Hyggesweater

Dejlig, stor hverdagssweater til både tykke og tynde. Den er nem at strikke, og glatstrikningen brydes af riller foroven. Her strikket i akryl, men den ville være fin i alle slags garn, fx en uld/bomuld-blanding. Pinde 5.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 5

Af Lorna Miser

Størrelser

Small, Medium, Large, XL, XXL, XXXL.

Færdige mål

Overvidde: 112 (122, 132, 142, 150, 160) cm.
Længde: 76 (78½, 81½, 84, 84, 84) cm.

Målskema.

Materialer

Garn

Red Heart® Fashion Soft™ (100  % akryl; 350 m/141 g); farve: 9440 Grey Heather; 3 (3, 4, 4, 5, 5) ngl.

Garnbutikken Rito foreslår: Mayflower Hit Ta-Too .

Strikkepinde

5 mm.

17 m/24 p = 10 x 10 cm i glatstrikning.

© AnyRuz

Kommentarer

Sweateren laves af 2 ens stykker: Forstykke og ryg.
Begge stykker strikkes nedefra og op. I ærmegabet slås der masker op i begge sider til ærmer.

Mønstre

2×2 rib (deleligt med 4 m + 2)

  • P 1 (rets): 2 r, *2 vr, 2 r*. Gent fra * til * pinden ud.
  • P 2: Strik retm ret og vrangm vr pinden ud.

Gent p 2.

Rillemønster

  • P 1 (rets): Ret.
  • P 2-3: Vrang.
  • P 4: Ret.

Gent p 1–4.

Sådan gør du

Ryg

Slå 94 (102, 110, 118, 126, 134) m op.
Strik 2×2 rib, til arb måler ca. 7½ cm fra starten.
Strik glatstrikning, til arb måler ca. 51 (52, 53½, 54½, 53½, 53½) cm fra starten (eller ønsket længde til ærmegab. Slut med en vrangp.

Ærmer

  • P 1 (rets): Slå 34 m op, ret pinden ud =128 (136, 144, 152, 160, 168) m.
  • P 2: Slå 34 m op, vr pinden ud = 162 (170, 178, 186, 194, 202) m.

Strik rillemønster, til arb måler ca. 25½ (26½, 28, 29, 30½, 30½) cm fra opslaget.
Luk af.

Forstykke

Som ryggen.

Færdiggørelse

Sy sidesømmene, men lad ribborten være åben til slidser.
Sy skuldersømmene, men lad ca. 18 (18, 18, 20½, 20½, 20½) cm stå åben midt foran til halsudskæring (som former sig naturligt, når man går med sweateren).
Sy ærmegabssømmene.
Hæft alle ender.

Om designeren

© 2016 Lorna Miser, Lornaknits, Red Heart North America. Original titel Big Comfy Sweater. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Lorna.

5 Comments:

  1. Én rigtig god idé at kunne strikke den i alle pinde str. Tak for idé.

  2. Heidi Juul Pedersen

    Ang. Hyggesweateren er jeg lidt i tvivl om hvor mange ngl. garn der skal bruges til en Medium, der står 3 ngl. Hvilket jeg syntes er lige lidt nok, kan I hjælpe??

  3. Hej.
    Jeg har kastet mig ud i denne opskrift, min første strik. Hvis jeg gerne vil lave den korte udgave, hvor mange cm retstrik skal jeg så strikke, , eller samlet op til rillerne. I str. M? Håber du kan hjælpe mig?
    På forhånd tak, og tak for en dejlig forstående opskrift.
    Med venlig hilsen
    Marianne Vistrup

    • Som der står på alle opskrifter, giver jeg ikke support til indholdet af opskrifterne. Jeg oversætter bare, jeg strikker dem ikke. Så jeg ved det ikke. Du må håbe, at en anden ser dette og svarer. Eller du kan skrive til designeren – der er kontaktlink i opskriften. Mh Marianne