Sokker med hattehæl

Hattehæle er et trick til at få hælene til at passe hver enkelt bruger. Disse sokker er lidt svære at konstruere, men kommer til gengæld til at passe perfekt. Det er ikke så svært, som det lyder!
Sværhedsgrad: Mellem | Tidsforbrug: Mellem | Pinde: 2½ 

hatheelBACKAf Kathleen Sperling

Jeg har altid haft problemer med at strikke hæle. De sidder aldrig helt rigtigt. Til sidst gik det op for mig, at det, jeg havde brug for, var noget, der passer til den form, min hæl faktisk har – nemlig rund!

Denne åbenbaring førte til ideen om sokken med hattehæl. Først strikker du en ganske lille hat oppefra og ned, så laver du to kiler, som er hattens øreklapper. Kilerne spidser til under vristen, og toppen af kilerne mødes og strikkes sammen.

Derefter samler du masker op på den ene side af kilerne til foden og på den anden side af kilerne til benet (se figur 4).

Denne måde at konstruere sokker på har en række fordele:

  1. Ingen usikkerhed om, hvor mange masker du skal slå op, for du starter ved spidsen af hælen og laver den større og større. Alle sokker startes på samme måde, uanset hvilken størrelse fødder du strikker til.
  2. Det ser ret smart ud, når du har vænnet dig til, at kilerne ikke er, hvor de plejer at være.
  3. Du kan følge med i, om du har garn nok til begge sokker.
  4. Du får en hæl, som virkelig passer.

Denne opskrift er til en glatstrikket sok og er ment for begyndere. Så snart du har vænnet dig til konstruktionen, kan du kaste dig ud i mønsterstrikning, kabler, hulstrikning osv. God fornøjelse!

Størrelser

Baby [spædbarn, lille barn, større barn, kvinde, mand]

Færdige mål

Omkreds af fod: 9,5 [11,5, 14, 16, 17,5, 20] cm

Materialer

Garn

Blågrønne, ensfarvede sokker:
Scheepjes Invicta Extra [75 % superwash uld, 25 % nylon; 200 m pr. 50 g]; farve: 1334 Wedgewood; 1[1, 1, 1, 2, 2] ngl.

Stribede babysokker:
Bernat Hot Sox (laves ikke mere) [60 % akryl, 40 % nylon; 183 m pr. 50 g]; farve: Jazz Hot; 1[1, 1, 1, 2, 2] ngl.

Stribede, grønne sokker:
Austermann Step [75 % superwash uld, 25 % nylon; 421 m pr. 100 g]; farve: 03 Grass Green; 1[1, 1, 1, 1, 1] ngl (de 4 mindste str. kræver kun et halvt ngl eller mindre).

Strikkepinde

  • 1 sæt strømpepinde str. 2,5 eller 1 80 cm rundpind str. 2½ til ‘magic loop’-metoden
  • 1 pind str. 4 [4, 4½, 5, 6, 6] til at lukke af med.

Brug altid en pindestørrelse, der giver dig den strikkefasthed, du behøver. Folk strikker med forskellig strikkefasthed.

Tilbehør

  • 2 sikkerhedsnåle
  • 3 garnrester, hver på 15 cm
  • Maskemarkører

Strikkefasthed

32 m/44 omgange = 10 cm i glatstrikning

Forkortelser og specielle udtryk

  • 8-talsopslag. Hvis du har brug for mere uddybende instruktioner med fotos og video, end du får her i opskriften, kan du blive hjulpet her: http://www.youtube.com/watch?v=r0jdVx6qIJA
  • SKP (slip, knit, pass over): Tag 1 løst af, 1 r, træk den løse m over; eller tag 2 m løst af og strik dem sm.
  • M1 (make one): Tag 1 m ud ved enten at
    • strikke lænken ml 2 m drejet ret eller
    • stikke den højre strikkep bagfra ind i masken under næste m på venstre p og sætte denne m direkte på venstre p. Strik den drejet ret

Konstruktion

Konstruktionen af sokken er helt unik. Du skal samle masker op på en helt speciel måde for at skabe foden og benet. Det følgende diagram kan gøre det klarere for dig, hvis du går i stå:

