Efterårsløv

To versioner af den samme hue med bladmønster. Begge huer er varme og velsiddende kan dække ørerne. De er smukke på hver deres måde – vælg den, du bedst kan lide. Kan også strikkes i farveskiftegarn.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½, 6½

blade1Af Emilee Mooney

Denne hue med hulmønster blev inspireret af mine to yndlingsting ved efteråret: køligt, klart vejr og smukt farvede blade. Strikkes i tyk eller halvtyk uld, fx Malabrigo. Den er blød og varm og perfekt til at dække dine ører på stormfulde efterårsdage.

Huen strikkes oppefra og ned, og udtagningerne til pulden er bygget ind i bladmønstret.

Mønstret er Openwork Leaf Pattern fra A Treasury of Knitting Patterns af Barbara G. Walker, tilpasset til rundpind.

Størrelse

Passer et voksent gennemsnitshoved.

Færdige mål

Omkreds, udstrakt: 43 cm Kan uden besvær strækkes til 60 cm.

Materialer

blade3Version 1

Garn

Tykt garn, her i gul Malabrigo Chunky *100 % merinould; 95 m pr. 100 g. Farve: Pollen; 1 ngl.

Strikkepinde

  • 5 stk. strømpepinde str. 6½.
  • 1 rundpind str. 6½ 40 cm lang.
  • 1 rundpind str. 5½ 40 cm lang.

Version 2

Garn

Halvtykt garn, her i orange Malabrigo Merino Worsted, 100 % merinould; 197 m pr. 100 g. Farve: Red Java; 1 ngl.

Strikkepinde

  • 5 stk. strømpepinde str. 4½.
  • 1 rundpind str. 4½ 40 cm lang.
  • 1 rundpind str. 3¾ 40 cm lang.

Tilbehør, begge versioner

  • Sikkerhedsnål eller maskemarkør, der kan åbnes.
  • Almindelig markør.
  • Stoppenål. 

Strikkefasthed

Version 1: 15 m/20 p = 10 cm i glatstr på p 6,5.
Version 2: 21 m/24 p = 10 cm i glatstr på p 4,5.

Mønster

Indtagninger

  • 1 m: Tag 1 m løst af som ret, strik 1 r, træk den løse m over.
  • 2 m: Tag 1 m løst af som ret, strik 2 r sm, træk den løse m over.

Bladmønster (over 8 m og 12 omg):

  •  p 1: *2 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 2 r, slå om, 1 r, slå om*.
  • Alle lige omg: R.
  • p 3: *1 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 1 r, slå om, 3 r, slå om*.
  • p 5: * tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, slå om, 5 r, slå om*.
  • p 7:*slå om, 1 r, slå om, 2 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 2 r*.
  • p 9:*slå om, 3 r, slå om, 1 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 1 r*.
  • p 11: *slå om, 5 r, slå om, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over*.
  • Disse 12 omg gentages.

blade2

Version 1: strik omg 1-13 af diagram 1 = 68 m.
Version 2: strik omg 1-19 af diagram 1 = 100 m.

Sådan gør du

  • Slå 4 m op på strømpep, så der bliver en garnende på 15 cm. Strik frem og tilbage på 2 pinde således:
  • 1. p (vrangside): 4 vr.
  • 2. p (retside): *tag ud ved at strikke r og dr r i samme m* 4 gange. 8 m.
  • Fordel m jævnt på 4 p (2 på hver p) og begynd at strikke rundt. Strik 1 omg r.
  • Sæt en markør ved omgangens begyndelse.

Diagrammet i tekst

  • 1. omg: *1 r, slå om, 1 r* 4 gange = 12 m. 
  • Alle lige omg 2-12 (Version 1) eller 2-18 (Version 2): Strik alle m r.
  • 3. omg: *1 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r* 4 gange = 20 m.
  • 5. omg: *1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r* 4 gange = 28 m.
  • 7. omg: *1 r, slå om, 5 r, slå om, 1 r* 4 gange = 36 m.
  • 9. omg: *1 r, slå om, 1 r, slå om, 5 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r* 4 gange = 52 m.
  • 11. omg: *1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 1 r, slå om, 3 r, slå om, 1 r* 4 gange = 60 m.
  • 13. omg: *1 r, slå om, 5 r, slå om, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, slå om, 5 r, slå om, 1 r* 4 times = 68 m.

Hvis du strikker Version 1, gå nu til Pulden. Forts for version 2:

  • 15. omg: *1 r, slå om, 1 r, slå om, 2 r, 2 r sm, 2 r, slå om, 1 r, slå om, 2 r, tag 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, 2 r, slå om, 1 r, slå om, 1 r* 4 gange = 84 m.
  • 17. omg: *1 r, (slå  om, 3 r, slå om, 1 r, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over, 1 r) 2 gange, slå om, 3 r, slå om, 1 r* 4 gange = 92 m.
  • 19. omg: *1 r, (slå om, 5 r, slå om, tag 1 løst af, 2 r sm, træk den løse m over) 2 gange, slå  om, 5 r, slå om, 1 r* 4 times = 100 m.

Pulden

blade5Sæt alle m over på en rundp på følgende måde:

  • Næste omg: *Strik r til sidste m, strik den sm med første m på næste p* 4 gange. Den sidste m i omg strikkes sm med den første m i omg. Sæt en markør efter denne m for at angive starten på omg.
  • Der er nu 64 m tilbage i Version 1 og 96 m tilbage i Version 2.

Strik omg 1-12 af mønstret 2 gange til Version 1 eller 3 gange til Version 2.

Ribstrikket skygge

  • Næste omg: Brug den tynde rundpind og strik rib 1 r, 1 vr.
  • Gent yderligere 5 omg til version 1 eller 7 omg til version 2.
  • Luk alle masker løst af.

Færdiggørelse

Brug garnenden fra opslagningen til at sy det lille hul med øverst. Hæft alle ender.

Blok hatten forsigtigt eller slet ikke. Man får et mere rustikt udtryk med ublokket hulstrikning, og hulmønstret åbner sig, når hatten sidder på hovedet.

blade6Om designeren

© 2007 Emilee Mooney. Original titel Foliage, trykt i Knitty, Fall 2007. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Emilee.

Print Friendly, PDF & Email

3 Comments:

  1. Hej
    Er igang med huen i version 2
    Hvor mange masker skal man ende ud med ??
    Syntes godt nok jeg har mange ☺️

  2. Der står jo 100 masker når man har lavet diagrammet første gang.
    Og så skal den jo laves 2 gange mere, men jeg kan ikke gennemskue hvornange det giver til sidst