Stjerneponcho

Poncho til alle aldersgrupper. Her er den i en børneudgave, men der er anvisninger til at gøre den større. Den er lavet af 2 rektangulære stykker med et enkelt stjernemønster. Ensfarvet eller flerfarvet. Her i uld på pinde 4½.
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 4½

Af Elena Nodel

Denne poncho er konstrueret af 2 rektangulære stykker, der let kan tilpasses ethvert mål. Her er den i en børneudgave.

Der er mulighed for utallige farvekombinationer. Du kan strikke den ensfarvet, bruge farveskiftegarn eller bruge flere farver. I det viste eksempel er der brugt 9 farver.

Den kan strikkes med hvilket som helst garn og hvilken som helst strikkefasthed.

Størrelser

StørrelseArmlængde (cm)Garnforbrug (meter) 
  DKAran
XS (baby)15-20450360
Small (lille barn)18-25550450
Medium (barn)25-33685590
Large (teenager)33-41860780
XLarge (voksen)38-4611001000

Vist i str M.

Målskema

A = højde (armlængde fra håndled til ærmegab)
XSmall: 15, 17½, 20, 23 cm.
Small: 17½, 20, 23, 25½ cm.
Medium: 25½, 28, 30½, 33 cm.
Large: 33, 35½, 38, 40½ cm.
XLarge: 38, 40½, 43, 45½ cm.

B= længde af hvert stykke
XSmall: 35½, 38, 40½, 45½ cm.
Small: 45½, 48, 50½, 53 cm.
Medium: 53½, 56, 61, 63½ cm.
Large: 63½, 66, 68½, 68½ cm.
XLarge: 68½, 71, 78½, 81 cm.

Materialer

Garn

  • Colour Adventures Dia Worsted (100 % merinould; 199 m/100 g). Farver: Lavanda, Blue Bell.
  • Malabrigo Rios (100 % merinould; 192 m/100 g). Farver: Teal Feather, Purple Mystery, Black, Natural.
  • Colour Adventures Sweet Aran (100 % merinould; 183 m/115 g). Farver: Seafoam, Rainy Day, Sherwood.
  • Hvilket som helst garn!

Bemærk: Du skal bruge næsten samme mængde garn af hver farve. Kantfarver er ekstra. Fx: Hvis dit totale garnforbrug er 730 m, og du bruger 7 farver, så tæl den farve, kanterne skal strikkes i, som farve 8. Således bruges der til hver farve ca. 92 m og til kanterne 184 m.

Strikkepinde

2 rundpinde 4½ mm, 60 cm og 100 cm.

Tilbehør

2 maskemarkører i forskellig farve.
Stoppenål.

Strikkefasthed 

19 m = 10 cm på pind 4½ mm i stjernemønster.
Eller hvilken som helst strikkefasthed!

Forkortelser

1 ud: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme m.

Stjernemønster

Mønstret strikkes over 4 p, og maskeantallet skal være deleligt med 3.

  • P 1 (rets): 2 r, *slå om, 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r.
  • P 2 og 4 (vrangs): Vrang.
  • P 3 (rets): 1 r, *3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m*. Gent fra * til * til sidste 2 m, 2 r.

Sådan gør du

Bemærk: Hvis du vil lave 2 ens halvdele og ikke er sikker på, du har garn nok til de 2 stykker, vil jeg foreslå, at du laver dem samtidig.

Slå det angivne antal m op og strik efter A-mål (se ovenfor). Du skal lave 2 ens stykker.

  • Startp: Vrang.
  • Strik stjernemønster, til stykkerne har den ønskede længde. Du kan sammensætte hvilket som helst tal for A og B i den aldersgruppe, du ønsker at strikke. Fx str S: strik 18 cm og 46 cm eller 18 cm og 53 cm – afhængigt af, om dit barn er slankt eller mere buttet. Det viste eksempel er i str M 30 x 63 cm.

Afhængigt af farvevalg forts du således (lav 2 ens stykker):

 Ensfarvet eller med farveskiftegarn                       

  • P 1 (rets): 2 r, *slå om, 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r. 
  • P 2, 4 (vrangs): Vrang.
  • P 3 (rets): 1 r, * 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m, slå om*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r.