  • Trin 1: Strik en lille ‘hat’ til hælen, oppefra og ned.
  • Trin 2: Strik trekantede kiler op fra bunden af ‘hatten’, en på hver side. Hver kile skal have 2 m tilbage øverst, når den er færdig. Strik kilerne sammen foroven med maskesting.
  • Trin 3: Saml masker op: start med halvdelen af de få ‘åbne’ m i bunden af ‘hatten’ på den ene side, op lange den ene side af den ene kile, ned langs den ene side af den anden kile, og til sidst de anden halvdel af de ‘åbne’ m i bunden. Strik foden, tag m ind til tåen og luk det med maskesting.
  • Trin 4: Saml m op på den anden side: start med halvdelen af de få ‘åbne’ m i bunden af ‘hatten’ på den ene side, op lange den ene side af den ene kile, ned langs den ene side af den anden kile, og til sidst de anden halvdel af de ‘åbne’ m i bunden. Strik benet, enten i rib eller med par cm afsluttende rib.
  • Trin 5: Færdig sok. Denne opskrift har meget specifikke krav til, hvordan maskerne sættes til side. Nogle sættes på en garnrest, andre over på en sikkerhedsnål eller hjælpep. Følg instruktionerne omhyggeligt, da de hjælper dig med at identificere, hvilke m du arbejder med hvornår.

Her er fremgangsmåden:

tegning1Trin 1: Strik en lille ‘hat’ som hæl, fra toppen og ned.
tegning2Trin 2: Strik trekantede kiler op fra bunden af ‘hatten’, en på hver side. Hver kile skal have 2 m tilbage øverst, når de er færdige. Saml kilerne i toppen ved at sy disse m sammen med maskesting.
tegning3Trin 3: Saml m op: Halvdelen af de åbne m i bunden af ‘hatten’ på den ene side, op langs den ene side af den ene kile, ned langs den anden side af den anden kile og til slut den anden halvdel af de åbne m i bunden af ‘hatten’. Strik foden ud herfra, lav indtagninger til tåen og luk det hele med maskesting.
tegning4Trin 4: Saml m op på den anden side af ‘hatten’: Halvdelen af de åbne m i bunden af hatten’, op langs den ene side af den ene kile, ned langs siden af den anden kile, til slut den anden halvdel af de åbne m i bunden af ‘hatten’. Strik benet ud herfra, enten i rib hele  vejen eller de sidste cm i rib.      
tegning5Trin 5: Sådan! Færdig sok.

Denne opskrift anbefaler, at du lukker tåen med maskesting. Dette kaldes også kitchener stitch eller grafting. Hvis du ikke kender denne teknik, kan du finde hjælp her:

Sådan gør du

Hæl

Slå 8 m op med 8-talsopslag sådan:

  • Tag 2 strømpep eller de to ender af en lang rundp og sno garnet som ottetaller rundt om dem, så der er 4 m på hver p.
  • Med en anden sprømpep strikker du først de 4 m ret på den øverste p, derefter de 4 m på den nederste p. Du har nu et lukket rør.
  • Fordel de 8 m på pindene, sæt en markør ved omgangens begyndelse og begynde at strikke rundt:

hatheelBACKgrFørste udtagninger

  • 1. omg: Ret.
  • 2. omg (udtagning): *M1, 1 r* x 8. [16 m]
  • Kun babystr.:
    Gå videre til de næste udtagninger. 3. omg: Ret. 4. omg: [M1, 2 r] x 8.
  • Kun lille barn og større barn:
    Gå videre til de næste udtagninger. 5. omg: Ret. 6. omg: [M1, 3 r] x 8.

Næste udtagninger:

  • 16 [24, 24, 24, 32, 32] m på pinden.

Kun babystr.:

  • 3.-5. omg: Ret.
  • 6. omg: [M1, 2 r] x 8.
  • 7.-9. omg: Ret.
  • 10. omg: [M1, 3 r] x 8.

Kun spædbarn, lille barn og større barn:

  • 5.-7. omg: Ret.
  • 8. omg: [M1, 3 r] x 8.
  • 9.-11. omg: Ret.
  • 12. omg: [M1, 4 r] x 8.

Kun lille barn og større barn:

  • 13.-15. omg: Ret.
  • 16. omg: [M1, 5 r] x 8.

Kun større barn:

  • 17.-.19. omg: Ret.
  • 20. omg: [M1, 6 r] x 8.

Kun kvinde og mand:

  • 7.-9. omg: Ret. 10. omg: [M1, 4 r] x 8.
  • 11.-13. omg: Ret.
  • 14. omg: [M1, 5 r] x 8.
  • 15.-17. omg: Ret.
  • 18. omg: [M1, 6 6] x 8.
  • 19.-21. omg: Ret.
  • 22. omg: [M1, 7 r] x 8.

