Vandmelon

Denne lille cardigan til den (næsten) nyfødte er ikke til at stå for. Den er meget let at strikke og vil også være sød i andre farver. Her strikket i en bomuld-/akrylblanding, men ren bomuld kan sagtens bruges. Pinde 4.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4

Af Stitchylinda Designs

Sød, ærmeløs babycardigan strikket i et stykke uden sammensyning. Udtagningerne på bærestykket laves med små huller, som ligner vandmelonkerner. Kanterne er retstrikkede, resten i glatstrikning.

Størrelse

Fra nyfødt til ca. 3 mdr.

Materialer

Garn

Grønt garn i DK-vægt (halvtykt); 50 g.
Lyserødt eller rødt garn i DK-vægt; 25 g.
En lille smule naturfarvet DK-garn.
Jeg brugte James C. Brett Cotton On (50 % bomuld, 50 % akryl; 144 m/50 g) i farverne CO6, CO2 og CO20.

Strikkepinde

4 mm.

Tilbehør

3 små perlemorsknapper.

Strikkefasthed

22 m/28 p = 10 x 10 cm.

Sådan gør du

Start ved halskanten. Med lyserødt eller rødt garn slår du 59 m op og strikker således:

  • P 1: Ret (rets vender mod dig).
  • P 2: Ret.
  • P 3: Knaphulsp: 2 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 4: Ret.
  • P 5: Ret.
  • P 6: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 7: Ret.
  • P 8: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 9: Hulpind: 8 r, (slå om, 3 r, slå om, 2 r) til de sidste 6 m, 6 r = 18 m taget ud = 77 m.
  • P 10: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 11: Knaphulsp: 2 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 12: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 13: Hulpind: 7 r, (slå om, 3 r, slå om, 4 r) til de sidste 7 m, slå om, 7 r = 19 m taget ud = 96 m.
  • P 14: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 15: Ret.
  • P 16: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 17: Hulpind: 9 r, (slå om, 5 r, slå om 4 r) til de sidste 6 m, 6 r = 18 m taget ud = 114 m.
  • P 18: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 19: Knaphulsp: 2 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 20: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 21: Hulpind: 7 r, (slå om, 5 r, slå om, 6 r) til de sidste 8 m, slå om, 8 r = 19 m taget ud = 133 m.
  • P 22: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 23: Skift til naturfarvet garn: Ret.
  • P 24: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.
  • P 25: Skift til grønt garn: Ret.
  • P 26: Ret.
  • P 27: Ret.
  • P 28: Ret.
  • P 29: Ærmeaflukning: 22 r, luk løst af for 25 m, 38 r, luk løst af for 25 m, strik de sidste 21 m ret (dvs. 22 m til venstre forstykke, 39 m til ryggen og 22 m til det højre forstykke) = 50 m lukket af = 83 m.
  • P 30: Ret.
  • P 31: Udtagninger til krop: 5 r, (ret i forreste og bageste løkke, 1 r) til de sidste 6 m, ret i forreste og bageste løkke, 5 r = 37 m taget ud = 120 m.
  • P 32: 5 r, vr til de sidste 5 m, 5 r.

Forts i glatstrikning med 5 maskers kanter i ret til 2½ cm fra den ønskede længde (jeg strikkede 28 p).
Slut af med 6 p ret som nederste kant (3 retriller).
Luk alle masker løst af.

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Sy 3 knapper på.

Om designeren

© 2017 Stitchylinda Designs http://www.ravelry.com/designers/stitchylinda-designs. Original titel Watermelon Baby Cardigan. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Stitchylinda http://www.ravelry.com/people/Stitchylinda.

 Oversat af Marianne Holmen med tilladelse af designeren

Print Friendly

One Comment:

  1. Amy Andreasdóttir

    Tusind tak for den søde opskrift :D