Hue med ørevarmere

Tætsiddende hue til både mænd, kvinder og børn. Maskeantallet her er dog kun til kvinder. Den har et dobbeltstrikket bånd rundt om pande og ører, som gør den ekstra varm. Kan bruges under en cykelhjelm. Her strikket i halvtykt garn (worsted weight) på pinde 4½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½ 

Af Kristine Byrnes

Pandebåndet strikkes fra side til side og foldes, hvorved du får et dobbelt lag af retstrikning til at holde ørerne varme. Kanterne af pandebåndet foldes langs en linje med løse masker, og de 2 lag samles, hvorefter huen strikkes færdig på rundpind.
Huen kan trækkes ned over panden, og ørevarmerne former sig naturligt rundt om ørerne.
Du kan evt. lade et stykke stå åbent bagpå til en hestehale (se nederste billede).

Størrelse

Omkreds: 48 cm.
Højde: 20 cm.

Materialer

Garn

165 m halvtykt garn (worsted weight) garn.

Strikkepinde

Rundpind 4½ mm, 40 cm lang.
Strømpepinde 4½ cm.
(Hvis du strikker stramt, skal du måske vælge pinde 5.)

Tilbehør

2 maskemarkører.
Stoppenål.

Strikkefasthed

20 m/24 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.
20 m/36 p = 10 x 10 cm i retstrikning.

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m = 1 m taget ud.

Kommentarer

Masker tages løst af som vrang. Til første m på hver p i pandebåndet holder du garnet bagved, til de midterste 3 m holder du det foran.

© shtuchka

Sådan gør du

Slå 27 m op med foreløbigt opslag og en ende på 50 cm. (Hvis du hellere vil sy almindeligt sammen end at bruge maskesting, kan du slå op, som du vil, men stadig med den samme, lange ende.)

  • Startp (vrangs): 1 løst af, 11 r, sæt markør, 3 løst af med garnet foran, sæt markør, 12 r.

Start på bagsiden af pandebåndet:

  • P 1 (rets) = 1 løst af, ret til markør, flyt markør, 3 r, flyt markør, ret pinden ud.
  • P 2 (alle vrangs) = 1 løst af, ret til markør, flyt markør, 3 løst af med garnet foran, flyt markør, ret pinden ud.

Gent p 1-2 yderligere 8 gange (18 p i alt inkl. opslag og startp).

Højre øreklap:

  • P 3 = 1 løst af, ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 3 r, flyt markør, 1 ud, ret pinden ud.

Gent p 3 ogi alt (45 m; 36 p i alt). Gent p 1-2  i alt 3 gange (42 p i alt).

  • P 4 = 1 løst af, ret til 2 m før markør, 2 r sm, flyt markør, 3 r, flyt markør, 2 r dr sm, ret pinden ud.

Gent p 4 ogi alt 9 gange (27 m; 60 p i alt).

Forsiden af pandebåndet:

Gent p 1-2 i alt 24 gange (108 p i alt).

Venstre øreklap

Gent p 3 og 2 i alt 9 gange (45 m; 126 p i alt). Gent p 1-2 i alt 3 gange (132 p i alt).

Gent p 4 og 2 i alt 9 gange (27 m; 150 p  i alt).

Gør bagsiden af pandebåndet færdigt:

Gent p 1-2 i alt 9 gange (168 p i alt).

Bryd ikke garnet. Sy de to ender sammen med maskesting med den lange ende. Hæft enden.

Fold pandebåndet midtpå langs rillen med masker, der er taget løst af. Saml masker op fra begge sider af det foldede bånd for at samle dem.

Start på den side, der vender mod dig, og lad rundpinden (eller en hæklenål) glide gennem en “bule” på siden af det forreste stykke af pandebåndet og derefter gennem den “bule”, der svarer til på det bageste stykke. Træk dit garn gennem begge lag. Der er nu 1 m, der forbinder det forreste og bageste stykke. Sæt den på højre pind. Forts hele vejen rundt, til der er samlet 84 m op.
Sæt en markør for at markere omgangsstart (ved bageste søm).

Strik rundt, til huen måler 12½ cm fra den nederste kant af huen (se tegningen).

Indtagninger

  • *10 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 77 m.
  • Strik 2 omg ret.
  • *9 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 70 m.
  • Strik 2 omg ret.
  • *8 ret, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 63 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *7 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 56 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *6 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 49 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *5 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 42 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *4 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 35 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *3 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 28 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *2 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud 21 m.
  • Strik 1 omg ret.
  • *1 r, 2 r sm*. Gent fra * til * omg ud = 14 m.
  • 2 r sm x 7 = 7 m.

Færdiggørelse

Bryd garnet med en ende på 30 cm. Tråd stoppenålen med enden og træk den gennem de 7 sidste m. Stram det og stik nålen ned gennem midten af hullet. Hæft enden på vrangsiden.
Evt. kan du lade et hul stå åbent på bagsiden til en hestehale (se billede).
Huen skal ikke blokkes.

© queencitygal

Om designeren

© 2013 Kristine Byrnes. Original titel 1898 Hat. Trykt i The Seaman’s Church Institute – Christmas at Sea. Det var Kristine Byrnes vinderprojekt i Seaman’s Church Institutes konkurrence om en hue med indbyggede ørevarmere. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdiglavet projekt må videresælges. Kontakt Kristine. Kontakt Seaman’s Church.

Original Danish translation with the written permission of the designer.

Der gives ikke support til indholdet af opskriften – læs mere på vores hjælpeside.

  1. Hvor finder jeg maske antal, på huen til børn og mænd?

    • Det står ikke i opskriften, desværre. Enten må du gå ud fra strikkefastheden og tegningen og selv gange op, eller du kan prøve at skrive til designeren. Der er link forneden. Prøv evt. at spørge i Strikkeglads venner på Facebook – mange har strikket den allerede. Mh Marianne