg i 4 x 1 rib.
  • Strik en snoningsomg.
  • Strik yderligere 4 omg i 4 x 1 rib.

Picot-aflukning
Luk af for 5 m, *sæt m på højre p tilbage på venstre pind; slå 1 m op med kabelopslag, luk for 6 m* til alle m er lukket af. Sæt så m fra højre p tilbage på venstre. Slå 1 m op med kabelopslag. Luk af for de sidste m.Bryd garnet og træk det gn den sidste m. Tråd stoppenålen med garnenden og sy den fast til begyndelsen af aflukningen. Hæft enden.

Tommelfinger
Fjern forsigtigt garnresten and sæt de m, der nu er uaflukkede, på 2 strømpepinde. Der skal være 7 m under åbningen og 6 over. Sæt garnet til og strik de 7 m på den nederste pind. Med en anden pind samles 2 m op i mellemrummet mellem den øverste og nederste pind og strikkes. Strik de første 3 m fra den øverste pind. Med en tredje pind strikkes de sidste 3 m fra den øverste pind. Saml 2 m op i mellemrummet mellem denne pind og den nederste pind og strik dem. I alt 17 m.Strik 4 omg ret. Luk løst af (for ikke at hindre blodomøbet i tommelfingeren).Hæft alle ender.

fetchingALTHøjre hånd

Som venstre hand bortset fra, at snoningsomgangen strikkes således:

  • Snoningsomg: *C4F, 1 vr*. På denne måde snor kablerne sig hen mod tommelfingeren på begge hænder.

Færdiggørelse

Blok evt. handskerne let med damp, hvis du ønsker det.

Om designeren

Cheryl Niamath kommer fra en kreativ familie. Hun bor i Vancouver, Canada, og har en forkærlighed for sweatere. © 2006 Cheryl Niamath. Trykt i Knitty, sommeren 2006. Original titel Fetching. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Cheryl.