Kun mand:

  • 23.-25. omg: Ret.
  • 26. omg: [M1, 8 r] x 8.
  • 32 [40, 48, 56, 64, 72] m tilbage; 10 [12, 16, 20, 22, 26] omg strikket.
  • Strik endnu 3 omg.

hatheelBIGKiler

  • 14 r [17, 21, 24, 27, 31], vend.
  • 12 r [14, 18, 20, 22, 26]. Sæt de sidste 2 [3, 3, 4, 5, 5] m på en garnrest, vend. Retsiden vender nu mod dig. Herfra strikker du frem og tilbage med de 12 [16, 18, 20, 22, 26] m du lige strikkede vrang.
  • 1. p [rets]: 1 r, SKP, r til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • 2. p [vrangs]: Vrang.
  • 3. p [rets]: Ret.
  • 4. p [vrangs]: 1 vr, 2 vr sm, vr til de sidste 3 m, 2 vr dr sm, 1 vr.
  • 5. p [rets]: Ret.
  • 6. p [vrangs]: Vrang.
  • Gent disse 6 p, til der er 4 [6, 6, 4, 6, 6] m tilbage.

Kun spædbarn, lille barn, kvinde og mand:

  • Gent p 1-3.

Kun baby og større barn:

  • Næste p [rets]: SKP, 2 r sm.

Kun spædbarn, lille barn, kvinde og mand:

  • Næste p [vrangs]: 2 r sm, 2 vr dr sm. [2 m]
  • Strik endnu 2 p. Sæt de sidste 2 m på en sikkerhedsnål. Knæk garnet, så der er en garnende på ca. 20 cm.
  • Nu skal du starte med den m, der er lige til venstre for den kile, du lige afsluttede. Sæt garnet til igen og strik videre med retsiden mod dig selv:
  • 16 r [20, 24, 28, 32, 36], vend.
  • 12 vr [14, 18, 20, 22, 26].
  • Sæt de sidste 4 [6, 6, 8, 10, 10] m på en garnrest, vend.
  • Nu vender retsiden igen mod dig, og du arbejder med de 12 [14, 18, 20, 22, 26] m, som du lige strikkede vrang.
  • 1. p [rets]: 1 r, SKP, strik ret til de sidste 3 m, 2 r sm, 1 r.
  • 2. p [vrangs]: Vrang.
  • 3. p [rets]: Ret.
  • 4. p [vrangs]: 1 vr, 2 vr sm, strik vrang til de sidste 3 m, 2 vr dr sm, 1 vr.
  • 5. p [rets]: Ret.
  • 6. p [vrangs]: Vrang.
  • Gent disse 6 p, til der er 4 [6, 6, 4, 6, 6] m tilbage.

Kun spædbarn, lille barn, kvinde og mand:

  • Gent p 1-3.

Kun baby og større barn:

  • Næste p [rets]: SKP, 2 r sm.

Kun spædbarn, lille barn, kvinde og mand:

  • Næste p [vrangs]: 2 vr sm, strik 2 vr dr sm. [2 m]
  • Strik 2 p.
  • Sæt de sidste 2 m på en sikkerhedsnål.
  • Knæk garnet, så der er en garnende på ca. 20 cm.

Nu skal du starte med den m, der er lige til venstre for den kile, du lige afsluttede. Sæt garnet til igen og strik videre med retsiden mod dig selv: 2 [3, 3, 4, 5, 5] r. Sæt så de 2 [3, 3, 4, 5, 5] m, du lige har strikket, på en garnrest. Knæk ikke garnet.

Sæt de 2 m på sikkerhedsnålene på en strømpep eller enden af en rundp og 2 m fra den anden sikkerhedsnål på den anden strømpe eller den anden ende af din rundp).
Sy disse 4 m sm med maskesting med garnenderne.

hatheelBABYFod

  • Du skal nu strikke rundt igen med retsiden vendt mod dig selv. Du starter, hvor du sluttede før maskestingene. Først skal du samle de m op, du skal bruge. Hvis du går i stå i denne proces, så læs trin 3 i figur 4. De næste 2 [3, 3, 4, 5, 5] m er på en garnrest – sæt dem over på en p og begynd at strikke med dem sådan:
  • * 2 [3, 3, 4, 5, 5] r. Du er nu ved bunden af den første kile.
  • Saml 13 [15, 19, 21, 23, 27] m op langs siden af kilen helt op til toppen og strik dem r. Du skal nu arbejde med den anden kile. Begynd oppefra og arbejd dig ned.
  • Saml 13 [15, 19, 21, 23, 27] m op ned langs siden af den anden kile og strik dem r. Nu er du i bunden af den anden kile. De næste 2 [3, 3, 4, 5, 5] m er på en garnrest – sæt dem på en pind og strik dem.
  • Du er nu færdig med at samle alle m op, så du har en omg på 30 [36, 44, 50, 56, 64] m.

