Fingerløse vanter med snoninger

Disse smukke, fingerløse vanter er dejlig lune og faste i strikningen, så de holder vinden ude. Kast dig ud i det – det er ikke så svært. De passer til huen med snoninger
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 3½ 
(This pattern is brought to you by Purl Soho. The pattern is copyrighted with all rights reserved. Neither this pattern nor goods made from this pattern may be sold. The original pattern is at http://www.purlsoho.com/create/2015/03/30/traveling-cable-hand-warmers/#sthash.VManxxBJ.dpuf. It has been translated from English into Danish by Marianne Holmen. Purl Soho is unable to verify the accuracy of this translation, but if you have any questions, we’re always happy to answer in English at www.purlsoho.com)

handwarmers-1

(Oversætterens kommentar: Der er mange forkortelser i denne opskrift, men de er forklaret. Vanterne er ikke så svære, som de ser ud. Skriv til mig, hvis der er problemer med dem.) Siden jeg forlod det solrige Californien for at bo i koldere omgivelser, har jeg altid nægtet at bukke under for bekvemmeligheder såsom vanter. Jeg foretrækker frakkelommer frem for klodsede, uldne poter. Men hvorfor har ingen tidligere fortalt mig om fingerløse vanter? Varme hænder og håndled og frie fingre? Det kan jeg leve med! Se den matchende hue her.

Størrelse

Færdig omkreds: 15 cm ustrakt, kan let strækkes til at passe de fleste voksne. Færdig længde: 20 cm. Der er garn nok til at lave dem mindst 5 cm længere, hvis du ønsker det. Se noten i afsnittet “Start snoningsmønster”, hvis du vil forlænge de fingerløse vanter.

Materialer

Garn

  • 1 ngl Purl Soho Mulberry Merino, 80 % extra fine merinould og 20 % morbærsilke. Farven hedder Heirloom White.

Strikkepinde

  • Et sæt strømpepinde str. 3½.
  • En hjælpepind.

Strikkefasthed

28 m x 36 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

Forkortelser

Tag 1 vr ud: Strik vr og dr vr i samme maske.
Snoninger: Knitty har en trinvis vejledning.
LC = kryds mod venstre: Sæt 3 retm på en hjælpep og hold den foran arbejdet, strik 1 vr fra venstre p, strik så de 3 r fra hjælpep.
RC= kryds mod højre: Sæt 1 vrangm på en hjælpep og hold den bag ved arbejdet, strik 3 r fra venstre p, strik så 1 vr fra hjælpep.
C6F = snoning med 6 m foran: Sæt 3 retm på hjælpep og hold den foran arbejdet, strik 3 r fra venstre p, strik så de 3 retm fra hjælpep.
C6B = snoning med 6 m bagved: Sæt 3 retm på hjælpep og hold den bag ved arbejdet, strik 3 r fra venstre p, strik 3 r fra hjælpep.
M1L: Tag 1 ud mod venstre: Løft lænken ml maskerne forfra med venstre p. Strik denne m drejet i bageste løkke.
M1R: Tag 1 ud mod højre: Løft lænken ml maskerne bagfra med venstre p. Strik denne m drejet i forreste løkke.

Sådan gør du

Højre og venstre vante er ens, til du når til kilerne. Slå 52 m op fordelt på 3 strømpep. Pas på ikke at vride maskerne, når du strikker videre. 1. omg: *2 vr, 2 r*. Gent 1. omg, indtil arbejdet måler 4 cm fra opslagningen. Udtagninger: Tag 1 vr ud i den første m, 1 vr, *2 r, M1L, 2 vr, M1R, 2 r, 2 vr* x 2, 2 r, m1L, 2 vr, m1R, 2 r, 1 vr, tag 1 vr ud, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r. [60 m]

Start snoningsmønster

  • hand-warmers-41. omg: 3 vr, *3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 2. omg: 3 vr, *LC, RC, 2 vr* x 3, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 3. omg: *4 vr, 6 r* x 3, 4 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 4. omg: *4 vr, C6F* x 3, 4 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 5. omg: Gent omg 3.
  • 6. omg: 3 vr, *RC, LC, 2 vr* x 3, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 7. omg: 3 vr, *3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 8. omg: 2 vr, *RC, 2 vr, LC* x 3, *2 vr, 2 r* x 7.
  • 9. omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, *2 vr, 2 r* x 7.
  • 10. omg: 2 vr, 3 r, *4 vr, C6B* x 2, 4 vr, 3 r, 2 vr, *2 r, 2 vr* x 6, 2 r.
  • 11. omg: Gent omg 9.
  • 12. omg: 2 vr, *LC, 2 vr, RC* x 3, *2 vr, 2 r* x 7. Gent omg 1-8. Note:
  • Hvis du foretrækker vanterne længere, så gent omg 1-12 endnu en gang, derefter omg 1-8 endnu en gang.