Gent disse 4 p, til du har nået den ønskede længde. Slut med p 3.
Luk af, hvis du vil sy stykkerne sammen, eller lad maskerne være, hvis du vil lukke af med maskesting eller aflukning med 3 pinde. Bryd garnet.
Forts med Færdiggørelse.

Tofarvet

  • P 1 (rets): 2 r, *slå om, 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r.
  • P 2 (vrangs): Vrang.

Skift til anden farve:

  • P 3 (rets): 1 r, * 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m, slå om*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r.
  • P 4 (vrangs): Vrang.

Gent disse 4 p, til du har nået den ønskede længde. Slut med p 3.
Luk af, hvis du vil sy stykkerne sammen, eller lad maskerne være, hvis du vil lukke af med maskesting eller aflukning med 3 pinde. Bryd garnet.
Forts med Færdiggørelse.

Med flere farveskift

  • P 1 (rets): 2 r, *slå om, 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m*. Gent fra * til * til sidste m, 1 r.
    P 2 (vrangs): Vrang.

Skift til anden farve.

  • P 3 (rets): 1 r, * 3 r, træk den første af de 3 retm over den 2. og 3. m, slå om*. Gent fra * til * til de sidste 2 m, 2 r.
    P 4 (vrangs): Vrang.

Når du har strikket p 1 og 2 med farve 1 i alt 4 gange (når du kan se 4 rækker i den farve), skifter du til farve 3. Når du har strikket p 3 og 4 med farve 2 i alt 7 gange (du kan se 7 rækker), skifter du til farve 4. Når du har strikket p 1 og 2 med farve 3 i alt 7 gange (du kan se 7 rækker), skifter du til farve 5 osv., til du har den ønskede længde.
Slut med 4 rækker af den sidste farve.
Strik til ønsket længde og slut med p 3.
Luk af, hvis du vil sy stykkerne sammen, eller lad maskerne være, hvis du vil lukke af med maskesting eller aflukning med 3 pinde. Bryd garnet.

Færdiggørelse

Syning: Sy side A og side B sammen (se fx her).
Maskesting/aflukning med 3 pinde: Med samme farve som de uaflukkede m på side A samler du op og strikker det samme antal m, som du har slået op i enden af side B (ca. ½ B-længde; ca. 4 m pr. 5 p).  Sy/strik siderne sammen med maskesting (se fx her) eller aflukning med 3 pinde (se fx her).                

Halsudskæring

Med rets vendt mod dig starter du i hjørnet (øverste pil på billedet nedenfor) med en kantfarve eller en af de andre farver. Saml masker op rundt i hele halskanten, 2 m for hver 3 p, og strik dem. Undervejs sætter du en markør ved det andet hjørne.
Sæt en slutmarkør og strik rundt herfra.

  • Omg 1: Vrang.
  • Omg 2: 1 r, 2 r sm, ret til næste markør, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over, flyt markør, 1 r, 2 r sm, ret til de sidste 2 m, 1 løst af, 1 r, træk den løse m over.
  • Fingering/DK: Gent disse 2 omg yderligere 2-3 gange. Worsted/Bulky: Gent disse 2 omg endnu en gang.

Luk af som vrang.
Du har nu 3-5 retriller. 

Nederste kant

Med rets vendt mod dig og med samme farve, som du brugte til halskanten, samler du 2 m op for hver 3 p og strikker dem, og langs opslagningskanterne på hver side samler du 1 m op i hver m. Når du kommer til hjørnerne (nederste pil på billedet), sætter du en markør og samler en m op lige i spidsen af hjørnet.

Sæt endnu en markør ved det andet hjørne og strik rundt herfra.

  • Omg 1: Vrang.
  • Omg 2: 1 ud, strik ret til 1 m før markør, 1 ud, flyt markør, 1 ud, strik ret til sidste m, 1 ud.
  • Fingering/DK: Gent disse to omg yderligere 3-4 gange. Worsted/Bulky: Gent disse to omg yderligere 2 gange.

Luk af som vrang.
Der er nu 4-6 retriller på hver side.

Om designeren

© 2013 Elena Nodel, Anadiomena’s Designs. Original titel Ice Queen Poncho. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Elena.