Start indtagninger til tå

  • Fjern markøren, strik 7 [9, 11, 12, 14, 16] r og sæt markøren igen for at markere den nye start på omg.*

Første indtagninger

  • 1. tåomg: [SKP, 11 [14, 18, 21, 24, 28] r, 2 r sm] x 2.
  • 2. tåomg: Ret.
  • 3. tåomg: [SKP, 9 [12, 16, 19, 22, 26] r, 2 r sm] x 2.
  • 4. tåomg: Ret.

Kun baby: Gå til næste indtagninger.
5. tåomg: [SKP, – [10, 14, 17, 20, 24] r, 2 r sm] x 2.
6. tåomg: Ret.

Kun spædbarn og lille barn: Gå til næste indtagninger.
7. tåomg: [SKP, – [-, -, 15, 18, 22] r, 2 r sm] x 2.
8. tåomg: Ret.

Kun større barn og kvinde: Gå til næste indtagninger.
9. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 20] r, 2 r sm] x 2.
10. tåomg: Ret.

Næste indtagninger

Kun baby:

  • 5. tåomg: [SKP, 7 [-, -, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 6. tåomg: [SKP, 5 [-, -, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 7. tåomg: [SKP, 3 [-, -, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.

Kun spædbarn og lille barn:

  • 7. tåomg: [SKP, – [8, 12, -, -, -] r, 2 r sm] x 2. 
  • 8. tåomg: [SKP, – [6, 10, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 9. tåomg: [SKP, – [4, 8, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.

Kun lille barn:

  • 10. tåomg: [SKP, – [-, 6, -, -, -] r, 2 r sm] x 2.

Kun større barn og kvinde:

  • 9. tåomg: [SKP, – [-, -, 13, 16, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 10. tåomg: [SKP, – [-, -, 11, 14, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 11. tåomg: [SKP, – [-, -, 9, 12, -] r, 2 r sm] x 2.
  • 12. tåomg: [SKP, – [-, -, 7, 10, -] r, 2 r sm] x 2.

Kun kvinde:

  • 13. tåomg: [SKP, – [-, -, -, 8, -] r, 2 r sm] x 2.

Kun mand:

  • 11. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 18] r, 2 r sm] x 2.
  • 12. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 16] r, 2 r sm] x 2.
  • 13. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 14] r, 2 r sm] x 2.
  • 14. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 12] r, 2 r sm] x 2.
  • 15. tåomg: [SKP, – [-, -, -, -, 10] r, 2 r sm] x 2

Færdiggørelse af tå

  • 10 [12, 16, 18, 20, 24] m tilbage.
  • Luk de sidste m med maskesting.

Ben

  • Nu skal du igen strikke rundt. Første trin er at forberede alle de masker, du skal bruge til at strikke rundt. Hvis du går i stå med det, så se igen på trin 4 i figur 4.
  • I den åbne ende af røret (den lukkede ende er tåen) er der 4 [6, 6, 8, 10, 10] m på en garnrest mellem de to kiler.
  • Med retsiden mod dig sætter du dra venstre 2 [3, 3, 4, 5, 5] af disse masker på en pind, men lader de 2 [3, 3, 4, 5, 5] til højre være tilbage på garnet.
  • Du fortsætter med at arbejde med de 2 [3, 3, 4, 5, 5] masker, du lige satte på pinden.
  • Gent opskriften fra * til *.
  • Du kan nu strikke benet, som du vil. Du kan enten starte med at strikke glat (dvs. r på alle omg) og slutte med mindst 2,5 [2,5, 5, 5, 6,5, 7,5,3] cm rib, eller strikke rib i hele benets længde. Brug 1 r, 1 vr til alle baby- og børnestørrelser, 2 r, 2 vr til alle voksenstørrelser.
  • Husk at sikre dig, at du, når du lukker af, ikke har brugt mere end halvdelen af dit garn (hvis du vil strikke to sokker).
  • Luk af med pind 4 [4, 4,5, 5, 6, 6]. Sokken er nu færdig.

kathleensperling © 2009 Kathleen Sperling. Trykt i Knitty, efteråret 2009. Original titel Hat-Heel Sock. Må kun kopieres til eget brug, og hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Kathleen.

Designer’s comment: Please note that the designer does not speak Danish; cannot vouch for the accuracy of the Danish translation of this pattern; and cannot provide pattern support in Danish.