Kile, venstre hånd

  • 1. omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, *2 vr, 2 r* x 7.
  • 2 omg: 2 vr, 3 r, *4 vr, C6B* x 2, 4 vr, 3 r, *2 vr, 2 r* x 5, 2 vr, M1R, 2 r, M1L, 2 vr, 2 r. [62 m]
  • 3 omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, *2 vr, 2 r* x 5 2 vr, 4 r, 2 vr, 2 r.
  • 4 omg: 2 vr, *LC, 2 vr, RC* x 3, *2 vr, 2 r* x 5, 2 vr, 1 r, M1R, 2 r, M1L, 1 r, 2 vr, 2 r [64 m]
  • 5 omg: 3 vr, * 3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 6 r, 2 vr, 2 r.
  • 6 omg: 3 vr, *LC, RC, 2 vr* x 3, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 2 r, M1R, 2 r, M1L, 2 r, 2 vr, 2 r. [66 m]
  • 7 omg: *4 vr, 6 r* x 3, 4 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 8 r, 2 vr, 2 r.
  • 8 omg: *4 vr, C6F* x 3, 4 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 3 r, M1R, 2 r, M1L, 3 r, 2 vr, 2 r. [68 m]
  • 9 omg: *4 vr, 6 r* x 3, 4 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 10 r, 2 vr, 2 r.
  • 10 omg: 3 vr, *RC, LC, 2 vr* x 3, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 4 r, M1R, 2 r, M1L 4 r, 2 vr, 2 r. [70 m]
  • 11 omg: 3 vr, *3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 12 r, 2 vr, 2.r.
  • 12 omg: 2 vr, *RC, 2 vr, LC* x 3, 2 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 5 r, M1R, 2 r, M1L 5 r, 2 vr, 2 r. [72 m]
  • 13 omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, 2 vr, *2 r, 2 vr* x 5, 14 r, 2 vr, 2 r.
  • Hul til tommelfinger: 2 vr, 3 r, *4 vr, C6B* x 2, 4 vr, 3 r, 2 vr, *2 r, 2 vr* x 5. Sæt de næste 14 m på en hjælpep eller en garnrest.
  • Vend arbejdet, så vrangsiden vender ud mod dig og slå 2 m op i starten af p.
  • Vend så arbejdet igen, så retsiden vender mod dig og gå videre med den næste m på venstre p således: 2 vr, 2 r [60 m].
  • Spring til Håndflade for at færdiggøre venstre vante.

handwarmers-2 handwarmers-3

Kile, højre hånd

  • 1 omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, *2 vr, 2 r* x 7.
  • 2 omg: 2 vr, 3 r, *4 vr, C6B* x 2, 4 vr, 3 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, M1R, 2 r, M1L, *2 vr, 2 r* x 5. [62 m]
  • 3 omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, 2 vr, 2 r, 2 vr, 4 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • 4 omg: 2 vr, *LC, 2 vr, RC* x 3, 2 vr, 2 r, 2 vr, 1 r, M1R, 2 r, M1L, 1 r, *2 vr, 2 r* x 5. [64 m]
  • 5 omg: 3 vr, *3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, 2 r, 2 vr, 6 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • 6 omg: 3 vr, *LC, RC, 2 vr* x 3, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, M1R, 2 r, M1L, 2 r, *2 vr, 2 r* x 5. [66 m]
  • 7 omg: *4 vr, 6 r* x 3, 4 vr, 2 r, 2 vr, 8 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • 8 omg: *4 vr, C6F* x 3, 4 vr, 2 r, 2 vr, 3 r, M1R, 2 r, M1L, 3 r, *2 vr, 2 r* x 5. [68 m]
  • 9 omg: *4 vr, 6 r* x 3, 4 vr, 2 r, 2 vr, 10 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • 10 omg: 3 vr, *RC, LC, 2 vr* x 3, 1 vr, 2 r, 2 vr, 4 r, M1R, 2 r, M1L, 4 r, *2 vr, 2 r* x 5. [70 m]
  • 11 omg: 3 vr, *3 r, 2 vr* x 6, 1 vr, 2 r, 2 vr, 12 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • 12 omg: 2 vr, *RC, 2 vr, LC* x 3, 2 vr, 2 r, 2 vr, 5 r, M1R, 2 r, M1L, 5 r, *2 vr, 2 r* x 5. [72 m]
  • 13 omg: 2 vr, *3 r, 4 vr, 3 r* x 3, 2 vr, 2 r, 2 vr, 14 r, *2 vr, 2 r* x 5.
  • Tommelfingerhul: 2 vr, 3 r, *4 r, C6B* x 2, 4 vr, 3 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, sæt de næste 14 m på hjælpep eller en garnrest, vend arbejdet, så vrangsiden vender mod dig og slå 2 m op, vend arbejdet igen med retsiden mod dig og strik de næste m på venstre p, *2 vr, 2 r* x 5. [60 m]

Håndflade, begge hænder

  • Strik omg 11 og 12 af snoningsmønstret (se Start snoningsmønster ovenfor), derefter omg 1-12 en gang.
  • Startomg: 2 vr sm, 1 vr, *1 r, tag 2 løst af og strik dem sm, 2 vr, 2 r sm, 1 r, 2 vr* x 3, 2 r sm, 1 r, *2 vr, 2 r* x 6. [52 m]
  • Næste omg: *2 vr, 2 r, repeat from * to end of round.
  • Gent den sidste omg, til vanterne måler 20 cm fra opslagskanten.
  • Luk løst af med 2 vr, 2 r.

handwarmers-5-6

Tommelfinger, begge hænder

  • handwarmers-7Drej vanten, således at de hvilende m er øverst i hullet. Med en ny garnende samles 4 m op langs den underste kant af hullet og strikkes r (de lyserøde prikker på billedet til venstre). Sæt de 14 hvilende m på 2 strømpep. [18 m]
  • Drej vanten igen, således at kilen er nederst i hullet (billedet yderst til højre). Strik nu rundt.
  • Første omg: 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 4 r. [16 m]
  • Næste omg: *1 r, 1 vr, repeat from *.
  • Gent den sidste omg, til tommelfingeren målet 2 cm fra de opsamlede m. Luk løst af med 1 r, 1 vr.
  • Hæft alle ender. 

Strik den anden vante, blok begge forsigtigt og nyd dem!

Om designeren

© 2015 Purl Soho. Original titel Traveling Cable Hand Warmers. Må kun kopieres til eget brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Purl Soho via Ravelry eller www.purlsoho.com.

Oversat af Marianne Holmen med tilladelse fra Purl Soho.