Barnaba-sjal

Smukt, rektangulært sjal, der er sjovt at strikke efter diagram. Det er ikke så svært, som det ser ud. Her er det strikket i tyndt garn en blanding af uld og silke, men alt laceweight-garn kan bruges. Pinde 3½. 
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½

Af Denise E. M. Bartels

Størrelse

208 x 76 cm.
Størrelsen kan let justeres ved at strikke flere eller færre gentagelser af  mønstret.

Materialer

Garn

Laceweight håndspundet. Her er brugt Hipstrings Starling blend (75 % merinould, 25 % morbærsilke; ca. 640 m/100 g). Garnforbrug: Ca. 1235 m (2 ngl).

Strikkepinde

3½ mm.

Sådan gør du

Slå et antal m op, der er deleligt med 34 plus 8.  Jeg havde 144 m.

  • P 14: (1 r, 1 vr) til sidste m, 1 r.
  • P 5: (1 r, 1 vr) til de sidste 6 m, 2 r sm, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r.
  • Alle lige p: 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, vr til de sidste 5m, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r.

Diagram 1

Diagram 2

Diagram 3

Tegnforklaring

  • Strik Diagram 1 en gang. Bemærk,  at alle lige p i alle diagrammer strikkes som angivet ovenfor.
  • Strik så Diagram 2 og gent det, til sjalet har den ønskede længde. Jeg lavede 8 gentagelser.
  • Strik Diagram 3 en gang.

Færdiggørelse

Strik følgende 5 p:

  • P 1: (1 r, 1 vr) til de sidste 6 m, tag 1 ud, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r.
  • P 2-5: (1 r, 1 vr) til sidste m, 1 r.

Luk løst af, hæft ender og blok sjalet.

Om designeren

© 2017 Denise Bartels. Original titel Barnaba Shawl. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Denise.

Print Friendly, PDF & Email

One Comment:

  1. Tak for endnu en spændende opskrift! :-)
    Jeg kan ingen steder finde, hvordan laver man den der ‘3 bliver til 2’, som er med i diagrammet?