Fritidsbluse

Anvendelig hverdagsbluse med V-udskæring og lidt rå kanter. Den er strikket på pind 5 og har derfor et ret løst og let udtryk. Der er ingen garnanbefalinger, kun garntykkelse.
 Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 5 
on-the-beach-3

© amsknits

Af Isabell Kraemer

Sweater strikket i et stykke oppefra og ned med “contiguous sleeves”, udviklet af Susie Myers. Den strikkes både frem og tilbage og rundt.

Størrelser

XS (S, M, L, XL).

Mål i cm

A: 31 (34½, 38½, 42, 42½)
B: 38 (42½, 48, 52½, 57½)
C: 42½ (47¼, 52½, 57¼, 61½)
E: 18 (20, 22, 24, 25)
D: 13½ (14, 14½, 15, 16½)
F: +/- 43

paa-stranden-tegning

Færdige mål

Brystmål: 76 (85, 96, 105, 115) cm.

Materialer

Garn

Sport weight-garn; ca. 980 (1100, 1200, 1300, 1400) m, fordelt på 2 farver.

Strikkepinde

4 mm rundpind (til halsudskæring).
5 mm rundpind og strømpepinde.
Tilpas pindestørrelsen efter strikkefastheden.

Strikkefasthed

18 m/26 p = 10 x 10 cm i glatstrikning på den tykke p efter blokning. Vær opmærksom på, at din strikkefasthed måske ændrer sig, når du strikker rundt.

Forkortelser

1 ud venstre: Udtagning, der hælder mod venstre.
Rets: Løft løkken ml maskerne forfra og strik den dr r.
Vrangs: Løft løkken ml maskerne forfra og strik den dr vr.

1 ud højre: Udtagning, der hælder mod højre.
Rets: Løft løkken ml maskerne bagfra, strik den r.
Vrangs: Løft løkken ml maskerne bagfra, strik den vr.

V: V-udskæring.

Striber

Der er farveskift på hver 20. p. Farveskift på rundpind: Strik den første omg som normalt. På næste omg tager du den første m løst af.

Sådan gør du

Slå 34 (38, 42, 46, 48) m op på 5 mm rundpind med farve 1.

  • Startp: 1 vr, sæt markør (skulder), 2 vr, sæt markør (skulder), 5 vr, sæt markør (nakke), 18 (22, 26, 30, 32) vr, sæt markør (nakke), 5 vr, sæt markør (skulder), 2 vr, sæt markør (skulder), 1 vr.

Bemærk: Udtagninger foretages før og efter skuldermarkørerne på hver p og mellem nakkemarkørerne på hver p.

  • P 1 (rets): Ret til første markør, 1 ud højre, flyt markør, 2 r, flyt markør, 1 ud venstre, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, 2 r, flyt markør, 1 ud venstre, ret pinden ud.
  • P 2 (vrangs): Vr til første markør, 1 ud venstre (vr), flyt markør, 2 vr, flyt markør (vr), vr til næste markør, flyt markør, 1 ud højre (vr), vr til næste markør, 1 ud venstre (vr), flyt markør, vr til næste markør, 1 ud venstre (vr), flyt markør, 2 vr, flyt markør, 1 ud højre (vr), vr pinden ud.

Gent p 1-2 endnu en gang og fjern markører i nakken på sidste p = 5 m til hvert forstykke, 2 m til hver skuldersøm, 44 (48, 52, 56, 58) m til ryggen.

Udtagninger på skuldre

Bemærk: Udtagninger foretages før og efter skuldermarkørerne på hver p.

  • P 5 (rets): *Ret til første markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre.* Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • P 6 (vrangs): *Vr til første markør, 1 ud venstre, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, 1 ud højre*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.

Gent de sidste 2 p yderligere 2 (3, 3, 3, 3) gange = 11 (13, 13, 13, 13 m til hvert forstykke, 2 m til hver skuldersøm, 56 (64, 68, 72, 74) m til ryggen.

Forts med instruktioner til den størrelse, du strikker.on-the-beach-2

 Str XS

  • Næste p (rets): *Ret til markøren, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markører undervejs.

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger foretages mellem markørerne.

  • Næste p (rets): *Ret til 1 m før markøren, sæt den næste m på højre p, fjern markør, sæt masken tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud venstre, 2 r, fjern markør, 1 r, 1 ud højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud.
  • Næste p (vrangs): *Vr til markør, flyt markør, 1 ud højre, vr til næste markør, 1 ud venstre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (udtagning til V), *ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (udtagning til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markører undervejs.

