Lille Lima

Sød og nem bluse til de mindste. Str 0-18 mdr. Den lukkes med knapper i den ene raglansøm. Her strikket i ren uld, men den ville være fin i alpaca. Eller i bomuld til sommerbrug. Pinde 4½.
Sværhedsgrad: Nem | Tidsforbrug: Lavt | Pinde: 4½ 

Af Taiga Hilliard

Bluse, der strikkes ovenfra og ned, med knapper i siden og valg mellem korte og lange ærmer.

Størrelser

0-3 mdr (3-6 mdr, 6-12 mdr, 12-18 mdr).
Overvidde: 40 (45, 48, 53) cm.

Materialer

Garn

Cascade 220 Superwash (100 % uld; 200 m/100 g); garnforbrug 200-400 m (1 ngl).

Strikkepinde

4½ mm pinde – eller den tykkelse, der kræves for at opnå strikkefastheden.
4 mm pinde.

Tilbehør

4 knapper, 2-2½ cm.
5 maskemarkører.
Snoningspind.

Strikkefasthed

© Vanauken

20 m = 10 cm.

Forkortelser

Kfb: Strik ret i forreste og bageste løkke af samme maske.

Sådan gør du

Slå 49 (53, 57, 59) m op på de tynde pinde med en lang ende.

  • P 1 (vrangs): Ret pinden ud.
  • P 2 (rets): Ret pinden ud.
  • P 3 (vrangs): Ret pinden ud.
  • P 4 (knaphulsp) (rets): 2 r, slå om, 2 r sm, ret pinden ud.
  • P 5 (vrangs): 4 r, sæt markør, 6 (6, 6, 6) r (ærme), sæt markør, 16 (18, 20, 21) r (ryg), sæt markør, 6 (6, 6, 6) r (ærme), sæt markør, 13 (15, 17, 18) r (forstykke), sæt markør, 4 r.

Skift til de tykke pinde.

  • P 6 (rets): 4 r, flyt markør, 1 ud, ret til 1 m før næste markør, (1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til 1 m før næste markør) x 3, 1 ud, flyt markør, 4 r = 8 m taget ud.
  • P 7 (vrangs): 4 r, vr til de sidste 4 m, 4 r.

Strik p 6-7 i alt 3 gange.

  • P 8 (knaphulsp) (rets): 2 r, slå om, 2 r sm, flyt markør, 1 ud, ret til 1 m før næste markør, (1 ud, flyt markør, 1 ud, ret til 1 m før næste markør), 1 ud, flyt markør, 4 r = 8 m taget ud.
  • P 9 (vrangs): 4 r, vr til de sidste 4 m, 4 r.

Strik p 6-7 i alt 3 gange.
Strik p 8-9 (knaphulsp) i alt 1 gang.
Strik p 6-7 3 gange i alt.
Strik p 8-9 (knaphulsp) i alt 1 gang.

© florapie

Str 0-3 mdr: Strik p 6-7 x 1.
Str 3-6 mdr: Strik p 6-7 x 2.
Str 6-12 mdr: Strik p 6-7 x 3.
Str 12-18 mdr: Strik p 6-7 x 3, derefter p 8-9 (knaphulsp) x 1 = 153 (165, 177, 187) m.
Du har nu i alt 13 (14, 15, 16) raglanindtagninger.

Opdeling til ærmer

Med rets vendt mod dig sætter du en markør for omgangsstart. Sæt de sidste 4 m i enden af pinden på en snoningsp. Strik rundt herfra og pas på ikke at dreje maskerne.
Hold snoningspinden bag de første 4 m på strikkepinden. Strik den første m på  strikkepinden sm med første m på snoningspinden, strik 2. m sm med 2.  m, strik 3. m sm med 3. m og strik 4. m sm med 4. m på snoningspinden. Du har nu en omg med 4 m.

  • Omg 1: Ret til markør, fjern markør, sæt de 32 (34, 36, 38) ærmemasker på en garnrest, fjern markør, ret hen over ryggen, fjern markør, sæt de 32 (34, 36, 38) ærmemasker på en garnrest, fjern markør, ret pinden ud = 85 (93, 101, 107) m.
  • Omg 2: Ret pinden ud.

Gent omg 2, til kroppen måler 12½ (17½, 23, 25½) cm fra ærmegabet.

  • Omg 3: Vrang.
  • Omg 4: Ret.

Strik omg 3-4 i alt 3 (3, 3, 3) gange.

  • Omg 5: Luk af som vr.

Ærmer

Ærmerne strikkes rundt hver for sig på de tykke pinde. Sæt en markør for omgangsstart efter 32 (34, 36, 38) m

  • Omg 1: Ret.

Gent omg 1, til ærmet måler 11 (15, 19, 21½) cm fra ærmegabet, eller ønsket længde.
Skift til de tynde pinde

  • Omg 2: Vrang.
  • Omg 3: Ret.

Strik omg 2-3 i alt 2 (2, 2, 2) gange.
Luk af som vr. Bryd garnet med en ende på 15 cm, så du kan sy hullet under armene.
Strik det andet ærme magen til.

© cvandevoorde

Færdiggørelse

Hæft alle ender.
Sy knapper på
Blok trøjen.

Om designeren

© 2015 Taiga Hilliard, Taiga Hilliard Designs. Original titel Wee Lima. Kun til personlig brug. Hverken opskrift eller færdigstrikket produkt må videresælges. Kontakt Taiga.

  1. Kan man få opskrifter til babyborn