Gent p 3-4 yderligere 16 gange = 28 m til hvert forstykke, 42 m til hvert ærme, 56 m til ryggen.

  • Næste p/omg: Ret. Flyt markører undervejs og sæt en ny markør til at angive omgangsstart. Strik rundt herfra.

Forts med instruktioner til alle str.

Str S

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger foretages nu ml markørerne.

  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til 1 m før markør, sæt næste m på højre p, fjern markør, sæt masken tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud venstre, 3 r, fjern markør, 1 r, 1 ud højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): *Vr til markør, 1 ud højre, vr til næste markør, 1 ud venstre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p (rets): 2 r, i ud venstre (til V), *ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markørerne undervejs.

Gent p 3-4 yderligere 17 gange = 31 m til hvert forstykke, 44 m til hvert ærme, 62 m til ryggen.

  • Næste p/omg: Ret. Flyt markørerne undervejs og sæt en ny markør til at angive omgangsstart. Strik rundt herfra.

Forts med instruktioner til alle str.

Str M

Udtagninger til ærmer og V

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre.* Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre, 2 r.
  • Næste p: *Vr til markør, 1 ud højre, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger foretages nu ml markørerne.

  •  Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til 1 m før markør, sæt den næste m over på højre p, fjern markør, sæt masken tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud venstre, 3 r, fjern markør, 1 r, 1 ud højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V9, 2 r.
  • Næste p (vrangs): *Vr til markøren, flyt markør, 1 ud højre, vr til næste markør, 1 ud venstre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V9, 2 r.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markører, når du kommer til dem.

Gent p 3-4 yderligere 17 gange = 34 m til hvert forstykke, 44 m til hvert ærme, 70 m til ryggen.

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), ret til der er 2 m tilbage, flyt markører undervejs, 1 ud højre (til V), 2 r. Sæt en ny markør til at angive omgangsstart og strik rundt herfra = 35 m til hvert forstykke, 44 m til hvert ærme, 70 m til ryggen.

 Forts med instruktioner til alle str.

Str L

Udtagninger til ærmer og V

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre. Gent fra * til * endnu en gang, ret til de sidste 2 m, 1 ud højre, 2 r.
  • Næste p: *Vr til markør, 1 ud venstre, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, 1 ud højre*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til de sidste 2 m, 1 ud højre, 2 r.
  • Næste p: Vrang. Flyt markører undervejs.

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger foretages nu ml markørerne.

  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til 1 m før markør, sæt næste m på højre p, fjern markør, sæt masken tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud venstre, 3 r, fjern markør, 1 r, 1 ud højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): *Vr til markør, flyt markør, 1 ud højre, vr til næste markør, 1 ud venstre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markører undervejs.

Gent p 3-4 yderligere 18 gange = 37 m til hvert forstykke, 46 m til hvert ærme, 76 m til ryggen.

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), ret til der er 2 m tilbage, flyt markører undervejs, 1 ud højre (til V), 2 r.

Sæt ny markør til at angive omgangsstart og strik rundt herfra = 38 m til hvert forstykke, 46 m til hvert ærme, 76 m til ryggen.  

Forts med instruktioner til alle str.

Str XL

Udtagninger til ærmer og V

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til næste markør, 1 ud højre, flyt markør, ret til næste markør, flyt markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre, 2 r.
  • Næste p: *Vr til markør, 1 ud venstre, flyt markør, vr til næste markør, flyt markør, 1 ud højre*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.

Gent de sidste 2 p endnu en gang.

Udtagninger til ærmer

Bemærk: Udtagninger foretages nu ml markørerne.

  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til 1 m før markør, sæt den næste m på højre p, fjern markør, sæt masken tilbage på venstre p, sæt markør, 1 ud venstre, 3 r, fjern markør, 1 r, 1 ud højre, sæt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): *Vr til markør, flyt markør, 1 ud venstre, vr til næste markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, vr pinden ud.
  • Næste p (rets): 2 r, 1 ud venstre (til V), *ret til markør, flyt markør, 1 ud venstre, ret til markør, 1 ud højre, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.
  • Næste p (vrangs): Vrang. Flyt markører undervejs.

Gent p 3-4 yderligere 19 gange = 39 m til hvert forstykke, 48 m til hvert ærme, 80 m til ryggen.

  • Næste p: 2 r, 1 ud venstre (til V), ret til der er 2 m tilbage, 1 ud højre (til V), 2 r.

Sæt en ny markør til at angive omgangsstart og strik rundt herfra = 40 m til hvert forstykke, 48 m til hvert ærme, 80 m til ryggen.

Forts med instruktioner til alle str.

Alle str

Udtagninger til kroppen

Bemærk: Ærmegabet skal nu måle 16 (17, 19, 20, 20) cm (målt fra toppen af skulderen ned langs ærmeudtagningerne).

  • Næste omg: *Ret til 1 m før markør, 1 ud højre, 1 r, flyt markør, ret til 1 m efter næste markør, 1 ud venstre*. Gent fra * til * endnu en gang, ret pinden ud, flyt markør.
  • Næste omg: Ret. Flyt markører undervejs.

Gent de sidste 2 omg yderligere 2 (3, 3, 4, 5) gange = 62 (70, 78, 86, 92) m til forstykket, 42 (44, 44, 46, 48) m til hvert ærme, 62 (70, 78, 86, 92) m til ryggen.

Adskillelse af ærmer og krop

  • Næste omg: *Ret til markør, fjern markør, sæt de 42 (44, 44, 46, 48) ærmem på en maskeholder eller garnrest, slå 7 (7, 9, 9, 11) m op under armen (marker den midterste m med en garnrest), fjern markør*. Gent fra * til * endnu en gang, ret omg ud, flyt markør = 68 (76, 86, 94, 102) m til forstykket og ryggen + 2 markerede m til sidesømme = i alt 138 (154, 174, 190, 206) m til kroppen.
  • Næste omg: Ret til de markerede m, sæt markør, 1 vr (sidesøm), ret til næste markerede m, sæt markør, 1 vr (sidesøm), ret omg ud, flyt markør, fjern garnrest.

Bemærk: Ved næste farveskifte skal du flytte omgangsstart til sidesømmen, dvs.  bryde garnet, sætte alle m fra venstre p over på højre p, til du kommer til den næste markør. Dette er den nye omgangsstart.

Forts rundt i glatstrikning (alle p ret), dog strikkes sidesømsmaskerne i omvendt glatstrikning, til kroppen måler 18 cm fra ærmegabet.

Start A-form

  • Næste omg (udtagningsomg): *1 vr, 1 r, 1 ud venstre, ret til 1 m før næste markør, 1 ud højre, 1 r, flyt markør*. Gent fra * til * endnu en gang.

Gent denne omg på hver 14. omg yderligere 3 gange = 154 (170, 190, 206, 222) m til kroppen.
Når kroppen måler 43 cm eller ønsket længde fra ærmegabet, lukkes der af for alle m som ret.

Ærmer

Med strømpepindene samler du 4 (4, 5, 5, 6) m op i ærmegabets opslagsm og strikker dem. Start ved den midterste m. Derefter strikker du 42 (44, 44, 46, 48) m fra maskeholderen, samler 3 (3, 4, 4, 5) m op fra ærmegabets opslagsm og strikker dem, sætter en markør og strikker rundt herfra = 49 (51, 53, 55, 59) m.

  • Startomg: 1 vr (kantm), ret pinden ud, flyt markør.
  • Strik 18 omg glatstrikning. Kantm skal strikkes i omvendt glatstrikning.
  • Næste omg (indtagningsomg): 1 vr, 1 r, 2 r flyt markør, ret til der er 3 m tilbage, 2 r dr flyt markør, 1 r, flyt markør.

Gent denne omg på hver 16. omg yderligere 3 gange = 41 (43, 45, 47, 51) m.
Forts, til ærmet måler 47 cm fra ærmegabet. Luk af for alle m.

Lav endnu et ærme.

Kant på V-udskæring (valgfri)

  • Start på venstre skulder, og med den tynde pind samler du 5 m op for hver 6 p rundt om V-udskæringen og i alle m i opslagskanten og strikker dem.
  • Næste omg: Luk af for alle m.

Færdiggørelse

on-the-beach-1Hæft alle ender og blok blusen i de rette mål.

Om designeren

© 2016 Isabell Kraemer/grasflecken. Original titel On the Beach. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Isabell.